Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Öka/minska vikter under en övning.

Registrerad: 2003-09-22

Hej alla,

har läst detta forum ett tag och äntligen tagit mig i kragen och blivit medlem. Har en fundering på hur jag brukar köra. För att få ut maximalt av varje övning brukar jag köra efter ett system där jag ökar vikten till nästa set om jag orkar "för många" reps. Brukar göra så här:

Klarar jag 8 reps eller över, slänger jag på lite mer vikt till nästa set. Klarar jag bara 4-5 plockar jag bort lite. På detta sätt brukar det rätt ofta bli en stege av hela övningen. Sista set kör jag ofta slut genom att ta av lite vikter och köra tills det helt enkelt inte går längre.

Nån mer som gör såhär? Några synpunkter?

Tycker det funkar rätt bra, brukar bli rejält genomkörd.

Registrerad: 2003-09-01

Kör ungefär så, fast jag ändrar inte vikterna under en övning utan gör det till nästa pass. Då får man ge sig fan på och klara den högre vikten. Fast tyvärr kan man ju ha mer eller mindre svackor där man till och med tar mindre än senaste gången :(

Det värsta med att lätta på vikterna och köra lättare på de sista seten är om teorin med muskelminne stämmer. Har läst lite om det i Max-OT och det är ju inga säkra fakta på något sätt men om det är sant så ska man nog inte "trappa" i sista setet. För muskeln minns överbelastningen och anpassar sig därför till den lättare och växer alltså mindre.

Har inget som stöder det här förutom Max-OT, så ni får gärna rätta mig :D

ska man nog inte "trappa" i sista setet. För muskeln minns överbelastningen och anpassar sig därför till den lättare och växer alltså mindre.

Är det verkligen så? någon som kan styrka detta? I så fall ska jag ju genast sluta med det :) Tycker bara det är så skönt det där sista. Får ju grym mjölksyra av det och blir helt slut.

fortsättning på mitt förra inlägg:

Det borde väl inte vara så att muskeln minns det sista och anpassar sig till den lägre vikten när den skall växa?  Muskeluppbyggnad sker ju pga att muskeln belastats så den "går sönder" och under detta reparationsarbete så växer muskeln. Om jag nu avlslutar med att köra slut genom att minska vikten går ju inte muskeln sönder mindre för det?

Jag kan förståss ha helt fel i ovanstående...

Registrerad: 2003-09-01

Hehe, som sagt, jag kan vara helt ute på hal is här. Om du har tid och lust kan du ju gå in på www.ast-ss.se och sen logga in på max-ot där. Lösenordet är max2002.

Där någonstans i guiden nämner de detta har jag för mig.

Från: Vänersborg
Registrerad: 2003-09-12

När du tränar å vill bli biff ska du inte få mjölksyra! det är ett som är säkert! kör uppvärmings set tills du kommer upp till lagom tung vikt där kör du 4-6 reps.

ok, varför inte mjölksyra om man skall bygga muskler då? jag menar om du t ex kör 6 reps på en vikt och absout inte pallar mer på den vikten, vad gör det då om du plockar av lite och kör några till? Tycker inte det borde verka negativt på de 6 reps jag redan har kört. Någon som vet?

Från: Linköping
Registrerad: 2003-02-20
Webbsida

Jag kör Enligt Max-OT och följer de övningarna och anvisningarna så gott det går,
dvs orkar jag 6 repetitioner så slänger jag på en tyngre vikt, orkar jag inte 4 så är det för tung vikt.

Från: Stockholm
Registrerad: 2003-03-03

När du tränar å vill bli biff ska du inte få mjölksyra! det är ett som är säkert! kör uppvärmings set tills du kommer upp till lagom tung vikt där kör du 4-6 reps.

Men vad är lagom då? Har oxå funderat på detta med VARFÖR man inte ska få mjölksyra....någon som kan/vill förklara det?

Från: Uppsala
Registrerad: 2003-09-26

Att man inte ska köra ett sista avslutande set, burner som vissa kallar det, beror på följande.
När du skall bygga muskler måste du varje gång du tränar belasta muskeln tyngre än gången du tränade innan.  Det är hårdare (läs: tyngre) belastning som bygger muskler, ej ett set där du bara tar ut dig. Vad som händer vid det där sista burner-setet är att du bara tröttar ut muskeln, du KÄNNER som om du verkligen jobbat hårt, och nu ska musklerna minsann växa, när det i själva verket fått motsatt effekt: det bara tär på muskelns återhämtningsförmåga. Så fråga dig därför innan du kör det igen: varför gjör du det? Vad vill du med setet? Bättre muskelkondition kan man få på annat sätt, och om ditt mål är att öka i volymen är tipset att du kör en uppvärmningsset, och sedan kör bara 1 set totalt (t.ex. 1 set knäböj, 1 set marklyft, 1 set bänk osv.). Men kör så tungt, hårt och omänskligt du kan :).

Detta har för första gången framförts av Arthur Jones, och vidareutvecklats av Mike Mentzer. Dessa två herrar, som jag respekterar väldigt mycket för deras drogfria sunda inställning till styrketränande, har kritiserats hårt. Folk brukar ju bli i olika tidningar rekommenderade att köra typ 6 sets för varje övning. Mer från Mike Mentzer kan ni läsa på www.mikementzer.com; Arthur Jones har två väldigt bra artiklar på http://www.medxonline.com/Exsci/bulletin1.html respektive http://www.medxonline.com/Exsci/bulletin2.html

Det är i alla fall vad jag vet, tänkte kanske kan vara någon till hjälp med att välja väg.

Från: Umu
Registrerad: 2003-05-21

Mike Mentzer var iofs inte drogfri...

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB