Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Mitt nya kost- och träningsschema

Registrerad: 2004-07-27

Hejsan :-)
Tänkte testa ett nytt kost- och träningsschema när skolan börjar på måndag. Kommer hålla på i ungefär en månad (eller förhoppningsvis ännu längre) för att se hur kroppen reagerar.
Anledningarna till varför jag skriver in schemat här på forumet är för att kunna se vad jag gör fel/rätt och så klart för att kunna fråga er om hjälp när det behövs :-)

Mitt mål är först och främst att hitta bra kost- och träningsmönster, men också att bygga lite muskler på överkroppen och att förbättra min kondis. Och förhoppningsvis bli av med nåt kilo fett :-)

Träningsschema
Vardagar:
05.00 – 200 mg koffein och 3 Omega-3 kapslar + morgonpromenad 1 tim
06.30 – Frukost
07.30 – Cykling 8 km (20-30 min beroende på väder)
09.30 – Proteindrink
11.30 – Lunch
14.00 – Proteindrink
15.30 – Styrketräning (30-60 min)
16.30 – Löpning  eller spinning (20-30 min, intensitet varierar)
17.00 – Duscha
17.30 – Cykling 8 km
18.00 – Middag
20.00 – Stretchning + proteindrink
21-22 – Sover som en stock ;-)

Helgdagar:
Vilodagar

Borde kanske tillägga att dessa tider bara är riktlinjer, jag går inte direkt runt med en ett stoppur :-) Oftast går det av sig självt.
Eftersom jag inte har varit så seriös med styrketräningen den senaste tiden så går jag på känsla, tränar t.ex. inte de muskler som jag har träningsverk i osv…
Bli mycket proteindrinkar, men eftersom jag har så dåligt med tid får det bli det istället för vanlig mat :-)

Kostschema
Vardagar:
Frukost: Makrillmacka / filmjölk med knäckebröd  + 30 g sojaprotein
Mellis: 25 g whey-80
Lunch: (Skolmat) 2/5 Råkost, 2/5 Kött/fisk/fågel, 1/5 pasta/ris/potatis
Mellis: 25 g whey-80
Middag: Ungefär samma som lunchen, men lite nyttigare mat
Kvällsmål: 20 g sojaprotein
(Dricker vatten så ofta jag kan, ca 3 liter/dag)

Protein- och energifördelning:
ca 1700 kcal och ca 150 g protein

Vissa dagar får bli undantag, t.ex. när de serverar fläskpannkaka i skolan… då lär det bli lite dåligt med protein, men jag tror inte det är så farligt. Slänger antagligen i mig en makrillkonserv under lunchen de dagarna. 

Helgdagar:
Kommer se ut ungefär som vardagarna fast med lite mindre protein, och kanske något gott på kvällen. Jag kommer skriva upp hur min kost ser ut under helgen så jag får lite bättre koll på det. Brukar vara rejält slarvig med maten på vilodagarna :-P

Tror jag har fått med allt nu, vill gärna ha kommentarer på förändringar! Något jag missat, borde ha med?

Kommer alltså börja med detta schema på måndag, så det finns god tid för förändringar =)
Har kört ett liknande schema under sommarn, men just nu varvar jag ner lite, äter inte lika mycket protein, är lite slarvigare med maten och tränar inte, har en vilovecka… Det är ju trots allt sommarlov :P

Så, jag blir glad för alla tips och kommentarer på förändringar !

Från: Stockholm
Registrerad: 2004-08-12

Hej,

Ser bra ut! Men ett par frågor. Ålder och längd?

Ok ett par kommentarer. Jag skulle ersätta morgonpromenaden med "lätt" löpning 45-60min. Skippa cyklingen helt som du har lagt in 7.30. Tanken är att köra köra längre cardio pass, du kan ju alltid lägga in ett högintesivt cardio pass 2-3 gånger /vecka (typ intervallträning)då det är bra för att bygga muskler/kondition och i samma veva så får du effektiv fettförbränning på köpet! Men det är bättre med längre cardio pass rent allmänt, istället för att ha flera 30min lågintensiva pass spridda under dagen...

