Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Mitt träningschema-Lätt att kommentera! =) Behöver råd!

Registrerad: 2003-06-23

Hej!

Jag är ute och löper, så därför tränar jag inte benen.
Nu när vi har fått det ur världen =)

Mitt mål när jag styrketränar är att få synliga muskler och att dom ska bli större.

Jag är ute och springer 4 ggr i veckan, 5-8 km i snabbt tempo, så kroppsfettet har jag tagit hand om =), inga problem där.

Kosten har jag också bra koll på, äter rätt och så. Tar "Super mass fuel" från Twinlabs direkt efter passet.

Jag är van vid styrketräning, så jag inte ny, men jag vill effektivisera mitt schema. Kör just nu en 2 dagars split, men undrar om det kan bli bättre (Schema A: Biceps, triceps, bröst) (Schema B: Axlar, rygg, mage)
Dag 1: Schema A
Dag 2: Schema B
Dag 3: Vila
Dag 4: Schema A
Osv...

Jag vill träna:
Biceps
Triceps
Mage
Bröst
Axlar
Rygg

Jag har tillgång till:
2x hantlar med 37 kg fria vikter
Chins/pull up stång

Först och främst, hur ska jag dela upp övningarna, hur många ggr per vecka?
Hur mycket ska jag vila?
Hur många reps resp set?
Övningar per muskel(grupp)?

Tänkte:
Biceps/Underarmar
Concentration Curl
Curl
Hammer curl

Triceps
Triceps Kickback
-::- Extension

Bröst
Flyes
Bänkpress
Pullover

Rygg och axlar
Chins
Pullups
Shrugs
Bent-over Row
Lateral raise
Hantelpress

Mage
Hanging hip raise-Hänga i Chin stången och dra upp ben mot mage
Sit ups med vikter
Jack knife sit ups" eller "Crunches" med vikter.

Vore så tacksam för de svar jag får!

Tack på förhand!

MVH
Mattias LL

Registrerad: 2003-09-01

Okii, ska försöka komma med lite tips. Jag tycker att du ska träna benen med, det blir lätt en ursäkt att inte träna dem när man springer, men benen blir ju inte via löpning lika tränade som resten av kroppen blir av tyngderna. Benen är inte lika eftertraktade som överkroppen men med spinkiga ben och vältränad på resten av kroppen gör att det kommer se konstigt ut. Även om du inte hade tillgång till någon skivstång (tror jag iaf) så kan du göra benböj och utfall och allt det där med dina ganska stadiga hantlar.

Så till övningarna:
Underarmarna tränas visserligen på bicepsövningarna men jag skulle rekommendera separat träning för dem, det finns ju en del. Vet dock inte vad "curl" är? Lägg till en övning på triceps, enarms hantelpress tex. Finns bättre övningar för triceps om man har skivstång men den funkar nog bra. Antar att du kör hantelpress där du skrivit bänkpress.

I övrigt ser det bra ut, men eftersom jag antar att du tränar hemma så kan jag tipsa dig om att köpa en skivstång då den är bra i många basövningar.

s3loks: Tack för tipsen, jag har också funderat på att lägga in ben, men dom ser bra ut trots att jag inte har tränat dom med vikter, men jag får se.

Curl, då menar jag hantelcurl, borde sagt det =)

Från: Ljusdal
Registrerad: 2003-09-12

Är det optimalt med sådant träningsupplägg ?

Anledningen att jag frågar är absolut inte för att kritisera, jag har bara blivit starkt instruerad att ha bra med vila mellan passen. Själv kör jag också med två olika upplägg och har växlat mellan dom enligt följande;

Dag 1 - Schema 1
Dag 2 - Vila
Dag 3 - Schema 2
Dag 4 - Vila
...osv

Om det dock, enligt "proffsens" och experternas (som rör sig här i forumet) utlåtande är helt okej med bara en dags vila mellan programmen så är jag inte långt efter att hoppa på det !

Så, min fråga lyder alltså; Vilket upplägg är optimalast för muskelbyggnad - trådskaparens eller mitt ovanstående ?

Incoming: Kom ihåg att musklerna i SCHEMA A ( DAG 1 ) får ju 2 vilodagar  (DAG 2 + DAG 3) eftersom de inte används DAG 2 när SCHEMA B skall göras.

Från: Uppsala
Registrerad: 2003-09-26

Jag tycker att du vilar alldeles för litet - två dagars vila för varje muskelgrupp gör bara att muskeln hinner knappt återhämta sig innan du belastar den igen. Enligt min mening får muskeln inte tid att växa alls. Prova kanske att köra:
Dag 1 - Shema 1
Dag 2 - Vila
Dag 3 - Vila
Dag 4 - Schema 2
Dag 5 - Vila
Dag 6 - Vila
Dag 7 - Schema 1

Du får en hel vecka vila mellan muskelgrupper, vilket ger muskeln tid att både återhämta sig och växa. Dessutom får man inte glömma om att det centrala nervsystemet också rehabiliterar sig, för varje träning så utsätter du ju inte bara muskler utan också hela kroppen för ngt extremt. Med ett sådant program tappar man inte heller lusten att träna, man känner sig laddat när man väl ska köra.

Detta schema ställer dock lite krav på träningen - du måste köra tungt, med basövningar och rejäla vikter. Håller absolut med S3loks att du måste köra ben - knäböj och marklyft (dock variera från träning till träning). Knäböj/marklyft, om du kör tillräckligt tungt, utvecklar (förutom ben) resten av kroppen med ca 25%. Så det borde vara en bra anledning till att inkludera dessa övningar i ditt program.

Detta schema ställer dock lite krav på träningen - du måste köra tungt, med basövningar och rejäla vikter. Håller absolut med S3loks att du måste köra ben - knäböj och marklyft (dock variera från träning till träning). Knäböj/marklyft, om du kör tillräckligt tungt, utvecklar (förutom ben) resten av kroppen med ca 25%. Så det borde vara en bra anledning till att inkludera dessa övningar i ditt program.

Okej, tack för råden! Jag funderar på att vila mer, men hittills (2 månader) så har det fungerat väldigt bra, tydligt ökat i muskelmassa (fått vingar, rutor, "fina" biceps" mm) så jag får se.

Angående knäböj och marklyft, det kanske vore en bra ide! Dessa två är ju basövningar om jag inte minns fel, sedan kanske jag kan komplettera med en övning speciellt för korsryggen.

Dela upp det i 3 scheman istället och köra Må Ons Fre

Vad säger ni?

Från: Uppsala
Registrerad: 2003-09-26

Precis, när man bara kört två månader, så har man ännu inte "gått in i väggen" så att säga, det vill säga kroppen har inte nått en platå (då muskelutvecklingen ser ut att avta). Detta beror nog på att man är färsk, har inte förbrukat sina länge lagrade reserver och kan klara sig med mindre vila, men efter ett tag måste man vila mer och mer för att inte belasta systemet.
En separat övning för korsryggen - ja, jag vet inte om det överhuvudtaget behövs, för kör du knäböj/marklyft tungt och med rätt teknik så blir din korsrygg ganska stark kan jag lova ;)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB