Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3  

Mighty's Träningsdagbok

Från: Stockholm
Registrerad: 2003-08-08

Nu vet jag inte vad jag gett mig in på. Att blotta sin träningsdagbok för alla här på forumet kanske är något jag kommer ångra. Men å andra sidan är det värt ett försök och se vad det kan leda till. Det kanske ger mig en välbehövlig motivationskick, för just nu känns det som jag står still....

Iaf tänkte jag presentera gårdagens armpass som fick runda av en dålig träningsvecka :-(

Biceps
Lutande Hantelcurl
3*7 @ 16 kg/hantel - usch vad man blir klen i just denna övning.. Satte mig upp och körde vanliga hantelcurl till failure direkt efter varje set.
Preachers curl
3*8 @ 25 kg + Z-stång (ca 37 kg totalt tror jag) - fick hjälp  i varje set när jag inte klarade det själv..1-2 reps. :-(
Stående stångcurl med omvänt grepp, dvs handryggen uppåt
3*8 @ 33 kg - uselt
Curl med rep
3*10 @ 30 - kör ju i dragmaskin, så vikten stämmer inte från maskin till maskin

Triceps
Stående press med rep
3*8 @ 35 - dragmaskin här med
Stående enhandspress med handryggen ner
3*8 @ 10 - dragmaskin här med
Dips
3*15 - körde dips direkt efter ovanstående övning växelvis

Efter ett otroligt dålig tricepspass beslutade jag mig förr att gå på underarmarna istället..

Underarmar
Plattvändning
3*12 (till failure) @ 10 kg - den stora vikten.. inte den mindre modellen (ca 5-6 cm breda)
Underarmscurl - normalt grepp
3*12 @ 33 kg
Handledsvickningar - Hammer
3*10 @ 10 kg stång. Motstånd skiljer sig beroende var på stången man håller (hävarmsprincipen), men jag håller där räfflorna börjar. Skiljer antagligen från olika stänger, man jag vet iaf själv så det spelar ingen roll :-)

Tyvärr blev det ett dåligt pass som rundade av veckan. Men jag kommer tillbaka nästa vecka med nya tag. Får se om jag fortsätter med att skriva träningsdagbok, men nu har jag iaf brutit oskulden på denna kategori :-)

Från: Tyringe
Registrerad: 2003-08-07

starkt av dig Mighty att våga vara först nu ska du se att där kommer att vara fler som följer dina fotspår :)

Lycka till i framtiden!

Från: Oskarshamn
Registrerad: 2003-09-19

Way to go Mighty. :)

Vore kul att få reda på längd, vikt, hur länge du har tränat och hur gammal du är också.

sedan har jag funderat på om andra än den som skriver träningsdagboken egentligen borde skriva i den tråden..? Men eftersom inget e sagt om de än så gör jag de tills vidare. ^_^

starkt av dig Mighty att våga vara först nu ska du se att där kommer att vara fler som följer dina fotspår :)

Lycka till i framtiden!

Tack!
Får se hur länge jag vågar blotta mig såhär :-)

Way to go Mighty. :)

Vore kul att få reda på längd, vikt, hur länge du har tränat och hur gammal du är också.

sedan har jag funderat på om andra än den som skriver träningsdagboken egentligen borde skriva i den tråden..? Men eftersom inget e sagt om de än så gör jag de tills vidare. ^_^

Det är fritt fram för andra att kommentera träningen och utvecklingen. Det är väl lite vitsen med att visa den såhär öppet, iaf för min del :-)

Kan vara bra med lite grundstats.. helt klart.
Ålder: 26
Längd: 1,90 m
Vikt: 85 kg
Kroppsfett: ca 11%

Jag har inte använt Kreatin och siktar på att inte gå upp något mer i kroppsfett. Hellre långsam uppgång utan bulk, än att behöva tokdeffa för att bli av med allt fett :-)

Jag har totalt sett tränat i 3-4 år. Dock har jag i nuläget bara tränat i ca 8 mån efter ett uppehåll på 4 år. Var en tung comeback kan jag lova. Var fan svagare än vad jag var när jag började första gången :-(

Registrerad: 2003-07-14

Nyfiken som jag är kan jag inte hålla mig från att fråga varför du kör lutande hantelcurl istället för den vanliga varianten?

