Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Springa när det är kallt

Registrerad: 2003-01-06

Hej!

Är det bara en myt att det inte är bra att springa när det är kallt?
Kan någon reda ut detta?
Jag tänker bara på vassberg, gunde, myhlegg och undrar hur de kan träna om det skulle vara farligt. Men sedan tänker jag på att de ställer in bandymatcher nu för att det är för kallt?

Om det finns någon gräns, var går den?

Administrator
Från: Stockholm
Registrerad: 2002-02-23

Ptja, hur ofta hör man talas om skadade längdskidåkare? ;) (som nästan alltid tränar i kyla)

Det är inte farligt att träna på vintern om man klär sig bra. Man bör dock vara lite försiktigare när man springer på vintern eftersom underlaget är så halt.

Det finns rätt många tips om löpning på vintern här:

http://groups.google.com/groups?q=runni … 0&sa=N

Från: Uppsala
Registrerad: 2002-05-22
Webbsida

Jo, det kan vara skadligt att träna när det är kallt.

Gränsen går mellan -15 och -17, vid kallare temperaturer ska man skydda sig mot kylan, det är också vetenskapligt bevisat att det då är mer skadligt än nyttigt att träna.

Men man kan göra några åtgjärder, det som är farligt är den kalla luften, när du andas så ska lungorna värma upp luften -17 till +37 för att ta åt sig syre mm.. dvs. typ 55 grader, vilket är ganska mycket.

Apoteket säljer nåt som kallas LungPlus som man har i munnen vid kalla temperaturer. Skidåkare använder liknande saker vid träning, tävling får ej ske vid kallare temperaturer.

En mkt stor andel av skidåkarna har också köldastma, som man kan få om man inandas stora mängder kall luft.

Själv tycker jag det är lite obekvämt att springa med LungPlus, men skönt på sitt sätt. Därför använder jag den bara vid mkt kalla temperaturer under -20 ... eller så tränar jag inte alls den dagen...

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB