Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hur går jag upp i vikt? Jag är 162 cm lång och väger 41 kg. Är det någon som har några bra råd att ge mig. Ska till en dietist snart där jag också hoppas att få hjälp. Tyvärr har jag det lite rörigt runt om mig som säkert har sina orsaker till min låga vikt.
ät mycket nyttig mat
Lösningen är mycket mat. Om du vill ha muskler istället för fett som viktökning rekomenderas styrketräning några ggr/vecka. Strunta i konditionsträning om du har svårt att gå upp i vikt. Din kropp behöver säkert alla kalorier den kan få.
Du skrev något om "rörigt omkring dig" kopplat till din låga vikt. Kan du utveckla det lite? Svårt att ge råd annars. Om man har det fysiskt eller psykiskt stressigt/påfrestande i sitt liv är det vanligt att tappa matlusten eller glömma bort att äta.
Har du tvångstankar kring din kropp och vad du äter?
Lösningen är mycket mat. Om du vill ha muskler istället för fett som viktökning rekomenderas styrketräning några ggr/vecka. Strunta i konditionsträning om du har svårt att gå upp i vikt. Din kropp behöver säkert alla kalorier den kan få.
Du skrev något om "rörigt omkring dig" kopplat till din låga vikt. Kan du utveckla det lite? Svårt att ge råd annars. Om man har det fysiskt eller psykiskt stressigt/påfrestande i sitt liv är det vanligt att tappa matlusten eller glömma bort att äta.
Har du tvångstankar kring din kropp och vad du äter?
Nej, några tvångstankar eller sånt handlar det inte om. Jag tror att jag har svårt att tillgodose mig maten på grund av min situation. Har det tufft med 2 handikappade barn och oron för dom. Jag älskar god mat och är nyfiken på nya maträtter och är villig att pröva på det mesta.
Då låter det mer som om du borde försöka få mer tid för dig själv och vårda din "själ".
Naturligtvis är det extra mycket jobb och oro med handikappade barn, men för att själv må bra måste du hitta en lösning som fungerar. Det kommer dina barn också att dra nytta av då du kan ge dem mer om du själv mår bra än du kan om du mår dåligt. Det är en sk. win-win-situation.
Har du allt stöd från samhället som du kan få? Har ni personliga assistenter? Man kan också få hjälp med avlastning (ex genom hjälpfamiljer) har jag läst. Har du anhöriga som kan hjälpa dig?
Kanske skulle du pröva någon form av avslappning eller yoga, chi-gong (ursäkta stavning) eller liknande.