Nyfiken som jag är kan jag inte hålla mig från att fråga varför du kör lutande hantelcurl istället för den vanliga varianten?

Varför inte?
Den islorerar biceps maximalt och gör det omöjligt att gunga upp vikten, hur gärna man än vill när man börjar bli trött. :-) Armarna är nämligen vinklade utåt i ca 45 grader, vilket gör det omöjligt att fuska.

Eftersom jag kör med roterande schema och byter efter ca 8 veckor är det naturligt att ha köra olika övningar. Jag är inne i slutfasen på detta schema, och då kommer jag köra andra övningar. Byter ut dom jag tycker stått still, och fortsätter med de där jag fortfarande utvecklas. T.ex. kommer preachers curl vara kvar till nästa schema, men just lutande hantelcurl kommer ersättas av vanlig. Allt för att få variation och annan "attack" på musklerna.

Registrerad: 2003-09-01

Bra jobbat! Får väl komma med lite kreativare svar lite senare, ser bra ut än så länge.

Men du sa att den isolerade muskeln, är inte det sämre egentligen? :S

Men som du sa så får du ju använda en hel del övningar när du växlar så det kanske är förståligt.

Bra jobbat!

Tack :-)  Men själva passet var inte speciellt bra.

Men du sa att den isolerade muskeln, är inte det sämre egentligen?

Varför skulle det vara sämre? En övning som gör det omöjligt att fuska i och ger maximal spänning i muskeln är inte fel :-) Nackdelen är att man inte kan lyfta speciellt tunga vikter.. :-/

Registrerad: 2003-09-01

Där har du det, man kan inte lyfta så tunga vikter :D

Registrerad: 2003-08-30

jag hörde nått om att det är dåligt att isolera muskler. av samma anledning som maskiner i allmänhet ska va sämre än fria vikter. men det är bara vad jag tror

jag hörde nått om att det är dåligt att isolera muskler. av samma anledning som maskiner i allmänhet ska va sämre än fria vikter. men det är bara vad jag tror

Under mina år är det inget jag känner igen.. Då skulle det vara dåligt att köra Preachers curl också mao.

Variation är alltid bäst :-)

Under mina år är det inget jag känner igen.. Då skulle det vara dåligt att köra Preachers curl också mao.

Variation är alltid bäst :-)

Jag hörde att preachers curl skulle vara relativt dåligt för maximal muskeltillväxt

Jag hörde att preachers curl skulle vara relativt dåligt för maximal muskeltillväxt

Nu blir jag otroligt nyfiken vart du hört det?
Att bara köra isoleringsövningar kan hämma maximal muskeltillväxt, men att köra varierat ger enligt min erfarenhet och den litteratur jag läst mest.

Men om du läst något att vissa övningar skulle vara dåligt får du gärna dela med dig av den informationen :-)

Det var i "MAX-OT-kursen" eller vad man ska kalla det som jag läste nånting om att vissa övningar inte skulle vara lika bra som andra vad gäller maximal muskeltillväxt. Jag kommer inte exakt ihåg hur det stod, men kommer bara ihåg att de inte rekommenderade till exempel preacher's curl, för att den övningen inte ger "maximal överbelastning" eller nått sånt.
Men du har säkert rätt. Variation är nog bäst

Eftersom jag har haft ganska mycket uppbokat denna vecka bestämde jag mig för att bara köra 3 dagar. Därmed blir det en annan uppdelning av musklerna än vad jag normalt sett kör.

