Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Jag är tjej och 17 år och har precis gjort upp ett preliminärt träningsschema som jag ska försöka följa under hösten. Jag är rätt så van att träna sedan tidigare, så det är inte så att jag helt plötsligt ska börja träna 7-8 gånger i veckan...
Måndag - Vila
Tisdag - Styrketräning
Onsdag - Jogging + Idrottslektion i skolan
Torsdag - Friskis & Svettis-jympa
Fredag - Jogging (+ simning (ibland))
Lördag - Styrketräning
Söndag - Jogging
När jag styrketränar kör jag övningar för hela kroppen (följer ett "nybörjarprogram" som jag fick av en gyminstruktör).
Vad tycker ni om mitt schema? Ska jag styrketräna 3 ggr i veckan istället? Är det ok med jogging och skolidrott samma dag, och jogging och simning på samma dag ibland? Vilka saker fungerar bäst att kombinera på en dag, är det jogging och styrketräning?
Är det någon som har ett annat förslag på träningsschema?
Det jag vill uppnå med träningen är väl egentligen ganska normala saker "bara": Bli starkare och förbättra konditionen. Också är det kul att träna förstås! =)
Ska jag styrketräna 3 ggr i veckan istället?
Jag skulle nog inte lägga till ett pass till -- du tränar redan rätt mycket -- eventuellt skulle du kunna ersätta ett jogging-pass med ett styrketräningspass. Då skulle du köra 3 styrketräningspass per vecka och 4 konditionsträningspass (jogging, idrottslektion, friskis & svettis, jogging).
(Eller ja, jag brukar klassa skolidrotten och friskis & svettis som konditionsträning)
Är det ok med jogging och skolidrott samma dag, och jogging och simning på samma dag ibland?
Hur länge brukar du jogga? Skolidrotten brukar inte vara speciellt ansträngande så jag kan inte se några problem med att köra ett joggingpass på samma dag.
Jag ska följa ett joggingprogram i en löparhandbok jag har. Det kan kort beskrivas som att jag ska öka min löparförmåga från 5 km till 10 km. Så idag började det med 2 x 10 min jogging (2 minuters gång mellan) för att sedan bli en timme i sträck om 12 veckor.
Låter som ett intressant program. Vad heter boken? Var har du fått tag i den osv. Och är det en bok du rekomenderar?
//Christian
Låter som ett intressant program. Vad heter boken? Var har du fått tag i den osv. Och är det en bok du rekomenderar?
//Christian
Har för mig att den heter "Löparens nya handbok" eller något sådant. Finns på Åhléns bokrea just nu för 59 kr, så den är väldigt prisvärd iaf! Jag rekommenderar den, för den går i stort sett igenom allt man behöver veta, allt från kläder för vintern till hur man motiverar sig. I slutet av boken finns tre löpprogram på vardera 12 veckor. Det första är i stort sett "0 km till 5 km", det andra "5 km till 10 km" och det sista "10 km till halvmara (22 km)". Så passa på nu under rean!
Skriv gärna om du köper den och vad du tycker isf!