Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Det finns ett tillfälle som du kan bränna mer fett än annars. Det är precis nar du stigit upp, före frukost. Då är ditt blodsocker lågt och dina insulinnivåer är nästan obefintliga. Den energi du förbrukar kommer därför inte från maten du just ätit, utan tas istället direkt från fettcellerna. Det gör att en rask promenad direkt före frukost kommer att ge en enastående fettförbränning, och är ett effektivt vapen för att gå ner i vikt.
hittade det på seriös sida – sägs vara ett citat ur boken Allt om Fettförbränning skriven av You know Who
energin tas inte från maten du just ätit, utan tas istället direkt från fettcellerna
en rask promenad före frukost kommer att ge en enastående fettförbränning
Enligt min mening ett bra exempel på en typ av förenkling och tvärsäkert uttalande som ofta sprids och tacksamt tas emot av oss som är intresserade av hälsa och träning. Den senaste lästa artikeln är det som gäller som dagens sanning. Men kommer det nya rön i morgon tror vi på dom. Men vad göra? Det är inte vi som är experter!
Den energi du förbrukar kommer därför inte från maten du just ätit, utan tas istället direkt från fettcellerna.
Ponera att energin som används under promenaden tas från maten man just ätit. Vad händer senare på dagen? Energin från maten är ju förbrukad.. måste inte kroppen då ta energi från.. uh, just det, fettcellerna? ;)
Det gör att en rask promenad direkt före frukost kommer att ge en enastående fettförbränning
Yeah, men som vi redan vet så har "fettförbränning" inte någonting att göra med hur många gram fett man egentligen tappar.
och är ett effektivt vapen för att gå ner i vikt.
Samma sak kan sägas om all fysisk aktivitet.
Var jag otydlig? Mitt inlägg var inte menat som en lovsång till morgonpromenader utan som kritik av alla ”sanningar" som sprids av experter och som vi tacksamt tar åt oss:)
Nej, du var inte otydlig. Jag kommenterade bara citatet för att visa hur jag tolkar texten. Paulún har inte fel när han skriver som han gör, men få verkar tänka på vad det egentligen är han skriver.
Han säger att morgonpromenader ger enastående resultat. Det tolkar jag som en jämförelse med andra former av fysisk aktivitet – enastående i jämförelse med… dvs strunt till dess han visat motsatsen. Du tolkar det som att han skriver att morgonpromenader ger enastående resultat precis som all annan fysisk aktivitet. Du är bra mycket snällare du Matti än vad jag är:)
Han säger att morgonpromenader ger enastående resultat.
Nej, han skriver: "...kommer att ge en enastående fettförbränning". ;-) Enastående fettförbränning är inte samma sak som enastående resultat. Enastående fettförbränning innebär att fettförbränningen är mycket hög. Det stämmer, det är bara jämföra fettförbränningen under morgonpromenader med fettförbränningen under t.ex. ett intensivt löppass. Procentuellt sett förbränner man väldigt mycket fett under morgonpromenaden -- fettförbränningen är enastående.
Sluta slingra:) Du vet mycket väl att ALLA promenader bränner procentuellt sett mera fett än intensiv fysisk aktivitet som löpning. Vad jag skulle vilja se är att experterna lägger fram fakta kring hur mycket man procentuellt bränner på en morgonpromenad jämfört med en promenad – samma längd och intensitet – efter jobbet. PASSA PÅ! Täpp till munnen på mig en gång för alla genom att ange pocenten XX fett och YY kolhydrat för olika former av promenader. Komplettera med källan och jag kommer att omvärdera mitt förhållande både till morgonpromenader och experter:)
Du ger dig inte messerschmidt :) vi hade ju den här diskussionen för nån månad sen.
Om du vill ha såna exakta siffror är det nog svårt för det finns ingen motivering för ett seriöst forskarlag att utföra en sån rigorös studie med den begränsade ekonomi de har.
Men att en morgonpromenad PROCENTUELLT förbränner mer fett än en vanlig behöver man ingen studie för. Så är det rent fysiologiskt bara.
Det här är det bästa jag kan ge:
During exercise performed after an overnight fast, 70-90% of the energy required at low exercise intensities in the range of ~25-30% of VO2max is supplied by the oxidation of fat
källa: THE REGULATION OF CARBOHYDRATE AND FAT METABOLISM DURING AND AFTER EXERCISE John O. Holloszy, Wendy M. Kohrt and Polly A. Hansen
Jag gillar att gnälla – så är det bara:) Såg förresten nån siffra här på forumet där Paulun i Aftonbladet lär ha slagit fast att skillnaden i fettförbränning mellan olika promenader var 10 procent. Och har han sagt det är det väl sant:) Jag räknade på 1 timma om dagen 6 dagar i veckan och fick det till 7 kg för promenader och 7,7 kg för morgonpromenader – sex dagar f-låt mornar i veckan under 1 år – JÄÄÄSP – och 7 hekto vunna! Fast det är ju en morrontrött och grinig Messerschmidt som har räknat:) Tror fortfarande att det viktiga är ATT röra på sig. Och tror man på morgonpromenader så tar man dom ofta och gärna. DET ger resultat – inte tidpunkten i sig.
Jag gillar att gnälla – så är det bara:) Såg förresten nån siffra här på forumet där Paulun i Aftonbladet lär ha slagit fast att skillnaden i fettförbränning mellan olika promenader var 10 procent. Och har han sagt det är det väl sant:) Jag räknade på 1 timma om dagen 6 dagar i veckan och fick det till 7 kg för promenader och 7,7 kg för morgonpromeander – sex dagar f-låt mornar i veckan under 1 år – JÄÄÄSP – och 7 hekto vunna! Fast det är ju en morrontrött och grinig Messerschmidt som har räknat:) Tror fortfarande att det viktiga är ATT röra på sig. Och tror man på morgonpromenader så tar man dom ofta och gärna. DET ger resultat – inte tidpunkten i sig.
Stå på dig :-). man måste vara källkritisk och skeptisk och inte svälja allt.. nyfikenhet lönar sig..
Dock så har ni rätt båda två tror jag då.
Morgonpromenixer ger mer, men inte så speciellt mycket..
//seven :-)
Håller faktiskt med dig i mycket messerschmidt.
Tycker ändå det är bättre att hålla på med "vanlig" konditionsträning, ex cykling, löpning. Då får man bättre kondis som leder till ökad fettförbränning. Du bränner också mera fett totalt på löpning jämfört med promenad.