Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hur klarar ni av att hålla en diciplinerad kost med havregrynsgröt o linfrön o allt vad det heter?
Träningen har jag inga problem med; jag kommer alltid iväg o gör det jag har föresatt mig. Men kosten är svårare..
Jag kan ibland få små "toppar" och börja äta nyttigt o hoppa över smör o dressing o sådant, men sen faller allt igen..irriterande..
Jag har också väldigt svårt att bara ta EN smörgås till frukost t.e.x . Eller EN portion fil o flingor..det blir alltid backning :/
särskilt som jag gärna vill bli mindre (Tjej, 165 cm, 68 kg) gör det att mina träningsresultat o viktminskning låter vänta på sig.
Några tanketips?
Bre smör (lättare variant) på smörgåsen igen.
Komplettera din filtallrik med en smörgås.
Ofta trillar man dit för att man "drar ned" för mycket. Bättre att göra SMÅ förändringar i taget, inte allt på en gång.
Hälsningar
Susanne
Några grejer som jag tycker funkar för mig:
1. Inte överdriva. Jag äter smör, såser etc. MEN jag äter mindre än förut, så länge jag äter nyttigt brukar jag inte heller bry mig om hur mycket jag äter. Men jag har kanske fördelen av att göra av med ganska mycket energi.
2. Aldrig bli hunrig. Okej det kanske är en överdrift men om man går omkring mätt så är risken mycket mindre att man börjar trycka sig massa onyttiga saker. Jag brukar komplementera de stora måltiderna med grönsaker tills man håller på att spy, då brukar det ta ett tag innan man blir hunrig igen.
3. Träna. Jag tycker det är mycket lättare att motivera sig när man tränar, äter man onyttigt så har man ju "tränat i onödan". Brukar tänka så, hjälper till att hålla motiviationen.
Hur klarar ni av att hålla en diciplinerad kost med havregrynsgröt o linfrön o allt vad det heter?
Träningen har jag inga problem med; jag kommer alltid iväg o gör det jag har föresatt mig. Men kosten är svårare..
Jag kan ibland få små "toppar" och börja äta nyttigt o hoppa över smör o dressing o sådant, men sen faller allt igen..irriterande..
Jag har också väldigt svårt att bara ta EN smörgås till frukost t.e.x . Eller EN portion fil o flingor..det blir alltid backning :/
särskilt som jag gärna vill bli mindre (Tjej, 165 cm, 68 kg) gör det att mina träningsresultat o viktminskning låter vänta på sig.
Några tanketips?
Man kanske skall fråga sig varför man gör allt, och vill man det så mycket så kraften räcker till?
Sätt saker i perspektiv, tex. kan jag ha karaktär att jogga i 90 min, så borde jag väl kunna dra ner på viss onyttig mat för att verkligen få resultat, för vilket tar igentligen mest karaktär att genomföra teoretiskt sett?
Jo att bita ihop och springa timme ut och timme in, men man sätter det inte i perspektiv... vad är det svåra med att inte föra handen till munnen, det är ju du som styr den.. vill man verkligen så är det inte det minsta svårt, har jag problem med att genomföra något har jag alltid tänkt igenom det, alltså, vill jag verkligen detta? i så fall varför gör jag det inte?
För mig är det antingen eller.. vela fram och tillbaka gör mig bara medveten om att jag är sinnessvag (i mitt tycke, och det gillar jag inte..)
Hoppas filosoferandet fick dig att tänka till lite.. Men jag vet också att killar och tjejer har väldiga skillnader i det mentala och hur man tänker. Vem vet det kanske hjälper endå..
//Seven - med vilja av stål.. Ibland.. :-)
Det var filosofiskt det där, men det låg en hel del smart i det också.
Jag brukar må mycket bättre när man äter bra o tränar . Man får liksom ett "sug" på kvällen och även under dagen känner man sig pigg och alert och fylld med energi . (Vadå klyschbomb men det är faktiskt exakt så det känns.)
Men ändå har jag lätt att trilla dit efter ett tag; börjar köpa godis ibland, börjar ta backning på maten, avslutar alltid måltiderna med 2-3 mackor o.s.v o.s.v ..
Jag kanske borde börja med "lördagsgodis" som när man var liten, att jag får tillåta mig själv att äta exempelvis lite godis (som jag har en stark drivkraft mot *ler*) på lördagarna. Och att jag på lördagarna inte behöver tänka lika mycket på hur mycket jag äter som i veckorna. Helt enkelt införa ätardag. Smart eller bara dumt mentalt sätt med ätardagar?
FÖr det är ju så frustrerande. jag vet vad jag ska äta och vad som är bra.. men det är inet alltid mitt psyke tänker på ett bra sätt....
byt ut alla dåliga grejor mot mindre dåliga så är du ett stort steg på vägen!!!
finns mycket på forumet om detta just nu kolla även in tråden " vad undviker ni" så kanske du ser några grejor du kan byta ut :)
mvh nilszon - träna hårt eller inte alls
Jag har samma problem ibland med att hålla mig ifrån godis och chips (speciellt det sistnämnda!)
Som redan nämnts, jag brukar också tänka på att jag sedan tränar "i onödan". Här är en länk till en sida som räknar ut hur länge man måste utföra olika aktiviteter efter man ätit onyttiga saker, tex. om jag (som väger 55kg) äter en påse chips måste jag springa i 117 minuter för att förbränna den. För mig är det deciplin nog att istället välja ett äpple eller nåt annat nyttigt! :)
http://www.iform.se/Crosslink.jsp?d=1011&a=4324
Ett annat tips är att gå in på detta forumet och läsa om hur nyttiga alla andra är ;)