Veckans konditionspass ägde rum natten till idag på Berns Salonger under ledning av Paul van Dyk ;-)
En grym spelning med otroligt drag! Körde för fullt i 2,5 h. Tyvärr blev dagens pass lidande, men det får det vara värt :-)

Bröst
Lutande bänkpress
10 @ 70 kg
2*8 @ 75 kg
4 @ 80 kg

Lutande bänkpress med hantlar - det märks verkligen att man kört slut på Pectoralis Minor i föreg. övning
3*8 @ 28 kg hantlar

Pecdeck
8 @ 45
8 @ 40
10 @ 30

Flyes i Cablecross - högt fäste - låga flyes för nedre bröstmuskulaturen
3*10 @ 30

Flyes i Cablecross - lågt fäste - låga flyes för nedre bröstmuskulaturen
3*10 @ 22,5

Rygg
Latsdrag med smalt grepp
3*8 @ 85

Rodd med brett grepp
3*8 @ 75

T-bar rowing
3*10 @ 60 kg

Marklyft
10 @ 90 kg
2*6 @ 120 kg

Var ett helt ok pass med tanke på nattens festande.
Nu undrar säkert flera varför jag valt att köra lutande bänkpress två övnignar i rad (en med hantlar och en med skivstång). Det är så att jag är inne i en testperiod. Efter att ha läst lite och hört vad t.ex. Oldenmark har att säga om bröstträning vill jag testa tesen att nedre delen av bröstet också får sig en genomkörare när man primärt siktar på den övre. Än så länge är jag riktigt nöjd, men har ca 4 v kvar på detta schema så jag får vänta lite på utvärderingen :-)

Från: Linköping
Registrerad: 2003-02-20
Webbsida

Ser bra ut... good luck i fortsättningen!..

Men du gick på fel dag på Berns det va i måndags alla hårda killar spelade!!

Ser bra ut... good luck i fortsättningen!..

Tack :-)

Men du gick på fel dag på Berns det va i måndags alla hårda killar spelade!!

Jag var där i måndags också ;-)

Från: Linköping
Registrerad: 2003-02-20
Webbsida

fyfan nu hatar jag dig.. =( Jag ville oxå se dom hårda killarna .. men jag bor i Linköping =/

Registrerad: 2003-09-21

Eftersom jag har haft ganska mycket uppbokat denna vecka bestämde jag mig för att bara köra 3 dagar. Därmed blir det en annan uppdelning av musklerna än vad jag normalt sett kör.

Veckans konditionspass ägde rum natten till idag på Berns Salonger under ledning av Paul van Dyk ;-)
En grym spelning med otroligt drag! Körde för fullt i 2,5 h. Tyvärr blev dagens pass lidande, men det får det vara värt :-)

Bröst
Lutande bänkpress
10 @ 70 kg
2*8 @ 75 kg
4 @ 80 kg

Lutande bänkpress med hantlar - det märks verkligen att man kört slut på Pectoralis Minor i föreg. övning
3*8 @ 28 kg hantlar

Pecdeck
8 @ 45
8 @ 40
10 @ 30

Flyes i Cablecross - högt fäste - låga flyes för nedre bröstmuskulaturen
3*10 @ 30

Flyes i Cablecross - lågt fäste - låga flyes för nedre bröstmuskulaturen
3*10 @ 22,5

Rygg
Latsdrag med smalt grepp
3*8 @ 85

Rodd med brett grepp
3*8 @ 75

T-bar rowing
3*10 @ 60 kg

Marklyft
10 @ 90 kg
2*6 @ 120 kg

Var ett helt ok pass med tanke på nattens festande.
Nu undrar säkert flera varför jag valt att köra lutande bänkpress två övnignar i rad (en med hantlar och en med skivstång). Det är så att jag är inne i en testperiod. Efter att ha läst lite och hört vad t.ex. Oldenmark har att säga om bröstträning vill jag testa tesen att Pectoralis Major också får sig en genomkörare när man primärt siktar på Pectroralis Minor. Än så länge är jag riktigt nöjd, men har ca 4 v kvar på detta schema så jag får vänta lite på utvärderingen :-)

Då var det dags för dagens pass.

