Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Behöver snabba tips på vad jag ska äta innan och när jag har pauser under träningen. Imorgon väntar ca 5 h träning!
Vatten + socker + citron = bra sportdryck?
Jag måste vara i perfekt form! Hela dagen! HUR?
Ladda upp med mycket långsamma kolhydrater (ris, pasta, obs!! ej snabbpasta) , gå upp tidigt och ät ca 4 timmar innan du ska börja träna!
Sedan mellan passen så kan du dricka sportdryck, ta dextrosol, en banan emellan eller nåt liknande...
Okej, har fixat bananer och dextrosol.
Men vad för sportdryck ska jag ha?
I princip är det bara socker + vatten jag har hemma! Hjälper det?
Köp en eller gör en själv bestående av dextropur och vatten och lite saft i eller nåt. Annars kan du krossa/mala dextrosolet och blanda med vatten. Fungerar utmärkt. Men enligt mig behöver du inte ta sportdryck om du äter dextrosol och banan. Det räcker. Drick vatten istället.
//Christian
Jag får se hur jag gör! Funderar på att strunta i sportdrycken och nöja mig med dextrosol + banan. Hur mycket förbättras din "ork" efter att du ätit detta?
Personligen får jag stort förbättring av dextrosol. Känner mig mycket piggare. Men tyvärr sitter inte effekten i så länge. Ladda med mycket långsamma kolhydrater, det e viktigare.
//Christian
Då blir det lite pasta också!
Ungefär hur länge "verkar" en dextrosoltablett? Hur ofta kan man ta en?
"Druvsocker ger liksom vanligt socker energi om man känner sig trött. Men i förhållande till vanligt socker är effekten av druvsocker mycket snabb. Druvsockret behöver inte brytas ner innan det tas upp i kroppen utan går så att säga direkt ut i blodet. Därför kommer effekten nästan omgående.
När druvsockret tas upp ökar blodsockerhalten, men denna effekt motarbetas precis som för vanligt socker av en ökad produktion av insulin. Så efter en stund är det risk för att man känner sig ännu tröttare än man gjorde innan man intog druvsockret.
Man kan för övrigt inte bibehålla en hög sockerhalt i blodet genom att hela tiden äta druvsocker. Förr eller senare reagerar kroppen mot den höga sockerhalten och tar upp druvsockret långsammare, så att effekten försvinner. Om man ändå fortsätter att stoppa i sig druvsocker löper man stor risk att få ont i magen."
Citat från http://www.iform.se/Crosslink.jsp?d=868&a=901
//Christian
Mmm, bättre ha en långsam kolhydratkälla. För går insulinet upp så motverkas fettfrisättning och energimobilisering i allmänhet.
Insulin är ett inlagringshormon kan man säga. Och som det står så kan man känna sig ännu hängigare efter ett tag.
Nu är jag hemma igen. 4 timmar springande och innabndy tränande. Nu är jag så otroligt trött så det inte går att beskriva. Nån tips på hur jag känner mig piggare? Är det bara att vila?
Efter långa träningspass brukar det vara bra att äta mycket och fylla på föråden. Personligen brukar jag "tokäta" efter träningarna. Fungerar utmärkt för mig.
//Christian