Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Försöker bilda mig en uppfattning om jag ta kreatin eller inte... Men överallt man läser så står det bara positiva saker om det.
Men nog finns det väl negativa sidor också, eller...? Hur vanligt är det att man är non-responder? Får man några biverkningar? Kan det bli riktigt märkbar ökning av massa? Tappar man allt igen när man slutar ta det?
Vore tacksam om någon kunde dela med sig av negativa upplevelser också.
// Patrik
Exakt hur kroppen reagerar på kreatin är väldigt individuellt. Somliga känner ingen större effekt och andra blir dåliga i magen. De resultat jag har fått ta del av är dock baserat på de som upplever en positiv respons av kreatin.
Ang. muskelökningen så fungerar kreatin så att den binder vätska i musklerna. Det är alltså viktigt att dricka mycket vatten när man kör en kreatin-kur. Om man kör en månads "bulkningskur" är det inte ovanligt med en muskelökning på ca 3-4 kg. Tyvärr består den större delen av ökningen av vatten, vilket medför att man tappar både vikt och styrka när man slutar äta kreatin.
Om man går upp ca 3 kg kan man i de flesta fall jag hört talas om räkna med en nettoökning på ca 0.5 kg efter att man slutat äta kreatin. Man tappar även lite styrka, men "summan av kardemumman" är ändå både en ökning av både muskelmassa och styrka.
mvh
Tjena!
Jag har läst nånstans att ca 20% ska vara non-responders...
Det negativa som kan hända när det gäller kreatinintag är väl att kroppens egen produktion av kreatin kan minskas eller avstanna, detta gäller dock bara om man överdoserar under längre perioder (vilket alltså inte är att rekommendera eftersom man då blir "beroende" av kreatin). Annars har inte jag sett/hört/upplevt några negativa konsekvenser av kreatin.
Tycker personligen att kreatin fungerar väldigt bra...
Se bara till att följa anvisningarna...
//Lucifer
ptja, vet inte om det beror på kreatinet men en polare fick "finnar" i ansiktet, men 3 andra kompisar har inte märkt av något sånt, så kan mycket väl bero på nått annat
en annan grej kan väl vara att vissa ser lite mer svullna och "pluffsiga?" ut eftersom kroppen binder upp så mycket vatten
läste precis en tysk artikel om kreatin – bra för muskler – bra för hjärnverksamheten också! nackdelar – dålig andedräkt och ett ständigt släppande av väder:(
måste nog säga emot ovannämda talare jag läste häromdagen att allt överflödigt kreatin går ut den naturliga vägen .det som du beskriver låter mer som aas...dessutom blir man inte beroende möjligvis kan man bli lite sur när man inte är lika stark ock går ner i vikt efter avslutad kur...
Detta är det som jag har läst i mina efterforskningar men man vet alldrig vad som är rätt i BB världen
dålig i magen inge mer