Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Om jag har förstått det rätt så ligger det till såhär;
(Är diabetiker sedan 18 år tillbaka btw.)
Insulin behövs för att tillföra kroppens huvudsakliga energi till musklerna (även vid träning givetvis). Tränar man då man ligger på en "bra" blodsockernivå så förbränns fettet och musklerna byggs upp som de ska. Tränar man dock med brist på insulin (dvs. för högt blodsocker) så kan kroppen inte tillgodogöra sig sin huvudsakliga energitillgång och börjar därför bryta ner och använda alternativa energitillgångar (där bland skall även musklerna påverkas har jag hört - muskelmassan skall börja brytas ned) ?
Då jag börjar träna vill jag ligga på 9.0 - 12.0 på grund av att jag går ner ca 5.0 - 6.0 i blodsocker under min träning. Ligger jag lägre i början så får jag oftast avbryta pga. "känningar". Att börja promenera/motionera/träna då man ligger kring 10.0 i blodsocker - är det farligt för musklerna (då jag inte vill att dessa ska gå åt isf. kroppsfettet) ? Ska jag försöka ligga kring 6.0 - 8.0 och äta någon banan eller något strax innan träning för att försöka hålla kvar blodsockret på den "normalare" nivån istället, eller fortsätta som jag gör ?
Muskler bryts ner när glukagon halterna börjar vara för höga jämfört med insulinhalterna.
Om du vill höja upp dina halter under träningen, kan du inte äta något under träningen då?