Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Jag har ställt den här frågan förut men jag vill helst att Matti svarar på den.
Så här är situationen: Jag har ca 5 kilo onödigt fett på kroppen och för att få bort det löp- och styrketränar jag varannan dag, dvs löpning en dag, styrketräning den andra. Men jag har hört att om man vill få bort fett från kroppen är det dumt att styrketräna eftersom resultat på det området förutsätter att man inte har ett kaloriunderskott, vilket är kravet för fettförlust.
Min fråga är: ska jag avvakta med styrketräningen tills jag har blivit av med fettet eller ska jag fortsätta och kanske lägga om kosten så att jag får i mig mer protein och mindre kolhydrater?
du fick ett bra svar i din tidigare tråd:
Det bästa om du vill behålla muskelmassa under dieten är att fortsätta styrketräna.
Du bör styrketräna även om du försöker gå ner i vikt. Du kommer sannolikt inte att gå upp i muskelmassa, men genom att styrketräna och äta proteinrikt kommer du att se till att nedbrytningen av muskler blir så liten som möjligt.
När du säger muskelmassa, går det hand i hand med styrka? Alltså, kan jag bli starkare under "dieten"?
Dessutom undrar jag om det stämmer att fett omvandlas till muskler när man styrketränar eller om det bara är en myt?
jag är inte matti men...
det du gör på gymmet under deff är underhållning utav musklerna dvs att tappa så lite som möjligt du bygger ju inte lika bra om du går på energiunderskott....
När du säger muskelmassa, går det hand i hand med styrka?
Det finns ett samband mellan muskelmassa och styrka, ja. Rent allmänt så brukar större muskelmassa innebära att man också blir starkare.
Alltså, kan jag bli starkare under "dieten"?
jepp. även om din muskelmassa inte ökar kan din teknik bli bättre, nervsystemet spelar även en mycket stor roll. tyngd-och styrkelyftare brukar hålla sig vid en viss kroppsvikt men ändå öka i styrka hela tiden.
Dessutom undrar jag om det stämmer att fett omvandlas till muskler
Nej, det stämmer inte.
äter väldigt lite mat (1420) kcal per dag, ökar väldigt sällan, men visst ökar man ibland
Så det enda jag behöver göra är att äta mindre fast mer protein och färre kolhydrater?
Finns det något jag kan göra med själva träningen? Som det ser ut nu springer jag 5-7km 3-4 ggr/vecka där pulsen i snitt ligger på c:a 165 och hastigheten brukar vara mellan 4.10 - 4.20/km. Ska man kanske lägga in intervallpass och långa pass då och då?
Så det enda jag behöver göra är att äta mindre
Ja.
mer protein och färre kolhydrater?
Helst, ja.
Ska man kanske lägga in intervallpass och långa pass då och då?
Du gör som du vill, det spelar ingen större roll.
När det gäller att äta mindre, finns det någon allmän rekommendation för hur mycket man ska minska sitt energiintag eller får man prova sig fram?
-500 kcal / dag är väl rätt standard.