Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
hallo alla!
Jag skulle behöva tips på något man kan äta och snabbt göra i ordning till frukost. gröt och ägg är ju super och gott ju. Men jag kan varken göra gröt eller koka ägg så de blir hårda :) . har cirka 30-40 minuter på mig att äta innan jag måste gå hemifrån.
hur gör jag snabbt gröt och är det i micro eller spis? tittat i kokböcker men usch...finns det ingen snabbare? äggen ska jag låta koka längre bara :). så tips på näringsrik frukost och enkelt att fixa vore great. Hur är det med musli / start?
Köp snabbhavregryn om det är havregrynsgröt du menar. Själv gillar jag inte havregrynsgröt men det är ju en bra variant som ska gå snabbt att koka. Annars finns det ju andra varianter av gröt i affärerna, t.ex. mannagryn eller pama minutris som går snabbt att koka. Angående ägg, om du står ut med kalla ägg så kan du ju koka 3 stycken på kvällen och äta ett per dag. Eller ha kalla ägg som smörgåspålägg.
Släng i 1 dl havregryn, 2,5 dl vatten och lite salt i en tallrik. Kör på 6-700 W i miron c:a 3 min.
Voila! Färdig gröt.
/ Kalle
hmm låter intressant. ska bli kul och se hur många tallrikar gröt jag får kasta ikväll då efter alla försök. tack för snabba svar.
om du inte diskar direkt efter så glöm inte att fylla gröt tallrikarna med kallt vatten, inte varmt :)
hehe...ska jag tänka på.
Hoppa över snabbhavregryn. GI-katastrof:) Vilka gryn är bäst? Havre, korn, råg eller vete? Välj en påse Grynblandning. Då får du alla fyra i din gröt!!!
tycker om fullkorns varianten av havregryns gröt
När ni pratar om snabbhavregryn, vad menar ni då? Mina havre gryn heter bara "havregryn" och då tar gröt ca 3 minuter. Det tycker jag är snabbt...
Ägg kan man med fördel koka flera stycken och sedan förvara i kylen för att skiva på en bit knäckebröd, blir super.
Förklara gärna det där med snabbhavregryn.
När man pratar om "snabbhavregryn" pratar man om havregryn där det står "snabbhavregryn" på förpackningen. Men med tanke på att det bara tar tre minuter att göra gröt med "vanliga" havregryn tycker inte jag att man behövre den snabba varianten.
För övrigt så står det tre minuter på mina snabbhavregryn också. Så det är ingen skillnad om man bara ska gör gröt på dem.
//Christian
Ok, då finns det ingen anledning att köra med nåt annat än vanliga då, har inte mer fantasi än att göra gröt av dom.