Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hjälp!
Jag har ett problem med att jag vaknar mycket tidigt på morgonen (03-04 tiden) efter att jag har tränat kvällen innan.
Jag tränar karate 3 ggr i veckan. Passen är fysiskt mycket hårda, för mig i alla fall, och ca 1,5 - 2 timmar långa. Vanligtvis mellan 18-20 på kvällen. Efter träningen är jag nogrann med att tidigt få i mig en rejäl portion snabba kolhydrater, duschar vilar och lägger mig vid 23-tiden. Jag har inga problem med att somna, men jag vaknar så himla tidigt och har mycket svårt att somna om. Kroppen är liksom uppe i varv fortfarande känns det som.
Det här är ju inte så bra. Jag blir ganska trött på dagen sen och borde ju behöva bra med sömn efter träningen för återhämtning.
Är det nån som har upplevt nåt liknande, och/eller har något bra tips på hur jag ska få en bättre sömn???
Mvh
Andreas
Jag har liknande problem med sömnen. Har länge provat med olika avslappningsmetoder och annt men när man vaknar på morgonen tidigt är man fruktansvärt pigg och kan helt enkelt inte somna om.
Är du noga med att stretcha, slappna av efter dina pass? Det kan påverka kroppen så att den känner sig stressad. Innan du lägger dig - gör någonting helt annat, bryt mönster. När du vaknar vid tre på morgonen, kliv upp, ligg inte och försök att somna om. Drick någontingen, läs eller vandra runt lite, tills du känner dig trött. Det finns speciella avslappningsband som är effektiva - de har funkat på mig fast jag vaknar fortfarande väldigt tidigt ibland. Lycka till
Ångest?
Kid 1
Hur länge har du haft problem? Är sömnproblemet bergränsat till natt efter träning som du beskriver? Eller dyker det upp även vid andra tillfällen?
Det är just begränsat till natt efter träning. Typiskt är att vakna mycket tidigt, känna sig ganska trött i musklerna men uppe i varv. Känns som jag skulle kunna gå upp och ta ett pass till på en gång. Men det gör jag ju inte. Ska försöka det där med att gå upp, ta ett glas mjölk och fixa, och gå och lägga mig på nytt.
Dra ner lite på träningsintensiteten. Du blir inte Bruce Lee fortare bara för att du ta livet av dig på passen.
När det gäller sömnproblemet är det viktigt att inte göra för stor affär av det. Gå upp och ta ett glas mjölk och en macka. Vädra lite i sovrummet och sträck på lakanen och täcket och kudden så att det känns svalt och mysigt att krypa ner under täcket igen. Försök inte somna om! Låter dumt kanske men somna om är nåt du bara gör. Ligger du där och aktivt försöker somna om så funkar det inte. Ligg i sängen och vila. Det är ingen katastrof med lite tillfälliga insomningsbesvär. Att stöna f-n efter 5-min – jag visste det – jag kan inte somna om – funkar som väckarklocka. Ligg kvar i sängen och känn att det är skönt i alla fall att du har en säng att sova i. Tänk på nåt positivt. Bygg drömslott. I drömmarna är det du som är kung:)
Tack för tipsen. Jag har faktiskt legat kvar och vänt mig 20 gånger och blivit irriterad över att jag inte somnar om (det är också svårare när jag vet att klockan ringer 07 och jag ska jobba dan efter). Just i den situationen tänker inte jag så lugnt och rationellt. Så det verkar bra att ha en "handlingsplan" föruttänkt, gå upp och fixa runt lite som du skrev och sen njuta av att ha en massa tid till att bara ligga där och fundera och drömma.