Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hej
Är sannt att man får s.k "putröv" av att använda trappmaskin mycke då man tränar? Sen så undraR jag även om det finns någonting negativt med att dricka mycke mjölk? Jag brukar styrketräna 4 ggr i veckan o då jag dricker någonting till maten så blir det alltid mjölk(kan bli ca 2 liter omdagen). Bör man äta nått på kvällen före man går och lägger sig för att minska "muskelnedbrytningen", eller spelar det någon roll om man äter då eller inte?
Hej,
Är sannt att man får s.k "putröv" av att använda trappmaskin mycke då man tränar?
Nej, det är nog inget du behöver oroa dig för. En trappmaskin bygger inte så mycket muskler.. och om det börjar se "farligt" ut så är det bara att sluta använda maskinen. :)
Sen så undraR jag även om det finns någonting negativt med att dricka mycke mjölk
Det mättade fettet i mjölken är kanske inte det nyttigaste, men annars är det ingen fara. Om man inte tränar bör man kanske vara lite försiktig med mjölkintaget eftersom mjölken här i Sverige är berikad med a-vitamin, ett högt a-vitaminintag kan leda till benskörhet, men det är inget man behöver oroa sig för om man tränar.
Bör man äta nått på kvällen före man går och lägger sig för att minska "muskelnedbrytningen", eller spelar det någon roll om man äter då eller inte?
Japp, ät gärna något på kvällen, det är på natten som en stor del av återhämtningen sker. Du behöver inte äta så mycket om du inte vill, någon smörgås och ett glas mjölk räcker fint. Protein är alltid bra att få i sig.. hur du bör äta beror även på vad du vill uppnå med styrketräningen. Om du vill gå upp i vikt är det bara bra att äta på kvällen, om du är nöjd med din vikt nu är kvällsmålet kanske inte så viktigt.
Håller med Matti..
Mjölk är bra att dricka, är du rädd för fettet så drick minimjölk, med mindre än 0.1% fett, det bränner du garanterat när du tränar så mkt!
Dessutom innehåller mjölk ett stort antal andra vitaminer och mineraler som är bra, framförallt när man tränar! Fortsätt dricka mjölk!
"Om man inte tränar bör man kanske vara lite försiktig med mjölkintaget eftersom mjölken här i Sverige är berikad med a-vitamin, ett högt a-vitaminintag kan leda till benskörhet, men det är inget man behöver oroa sig för om man tränar."
Kan du förklara lite mer ingående hur mjölken kan leda till benskörhet?
Om man nu inte skulle träna så mycke, borde man då vara försiktig med mjölk-drickandet?