- Robban

Hej,

Ser bra ut! Men ett par frågor. Ålder och längd?

Ok ett par kommentarer. Jag skulle ersätta morgonpromenaden med "lätt" löpning 45-60min. Skippa cyklingen helt som du har lagt in 7.30. Tanken är att köra köra längre cardio pass, du kan ju alltid lägga in ett högintesivt cardio pass 2-3 gånger /vecka (typ intervallträning)då det är bra för att bygga muskler/kondition och i samma veva så får du effektiv fettförbränning på köpet! Men det är bättre med längre cardio pass rent allmänt, istället för att ha flera 30min lågintensiva pass spridda under dagen...

- Robban

Äntligen någon som vill ge lite respons, tackar =)

Du har rätt, det är ganska onödigt med 2*30 min cykling istället för 1*60, men det enda problemet är att jag cyklar till och hem från skolan, så det går varken att skippa helt eller ändra :S

Egentligen skulle jag också vilja springa på morgonen istället för att gå, men även här stöter jag på problem... Förut sprang jag 40 min varje morgon i några månader, vilket slutade med att jag fick knäskador. Nu kan jag inte springa mer än 30 min pga av mina knän... Så eftersom morgonpromenader inte belastar knäna lika mycket och dessutom är bra för fettförbränningen, så lät det som ett bra komplement till löpningen. Löpningsträningen får endast bestå av korta pass, vilket jag har lagt in efter styrketräningen.. Dessutom älskar jag mina morgonpromenader så de vill jag gärna ha kvar :-)
Kan tillägga att löpningen på eftermiddagen oftast är väldigt intensiva, ofta blir det hiit och ibland 20 min allt vad jag kan. Ibland när benen känns utmattade löper jag i lite lugnare takt 30 min.
Det här med cyklingen blir svårt att ändra, men har du något annat förslag ang. det här med cardion?     

Sen så undrar jag en grej angående kosten... Det kanske är bättre att byta plats på proteindrinken efter passet och filmjölken innan? Med tanke på muskeluppbyggnaden och filmjölkens insulinutsöndring... i o för sig så äter jag middag ca 1-2 timmar efter styrketräningen, men är det inte ändå bättre att köra:
14.00 – Proteindrink
15.30 – Styrketräning (30-60 min)
Efter träning: Filmjölk
16.30 – Löpning (15-30 min, intensitet varierar)
17.00 – Duscha
17.30 – Cykling 8 km (Låg hastighet)
18.00 – Middag

Tack för dina synpunkter!

Just det - Min ålder är 18 och jag är 171 cm lång.

Från: Timrå
Registrerad: 2004-07-15

har för mig att insulinutsöndring är bra före passet så kör på med filmjölken dådu.

har för mig att insulinutsöndring är bra före passet så kör på med filmjölken dådu.

Är det inte ännu bättre efter passet? Innan passet dricker jag som sagt en proteindrink, whey-80, det är väl vassleprotein, och som du skrev i en annan tråd, har det en hög insulinutsöndring? På så sätt får jag insulinutsöndring både föreoch efter passet...
Vad tycker du? Måste säga att det är bekvämare att dricka filmjölken efter styrkepasset än innan...

Från: Timrå
Registrerad: 2004-07-15

jag tror att proteinet (och druvsockret??) kommer bättre till användning efter och som jag har fått berättat för mig så är det 3 ggr på en dag man eftersträvar hög insulinutsöndring, morgonen, före och efter träning. vad vasslet beträffar så vet jag inte, men druvsockret däremot bör ge det.

Dela upp din proteindrink före och efter styrke passet.

Använd rent whey protein som bas (100% WPI Whey protein Isolate) i din proteindrink (whey-80 är ok). Drick halva flarran före träning tillsammans med en banan och Druvsocker eller maltodextrin (tablettform, druvsocker tablett eller liknande) sedan omdelbart efter träningen (inom 5min) dricker du andra halvan tillsammans med kolisarna du har valt.

Bra insulinpåslag får du både från druvsockret och vasslet. Det är fullt tillräckligt. Vassle har ett insulinindexvärde som är i princip lika högt som mjölk. Druvsocker har ett högre II (insulin index) än mjölk. Att tänka på din protein shake skulle få ett högre II om du använder druvsockrets kolisar istället för mjölkprodukters i proteinshaken! Alltså bästa är att blanda proteinet med vatten och ta kolisar i form av druvsocker eller liknande.

Drick sedan filmjölk också om du har suget kvar..men först efter den andra halvan av protein shaken!!

Behåll morgonpromenad det är bra. Ta det lungt med eftermiddags löpningen  jogga lungt i 45 min. Lägg in lite intensivare löpning 2/vecka intervall totaltid ca. 30 min efter uppvärmning. men spring inte så fort att du får ont i knäna håll dig strax under.

Knä problemen kommer att försvinna med tiden men kör lungt i början. Som förslag på annan cardio tänkte jag närmast på simning!! Det grymt bra att köra intensivare cardio med simning om du har möjlighet (tillgång till bassäng) till det!!!!

Ät gärna mat med långsamma kolisar..när du sedan ökar konditionsträningen seriöst då kan det vara dags för att kompletera med en separat shake för just uthållighetsträning glykogeninlagringen blir "extra" viktig då! Vitargos Carboloader ock liknande är ämmade för just det (återfyller glykogen förrådet snabbt!)

Undvik överträning det gör du genom att äta en välsammansatt kost kombinera med bra kosttillskott och vila (bra nattsömn) som hjälper till att återbygga kroppen efter all hårdträning som du utsätter den för.

Lycka till och kör hårt nu!!

- Robban

Anledningen till att jag är lite "snål" med energin direkt före och direkt efter träningspasset beror på att jag äter en ordentlig lunch som ger mycket energi till träningen, och en ordentlig middag direkt när jag kommer hem som räcker till återhämtningen. Jag vet att det är bra med druvsocker direkt efter passet, men jag har bestämt mig för att utesluta "rent" socker ur min kost eftersom mitt blodsocker är väldigt känsligt. Och när jag utesluter något ur min kost så finns det inga undantag, det skulle aldrig fungera för min del..

Du skrev att du rekommenderade 2 ggr hård intervall-löpning i veckan. 3 ggr/v jogging i ca 30 min, och 2 ggr/v intervalllöpning ca 20 min, låter det som en bra kombination? Eller?

Jag älskar simning, men den närmaste simhallen ligger över två mil från mig :S! Lite störigt... Så massa simning får det bli på sommarn när havet är någorlunda varmt :-)

Efter hand som min styrka och kondition förbättras kommer jag göra ändringar i kosten, och följa ditt råd ang. återfyllning av glykogenförrådet.

Anledningen till att jag är lite "snål" med energin direkt före och direkt efter träningspasset beror på att jag äter en ordentlig lunch som ger mycket energi till träningen, och en ordentlig middag direkt när jag kommer hem som räcker till återhämtningen. Jag vet att det är bra med druvsocker direkt efter passet, men jag har bestämt mig för att utesluta "rent" socker ur min kost eftersom mitt blodsocker är väldigt känsligt. Och när jag utesluter något ur min kost så finns det inga undantag, det skulle aldrig fungera för min del..
Du är helt klart på rätt spår!..Sedan så behöver man man faktiskt inte alltid göra det som är optimalast...tex.så kan man faktist blanda minimjölk med vassle proteinet det blir bra också så att säga (men inte lika bra som med vatten). Och det som är optimalast är inte alltid optimalast för alla, som nu när du är extra druvsocker känslig. Då är det ju optimalast för dig att ta något som inte ger lika högt II. Så det lungt.

Du skrev att du rekommenderade 2 ggr hård intervall-löpning i veckan. 3 ggr/v jogging i ca 30 min, och 2 ggr/v intervalllöpning ca 20 min, låter det som en bra kombination? Eller? Helt perfekt att börja med det! Jag skulle kunna ge dig ett kanon schema för olika intervallträningstyper också men det blir för mycket att skriva här och då behöver jag veta mer om dig oxå etc. jag reser bort över helgen och är tillbaks på måndag. Maila eller PM'a mig om du vill veta något mer.

Jag älskar simning, men den närmaste simhallen ligger över två mil från mig :S! Lite störigt... Så massa simning får det bli på sommarn när havet är någorlunda varmt :-)Sommaren har ju inte varit något att hurra över direkt jag har badat ute i havet typ 1 gång =) Men jag bor mitt i stan och vi har några inomhusbad här så då får du väll flytta hit! ;)

Efter hand som min styrka och kondition förbättras kommer jag göra ändringar i kosten, och följa ditt råd ang. återfyllning av glykogenförrådet.

Ur welcome! :) Vi får ta ett löppass senare när du har kommit i gång!!

- Robban

Det skulle verkligen vara toppen om du ville skicka lite intervallförslag till mig, men det får bli om några veckor när jag kommit in i mina nya rutiner =) Jag tänkte ta det lite lugnt i början och sen öka intensiteten i träningen för att inte bränna ut mig själv direkt...
Eller hur, sommarn har varit hemsk i år, mycket bad har det inte blivit. Fast vem har egentligen sagt att man bara kan bada på sommarn, det kanske blir lite simning i havet längre fram, vem vet :D
Tack för all din hjälp, jag känner mig riktigt sporrad. Ser verkligen fram emot morgondagen!

Måndag den 16:e

Första dagen... Precis ALLT som kunde gå fel, gick fel. Härligt. Det enda som inte gick helt åt skogen var själva träningen. Blev en morgonpromenad på 1,5 timmar (hade tid över). Styrketräningen blev ganska intensiv, 45 min, har ordentlig träningsverk i kroppen... På löpningen var jag helt slut i kroppen, styrketräningen tog hårt. Blev 30 min i ganska lugnt tempo. Blev ingen cykling hem =( det klyddade sig. Men det var iochförsig ganska tur, tror inte att jag hade orkat det ändå.

När det gäller kosten så var den väl ganska ok. Fast lunchen blev katastrof, fick bara i mig en makrillfilé pga allt stress.

Har en fråga om whey-80: Blandade drink idag för första gången. Smaken var god, men vätskan skar sig så konsistensen blev riktigt oaptitlig. Små flagor i vätskan av pulvret liksom... Någon som vet vad det kan bero på? Eller det kanske ska vara så?

Det har varit en tuff dag och jag har nog aldrig haft så mycket otur förut =( Hoppas turen vänder idag!

Från: Härnösand
Registrerad: 2004-07-21

Whey 80 är ju svår att få helt klumpfri. Vill du slippa det i stor utsräckning och dessutom få ett bättre protein, lägg en slant extra och köp Whey100! Den är bra mycket bättre på att lösa sig bra i mjölk!

M V H

// MagnuM

Måndag den 16:e

Första dagen... Precis ALLT som kunde gå fel, gick fel. Härligt. Det enda som inte gick helt åt skogen var själva träningen. Blev en morgonpromenad på 1,5 timmar (hade tid över). Styrketräningen blev ganska intensiv, 45 min, har ordentlig träningsverk i kroppen... På löpningen var jag helt slut i kroppen, styrketräningen tog hårt. Blev 30 min i ganska lugnt tempo. Blev ingen cykling hem =( det klyddade sig. Men det var iochförsig ganska tur, tror inte att jag hade orkat det ändå.

När det gäller kosten så var den väl ganska ok. Fast lunchen blev katastrof, fick bara i mig en makrillfilé pga allt stress.

Har en fråga om whey-80: Blandade drink idag för första gången. Smaken var god, men vätskan skar sig så konsistensen blev riktigt oaptitlig. Små flagor i vätskan av pulvret liksom... Någon som vet vad det kan bero på? Eller det kanske ska vara så?

Det har varit en tuff dag och jag har nog aldrig haft så mycket otur förut =( Hoppas turen vänder idag!

Det bara att komma igen! Vissa dar är det uppförsbacke andra dar flyter det.."When the going gets tough, the tough get going" :)

Håller med MagnuM förövrigt..ibland kan det vara värt att lägga en liten extra slant på proteinet..hursom testa att mixa whey80 proteinet i en mixer, ska ju funka bra.

- Robban

Äntligen lite tid över att sitta ner i lugn och ro!

Tack för uppmuntringsorden Robban, de värmde =) Resten av veckan har gått mycket bättre, känns som turen har vänt. Det löste sig med proteindrinken (bokstavligt talat ;P ah gud vilket dåligt skämt, haha..) Jag lät den stå en stund så försvann klumparna. 

Först och främst så har jag gjort några ändringar i kosten; Blev riktigt trött på makrill så ibland ersätts den med lite filmjölk och knäckebröd med köttpålägg. Innehåller lika mycket energi - 40 g protein, 15 g kolhydrater och 5-10 g fett. Och så har jag valt att ta Omega3 tabletterna innan morgonpromenaden - borde inte fettförbränningen bli lite effektivare då? Eller det kanske är en dålig idé?

En annan ändring, som antagligen är ganska dum, är att jag har tagit bort det lilla målet direkt efter styrketräningen. Det blev så klyddigt, filmjölken klumpade sig och blev varm när den legat hela dan och blivit varm i skolan, urk J:
Men det tar inte så lång tid innan jag kommer hem och får i mig en ordentlig middag, så det får räcka...

Träningen har jag också ändrat lite.. har fått problem med knäna igen, så för att minska belastningen spinnar på min motionscykel och kör intervall som ersättning till löpningen.
Förhoppningsvis beror knäproblemen på att jag haft en ganska hård start, men man vill ju inte gärna sitta i rullstol när man är 30 så jag den säkra vägen =)

För övrigt så har hela veckan varit riktigt kul, känns härligt att ha börjat med träningen igen =) Men på onsdagen hade jag sån j-kla träningsverk i både ben och överkropp, så jag det blev 40 min på motionscykeln istället.

Nu är det helg så det blir INGEN träning utan jag tänker bara låta kroppen återhämta sig, ska bli skönt =D   

Ha en kul fredagkväll!

Registrerad: 2004-08-18

Hjälp! Är inte det där lite väl mycket träning att köra varenda vardag? Det ser ut att vara mycket, men kanske är det bara jag som är en klenis ;)
Men om jag var du skulle jag försöka lägga om träningsschemat så att du inte råkar ut för överträning. :/ Kanske köra lite lugnare i början för att sedan bygga upp efter ett tag? Jag menar, när kroppen börjar vänja sig vid detta, hur ska du då höja nivån? Du kommer väl knappt ha tid för skolarbete längre? :D
Det jag spontant tänker på är att du kanske inte behöver styrketräna varje dag? Lite vila behövs ju också. Och tänk på att om du har träningsvärk måste musklerna få hämta sig, men det vet du säkert redan.
Förresten, är du tjej eller kille? :)
Lycka till med allt!

Äntligen lite tid över att sitta ner i lugn och ro!

Tack för uppmuntringsorden Robban, de värmde =)

:)

Resten av veckan har gått mycket bättre, känns som turen har vänt. Det löste sig med proteindrinken (bokstavligt talat ;P ah gud vilket dåligt skämt, haha..) Jag lät den stå en stund så försvann klumparna.

LOL ::Thumbs up:: ;)

Först och främst så har jag gjort några ändringar i kosten; Blev riktigt trött på makrill så ibland ersätts den med lite filmjölk och knäckebröd med köttpålägg. Innehåller lika mycket energi - 40 g protein, 15 g kolhydrater och 5-10 g fett. Och så har jag valt att ta Omega3 tabletterna innan morgonpromenaden - borde inte fettförbränningen bli lite effektivare då? Eller det kanske är en dålig idé?

Svårt att säga...jag tror inte att det gör någon större skillnad men prova och se om du märker nått..jag tar kosttillskott efter morgon rundan som är ca. 45-60min. Men drick gärna lite vatten innan du sticker ut. Jag gillar iden att kroppen är fri från mat/tillsatser efter nattens sömn när jag sticker ut.

