Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Jag tränar kamsport och inte styrketräning. Den stil jag tränar innebär mycket stretchning och fokusering på tex Spagat och Splitt. Jag har ganska ofta Träningsvärk benen, i princip överallt.
När man läser om styrketräning pratar man om att låta muskler vila och att träna olika muskelgrupper jag under därför...
Är Träningsvärk från Styrketräning samma typ av Värk som vid stretchning? och skall man antaga att man skall behandla dess på samma sätt?
Tex i Kina där Kung Fu utövas av alla möjliga åldrar och de tränar runt 5-6 timmar per dag i vissa fall mer... så finns det ju ingen möjlighet att de får vila musklerna... och dem blir ju hur grymma som helst så detta med vila verkar ju inte relevant.
Kan någon förklara detat för mig?
..allvarligt? har du hållt på länge? och får träningsvärk?
själv får jag bara träningsvärk nån vecka efter nåt uppehåll...
...när jag tränat ett tag så får jag inte nå mer träningsvärk om jag inte tränar någon ny muskel, oavsett hur hårt jag tränar annars.
...jag antar att det funkar på samma sätt för de i Kina som du beskriver...
..för träningsvärk är träningsvärk, eller egentligen en mindre infektion i muskeln.
...men jag tror inte att man får träningsvärk av stretching, så det kanske är nån annan värk.
...vad vet jag ...bara spekulerar ;)
Nu blir jag lite konfunderad... när du säger att du inte tror att man får träningsvärk av stretching. Jag får träningsvärk av det.
Klart jag fortfarande får träningsvärk, har tränat i 2 år.. och kommer fortfarande inte ned i varken splitt eller spagat.. kan även tilläggas att jag är över 25 år. Varje träning försöker jag därför komma ned i dessa ställningar och varje träning tänjer jag alltså ganska mycket, dock verkar det gå långsamt. Men ont gör det... i ett par dagar... precis som tränigsvärk.