Ben
Knäböj
10 @ 80 kg
10 @ 100 kg
8 @ 110 kg
6 @ 120 kg

Benpress
3*8 @ 160 kg

Hamstringscurl
3*8 @ 50 - vet inte i vilken viktenhet. I andra maskiner kör jag på mycket mer

Stående vadpress
3*10 @ 12

Sittande vadpress
3*10 @ 50 kg

Axlar
Sittande hantelpress
3*10 @ 24 kg hantlar

Hantellyft åt sidan
3*10 @ 10 kg

Baksida axlar - i Cablecross
3*10 @ 12,5

Tyvärr är var jag tvungen att lägga in axelpasset samma dag som benpasset. Normalt sett har jag en separat bendag eftersom jag blir totalt slutkörd efter den genomköraren. Finns tyvärr inte mycket energi kvar över till axelpasset då..

Registrerad: 2003-09-04

Koncentrationscurl är inte den effektivaste övningen för maximal muskeltillväxt på biceps. Den begränsar mängden överbelastning som kan belasta muskeln. Därför är det inte något klokt val för den som vill växa maximalt.

Jag tycker inte att preacher curl är det bästa valet som bicepsövning för maximal utveckling. 
Det är en isolationsövning som begränsar mängden vikt som kan användas, och sålunda mängden stimulans.

Sittande hantelcurl är inte det bästa valet av bicepsövning för maximal stimulans. Eftersom du sitter ner så blir det mer en isolationsövning och det begränsar hur mycket du kan lyfta och den vikt du kan placera på biceps.

Det här är bara några exempel tagna från max ot. Isolerar man musklerna så får man på mindre vikt och mindre överbelastning. Därför är basövningar som tex skivstångscurl ett klokare val.

Koncentrationscurl är inte den effektivaste övningen för maximal muskeltillväxt på biceps. Den begränsar mängden överbelastning som kan belasta muskeln. Därför är det inte något klokt val för den som vill växa maximalt.

Jag tycker inte att preacher curl är det bästa valet som bicepsövning för maximal utveckling. 
Det är en isolationsövning som begränsar mängden vikt som kan användas, och sålunda mängden stimulans.

Sittande hantelcurl är inte det bästa valet av bicepsövning för maximal stimulans. Eftersom du sitter ner så blir det mer en isolationsövning och det begränsar hur mycket du kan lyfta och den vikt du kan placera på biceps.

Det här är bara några exempel tagna från max ot. Isolerar man musklerna så får man på mindre vikt och mindre överbelastning. Därför är basövningar som tex skivstångscurl ett klokare val.

För det första ska man inte använda sig av en övning och vara nöjd med det. Som jag skrivit innan är omväxling bästa sättet att stressa muskeln :-) Sedan bör jag även tillägga att jag faktiskt litar mer på min egen känsla och erfarenhet än att lita på det som finns att läsa på AST's hemsida ;-) Jag har läst många artiklar och böcker under åren som säger emot den personens åsikter. Och när min egen erfarenhet och känsla säger samma sak, finns det ingen anledning för mig att revidera just den uppfattningen.

Finns en bra artikel här som förvisso är gammal, men även Arnold hade stora biccor för 20 år sedan ;-)
http://www.bk-sportsmag.se/tidningen/19 … _del_2.htm

Men jag tackar för åsikterna, det är alltid bra att få kritik och tvingas tänka till vad man håller på med. Tyvärr väger som sagt inte åsikterna från AST speciellt tungt för min egen del.

Registrerad: 2003-09-04

Naturligtvis så är det ju bra med variation. Det tror jag också på. Alla har ju sitt sätt att träna på. Basövningar är enligt mig det som ger mest styrka och volym. Men jag anser inte att isolationsövningar är värdelösa för såna gör jag också. Jaja nu har jag sagt mitt. Hoppas du tålde kritiken.

Naturligtvis så är det ju bra med variation. Det tror jag också på. Alla har ju sitt sätt att träna på. Basövningar är enligt mig det som ger mest styrka och volym. Men jag anser inte att isolationsövningar är värdelösa för såna gör jag också. Jaja nu har jag sagt mitt. Hoppas du tålde kritiken.

Jag är tacksam för din kritik! Självklart tål jag den, annars skulle jag inte lägga ut min träningsdagbok såhär :-)

Tack för dina åsikter!

Sidor: 1 2 3  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB