Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
...Så att säga.
Jag har länge tänkt att jag ska gå till gymmet och börja träna. Konstigt nog kommer jag aldrig iväg.
idiotiskt.
Som sagt så vill jag verkligen börja träna, men det känns så hopplöst när man tittat runt lite här om allt fackspråk ni använder :).
Det känns som om jag inte kan ett enda skvatt ungefär, vad gällande alla övningar t.ex, hur man tränar rätt muskelgrupp, och hur man ska äta under träning, allt sånt där.
Sen om jag skulle komma in till ett gym med en massa människor som står oich pumpar hur mkt som helst, kommer jag där och kan ingenting, känns det som. Självförtroendet är kanske inte det bästa heller.
Motivation? Javisst, det är helt och hållet upp till mig. Och jag vill som sagt.
Hur ska jag lära mig allting och på ''ett snyggt sätt'' kunna utföra llting rätt, så att säga?
det ligger ju mer i träning än att bara lyfta vikter.
Hej!
Du behöver inte bli medlem på ett gym..gör som jag och en hel del andra..
Köp en stabil bänk ,skivstång,plattor,hantlar mer behövs inte för att lägga på sig massa...!
Du påminner mig om mig själv, rädd för att göra bort mig, dåligt självförtroende, rädd för att stå med små vikter osv osv.
Men denna ribban kom jag över helt enkelt genom att sporra mig extra mycket, när man gått en gång går resten av gångerna av sig självt, bara första gångerna som e jobbiga. :)
Sen kan läste jag på på www.ast-ss.com innan, och försökte plugga in övningarna och så.
Du bör ta några veckor så du vänjer dig vid omgivningen, vilka vikter du ska använda och så.
Sen om de e "kommersiellt" gym kan man väl få personlig tränare om man vill...?
Första stegen är jobbigast, sen går de som på räls.
U can do it! :)
se om dem erbjuder personliga tränare, och kör så nån gång så att du vet att du utför övningarna rätt i början :)
Som nybörjare är det jätteviktigt att du får hjälp av en person som vet vad han/hon pratar om. Antingen en instruktör eller någon som tränat några år och är insatt i ämnet. Att läsa på olika sidor eller böcker och börja träna med det som grund är dömt att misslyckas. De första framstegen kommer garanterat, men du har inte fått en stabil grund att fortsätta på.
Jag har tränat på många olika gym, och på alla ställen ser jag allt för många som inte har en aning om vad dom gör. De tror att det handlar om att förflytta en vikt från ett läge till ett annat, och tänker inte på hur detta ska utföras. Just utförandet är otroligt viktigt.
Så mitt absoluta råd till dig är att ta kontakt med en instruktör! Många borde egentligen inte få tillträde till gymet innan de genomgått ett 1-2 timmars instruktionspass.
Jag har faktiskt gått så långt att jag hade ett avtalat möte med en PT. Dock min dumma jävel dök jag aldrig upp.
men hjälper en PT en med kostvanor och omläggning av matvanor också, tips och dyl.?
På något sätt, känns det som om en ''hemmaanläggning'' inte tillfredställer mig helt. Låter väldigt skumt, men det känns som om jag får mer gjort och framförallt bättre om jag går till ett gym. Oh well..
Hur lång tid tar det för att få resultat? Jag har inte direkt världens bästa tålamod till min fördel..
Men jag är heltaggad och VILL verkligen gå in seriöst på detta..
Beror på hur mycket du tränar förut men jag tolkar det som att du inte tränat så mycket förut då kan du vänta dig att kommer gå fort, i alla fall i början. Tränar och äter du bra kan du räkna med ganska stora förändringar på kanske bara 2-3 månader.
Något som kanske kan hjälpa motivationen är att ta övertala en jämnstark kompis att börja träna med en. Gärna svagare :D
När man väl kommer in i träningen tycker jag man inte håller samma intensitet med en träningskompis men i början kan det hjälpa motivationen.
Hmm... föredrar nog att hålla på själv, annars kan det sålätt bli att om den andra inte orkar träna så sviker min motivation med, för mig är det nog så.
nej.. jag har typ inte tränat ett skit...
tänker på alla vikter, maskiner, konstiga stålverk.. blir helt darrig :)
tror att dem flesta på gymmet tycker det är skoj med lite nya ansikten och dme är säkert väldigt vänligt sinnade och hjälper dig hur gärna som helst bara våga fråga om hjälp *dock ett tips stör ej mitt under ett set :) *
Lycka till // Johan!
kanske kan smita in när det är som mest folktomt.. =)
gör det nåt om man tränar sent på kvällen?
kan inte lite fler lägga ut ''före&efter'' bilder så man kan få lite motivation? :)
gör det nåt om man tränar sent på kvällen?
kan inte lite fler lägga ut ''före&efter'' bilder så man kan få lite motivation? :)
nej då, se bara till att få i dig tillräckligt med näring innan och efter så. :)
Jag kanske kommer med de om sisådär.. 2 månader, förhoppningsvis. lol
Hur länge har du tränat då?
Kan du förklara sett och reps? *trög*
Kan du förklara sett och reps? *trög*
Du kommer få svar på den frågan plus mycket mer när du tar ditt första instruktionspass :-)
Reps: Förkortning för repetitioner. Dvs hur många ggr man lyfter en vikt i "en omgång" utan att vila något mellan.
Set: När du lyft en vikt x antal ggr och sedan lägger den ifrån dig för att vila har du gjort 1 set.
T.ex.
3 set * 8 reps: Du lyfter en vikt 8 ggr och vilar sedan. Detta gör du sedan två ggr till. Då har du gjort 3 set på 8 reps. :-)
varenda muskelbärg har varigt nybörjare nån gång tänk på det
Jag började träna för en månad sedan på Friskis och Svettis gym. Jag köpte ett kort som gäller fr.o.m. någon gång i augusti t.o.m. någon gång i januari. Det kostade bara 550 kr (visserligen är jag under 18, och kortet gäller inte på vissa tider), och då ingår det två instruktionstillfällen. Så jag började med ett instruktionstillfälle där man gick igenom några grundläggande maskiner och fick träna på tekniken i dem. Snart är det dags för en vidareinstruktion också, ska bli kul! =)
Jag började med att följa med min brossa och usch jag tyckte det var hemskt att ligga i bänk med två femmor (20kg+10kg). men jag tränade hemma och lite på gym. fick tips från kompisar som oxo tränade och av annat folk. Jag kan inte säga att jag är fullärd men oj så mycket mer man kunde fått ut av sin träning tidigare om man visste exakt vad man skulle göra. så tips är att ta konntakt med någon "kunnig" person.