Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hej!
Helt ny på detta forum men det verkar ju som ett toppenställe att ställa sin fråga på.
Jag tränar Boxning 2-3 ggr i veckan och joggar 3 ggr i veckan
Min fråga är lite mer runt boxningen, jag vill veta vad jag ska äta för att inte känna mig svagare, Har inte rört mig på 3 år på ett riktigt aktivt sätt.
Väger just nu 71.5 och är 178 lång.
Vägde 78-79 (precis innan nyår)
Jag känner av att jag går ner i vikt hela tiden, men jag känner också att jag bara blir svagare.
Jag lever ganska snålt på min ekonomi just nu.
Överlever mest på den.
Äter i stort sett bara Pasta och en stekt hamburgare som middag när jag väl gör mat, annars blir det sushi och äta ute.
Och 1 dl gröt varje morgon äter jag också.
Jag äter 2 timmar innan träningen, men knappt något efter träningen.
Börjar fundera på att klämma i mig en kesella och en tonfisk burk efter varje boxningspass innom dom närmaste 90 minuterna. räcker det för att gå ner lite i vikt och behålla muskelmassan? eller ska jag fläska på med mer mat? då med lite mer pasta och en hamburgare *ler* (ensidigt jaaa...)
Jag vill inte bli stor. men jag vill gå upp till 75 kg och ligga på muskler och inte fett.
Undrar också över om jag ska börja dricka mer energi drycker i stället för vatten på mina boxningspass och äta russin innan träningen, när ska man äta dessa snabba kolhydrater, direkt innan?
är det vettigt att äta 2 timmar innan träningen, pasta och hamburgare, och precis innan äta lite russin, under träningen dricka energi dryck och sen efter en burk kesella och en tonfisk burk?
Mina boxnings pass är väldigt konditionskrävande, så styrketränar jag en 15 minuter efter också, typ bänk press som vi har där.
Om detta är way off eller inte leder till några resultat alls, säg gärna några andra exempel.
Men jag hoppas att jag förstått detta rätt.
Tack på förhand!
Läste vidare lite på eran sida, såg att det fanns mer än bara ett forum...
TOPPEN!
får svar precis på det jag vill veta, snabbt och enkelt.
slipper nu läsa massvis med böcker vilket är skönt.
så nu ska jag tänka till och göra förändringar i min kost tror jag.
Ni får fortfarande svara vad ni tycker är bra att göra enligt min förfrågning!
Hej och välkommen till forumet. Sorry för att det tagit så lång tid innan du fick ett svar.. ;-)
Börjar fundera på att klämma i mig en kesella och en tonfisk burk efter varje boxningspass innom dom närmaste 90 minuterna. räcker det för att gå ner lite i vikt och behålla muskelmassan?
Det får du nästan testa och avgöra själv. Försök gärna få i dig lite snabba kolhydrater (högt GI) efter träningen också. Det är nästan omöjligt att svara på frågan "kommer jag att gå ner i vikt?" utan att veta totalt antal kcal som personen äter per dag och hur många kcal han eller hon förbrukar.
Jag vill inte bli stor.
.. och själv vill jag inte bli miljonär. ;-) Att bli stor, eller väldigt rik, är inget som händer en över en natt utan att man får kämpa för det.
Undrar också över om jag ska börja dricka mer energi drycker i stället för vatten på mina boxningspass och äta russin innan träningen, när ska man äta dessa snabba kolhydrater, direkt innan?
Om dina boxningspass är längre än en timme kan (det är absolut inte nödvändigt) det vara en fördel att dricka t.ex. energidrycker under passet.
är det vettigt att äta 2 timmar innan träningen, pasta och hamburgare, och precis innan äta lite russin, under träningen dricka energi dryck och sen efter en burk kesella och en tonfisk burk?
Låter helt ok -- men lägg till lite snabba kolhydrater efter träningen (med kesellan och tonfisken). Vanligt vitt bröd eller t.ex. cornflakes
har ett hyffsat högt GI och är ganska billigt, om pengarna är ett problem.
Dessa snabba kolhydrater ger inget innan träning. Skall du styrketräna är det vättigt att äta ett mål som innehåller långsamma kolhydrater ca en tim innan träning. Snabba kolhydrater skall du äta direkt efter träning. Ca 1g/kg kroppsvikt. Tex iform av snabbpasta.
På detta sättet fyller du snabbt på dina kolhydrats depåer.