Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Någon som vet något om Sojaprotein med 73% proteininnehåll...
Har hört rykten om att det är bra att gå ner i vikt...
men är det bra för att bygga muskler?
berätta gärna om några fördelar och nackdelar med sojaprotein.
Någon som vet något om Sojaprotein med 73% proteininnehåll...
Har hört rykten om att det är bra att gå ner i vikt...
men är det bra för att bygga muskler?
berätta gärna om några fördelar och nackdelar med sojaprotein.
Saxat från Paulun.
"Visst är sojaprotein fullvärdigt. Soja är därför ett bra och ekonomiskt alternativ till andra proteintillskott och har fler positiva egenskaper än den höga proteinkvaliteten. Soja är t ex känt för att skydda mot flera cancerformer bl a bröstcancer."
"Som storkonsument av proteinpulver är du säkert mån om kvaliteten på ditt pulver och att det ska ge så mycket som möjligt för pengarna. Problemet är dock att de flesta pulver aldrig ger samma kvalitet som sin motsvarighet i mataffären. Ett proteinpulver gjort på soja kan nämligen ha ett biologiskt värde så lågt som 45! Det finns flera skäl till detta. Vid produktionen används ofta tekniker som skadar vissa aminosyror vilket snabbt sänker BV. Ett pulver är enligt definitionen ett torkat och pulvriserat livsmedel och detta gör proteinet mycket känsligt för luftens syre. Vissa känsliga aminosyror i pulvret oxideras därför och BV sjunker ytterligare. Ju längre en burk har stått på hyllan, desto större risk för oxidation. När du väl har öppnat burken bör du förvara den väl tillsluten i ett mörkt och svalt skafferi. Dessutom bör du konsumera den inom en månad om du vill att pulvret ska ge maximal effekt. Förutom att kvaliteten sjunker är det skadligt för hälsan att äta oxiderat protein. Enligt många forskare påskyndar detta åldrande och ökar risken för många sjukdomar. Till min stora glädje har det kommit ett alternativ till de stora megaproteinburkarna. Ofta paketeras proteinet idag i vacuumförpackade portionspåsar, vilket är praktiskt och håller proteinet fräscht. Lite dyrare, men mycket bättre."
"Hur stor skillnad är det på soja- och vassleprotein?
Det är en viss skillnad i proteinkvalitet. Vasslet kan användas effektivare, eftersom det har en bättre sammansättning av aminosyror. Du måste äta ca 20-30% mer protein om du äter sojaprotein, för att få samma effekt som av vasslet. Dock har både vassle och soja andra bra effekter, som kan hjälpa dig i dina träningsresultat. Vassle innehåller en speciellt kombination av ett par aminosyror, som kroppen kan använda för att tillverka den otroligt starka antioxidanten glutation. Den är bra både för hälsan och träningsresultaten. Sojan innehåller å andra sidan ett antal intressanta ämnen som bl a kan motverka östrogenets verkningar och även minska omvandlingen av testosteron till östrogen. Även det är positivt för dig som tränar. En kombination av dessa två proteinkällor är därför kanske det bästa. "
Som jag skrev ovan är all information hämtad från http://www.paulun.com/start.php
jasså :) tackar för informationen.... så det är inte bara negativt att ta sojaprotein då, hehe så bra... men nästa proteinpulver jag köper ska vara annat... känner inte så stor effekt från sojaproteinet. :(
Jag äter det med 73%, men det finns med mer protein än så. Upp till 95% tror jag...... Det finns dock bara det med 73% på min hälsokostaffär och jag orkar inte leta ;)
Då jag är vegetarian är sojaprotein det enda proteintillskott som är aktuellt för mig.
ahaa så det är bara vegetabiliskt då eller?
Ja det sojaproteinpulver jag äter är helt och enbart vegetabiliskt. Hur det är med de andra, de med 90% och däröver t ex, vet jag inte. Det är möjligt att det t ex även är vassle i dem t ex, jag har inte satt mig in i det.
hmm okey men som jag förstått det så ger vassle bättre resultat? stämmer det?
Jag har en bekant som tränat i ~3 år. Han har speciella gener som gör att han kan skapa muskelmassa snabbare (kan inte förklara på annat vis :/ ). Han har precis börjat me soja protein och säger att d e de bästa han har testat.. men vad vet jag?
c0nne, om vassle ger bättre resultat eller ej kan jag inte svara på då jag som sagt ej testat och inte tänker göra det heller *ler* Att prova sig fram kanske är ett bra tips? Jag inbillar mig att de flesta av de "proteindrickare" som finns här på forumet inte testat sojaprotein och därför inte har egna erfarenheter och jämförelser, men jag kan förståss ha inbillat mig fel.....
ahaa okey :) jag har ju testat sojaprotein... eller jag använder det nu... men jag tycker inte det ger så bra resultat.. så igår beställde jag annat... så jag får käka de sista jag har :P sen får jag se om det andra är bättre ;)
Lycka till då! Hoppas du hittar nåt du trivs med!
hehe man tackar man tackar :) lycka till du med :)