Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Har precis börjat träna hårt igen efter ett kortare uppehåll men undrar om jag gör rätt. Vill gärna ha lite råd.
Tränar tre ggr/vecka, mån, ons, fre och kör hela kroppen. Mest överkroppen och särskilt hårt med armarna kanske 3-4 bicepsövningar varje gång till failure.
När jag läst träningsråd misstänkar jag att jag kanske får för lite vila melllan passen.
Har sett andra råd där man splittar upp kroppen på olika dagar och exempelvis kör armar en dag och mage - rygg en annan. Är det bra? Räcker det verkligen att tränarna t.ex. armarna en dag/vecka för att få resultat (storlek och styrka)?
vänligen
/grönebjarne
Du behöver nog inte köra helkropp så länge till eftersom du bara gjort ett kortare uppehåll. Muskulaturen har nog inte försvagats så mycket att det är nödvändigt. Men vad är ett kortare uppehåll för dig? Några veckor eller några månader??
Det är bra att köra split eftersom muskeln, som du säger, måste vila ordentligt. En gång i veckan per muskelgrupp är lagom för maximal utveckling.
Jag körde samma muskelgrupp lite för ofta förr, dock inte lika ofta som du kör. När jag sedan gick över till ett program där jag splittade kroppen på 3 dagar så varje grupp fick köras igenom rejält en gång i veckan kom resultaten direkt. Vila är bra även om man är taggad och vill träna!
Tack för era svar, Kajsa och Jockeh. Jag har förstått att jag förmodligen haft för lite vila mellan mina pass, ska nu gå över till tredagarssplit.
Hur bör man träna då under varje pass. Ett pass på en/två muskelgrupp(er) går ju ganska fort. Hur många övningar bör man köra per muskelgrupp. Finns det något rätt här eller är det bara att gasa på tills man stupar.
Exempelvis: Om jag dag 2 tränar rygg och biceps, hur många bicepsövningar (och ryggövningar) bör man då köra (per muskelgrupp alltså), en eller flera?
G Bjarne
Hej vet ej hur länge du tränat innan men du verkar ha tränat förr. Splitta kroppen så du kör enligt följande
Dag 1 axlar, bröst triceps
Dag 2 Ben, mage
Dag 3 rygg, biceps, underarmar
OBS: Vila bygger svårt att fatta i början men så är det
OBS: Ätt mycket mat aldrig mer än 3H i mellan måltiderna
Lycka till Daniel