Träningen har jag också ändrat lite.. har fått problem med knäna igen, så för att minska belastningen spinnar på min motionscykel och kör intervall som ersättning till löpningen.
Förhoppningsvis beror knäproblemen på att jag haft en ganska hård start, men man vill ju inte gärna sitta i rullstol när man är 30 så jag den säkra vägen =)

Bra! Känner man av en skada/smärta eller så är det bara att ändra träningsrutinerna.

För övrigt så har hela veckan varit riktigt kul, känns härligt att ha börjat med träningen igen =) Men på onsdagen hade jag sån j-kla träningsverk i både ben och överkropp, så jag det blev 40 min på motionscykeln istället.

Härligt! Det bästa med gym träning är "pumpen" känslan tycker jag ..när man har genom ett sista "failure set" kört fullständigt slut på muskeln..det är en härlig känsla!:)

Nu vet jag inte vad du följer för styrketräningsprogram, Jag kör på ett löpande träningssplit program (tränar 6dar/vecka) som ungefär ser ut så här: Dag1 Bröst och axlar, dag2 rygg, dag3 armar, dag4 ben, dag5 mage, dag6 bröst och axlar, dag7 vila. Alltså tränar jag aldrig samma muskelgrupp mer än 2 gånger/vecka (varje muskel/grupp får då den vila den behöver för att återhämta sig och växa).
Egentligen så blir det något mindre än 2 gånger/vecka/muskel eftersom det är ett rullande schema.

Nu är det helg så det blir INGEN träning utan jag tänker bara låta kroppen återhämta sig, ska bli skönt =D

Ha en kul fredagkväll!

Ska ut och festa i kväll efter träningspasset klockan 19:00 ;) Ha en skönhelg!

- Robban

Tove:

Haha, nä, det är nog inte du som är en klenis, det är bara jag som har en massa tid över. Mitt skolschema är helt underbart, ca 3 lektioner per dag. Om jag inte tränat hade jag antagligen blivit outhärdlig, jag blir så lätt rastlös. Största delen av pluggandet lämnar jag åt helgerna.

Det här med att höja nivån efter att kroppen vänjt sig är egentligen inte speciellt svårt. Jag tränar med tyngre vikter, springer intensivare eller cyklar/spinnar snabbare... Svårare än så är det inte =)

Jag har också tänkt på det här med styrketräningen, har funderat över att skippa passet på onsdagar helt och bara köra ett längre spinningpass då. Vara ganska stel på onsdagen pga träningsverken.

Det här med överträning hoppas jag inte kommer bli ett problem. Det enda som jag är orolig över är mina knän... men jag i stort sett bara ont när jag springer så därför har jag valt att dra ner på löpningen och ersätta med motionscykeln istället.

Det kanske låter som mycket träning men man får ju inte glömma bort att helgerna bara består av vila och återhämtning.

Ha det bra!

(Ps. Athena var väl den grekiska krigargudinnan? =)

Robban:

Ja eller hur, den där känslan när man känner att muskeln är totalt slut efter styrkepasset är underbar =D Och träningsverken dagen efter kanske gör lite ont, men är ändå en härlig känsla :)

Jag följer inget direkt styrkepass, men kommer börja med det när jag blir lite starkare :) De muskelgrupper jag koncentrerar mig på är axlar, bröst, mage och hela ryggen, armarna tränas en del i de övningar jag kör. Jag försöker se till att följa ditt råd med att inte träna en muskelgrupp mer än 2 ggr / v!

Hoppas du hade kul på festen, själv var jag på malmöfestivalen med några vänner och blev totalt mosad... haha. Och så började det så klart att regna :D Har verkligen haft vädret på min sida den senaste veckan.. :)

Ha det!

Då var man tillbaka igen, efter en helg med ordentlig vila :) Blev lite dåligt med maten, men det kunde varit värre. På lördagen blev det ca 1700 kcal, varav ca 110 g protein. Mestadels bra mat med lågt GI och långsamma kolhydrater och mestadels nyttigt fett. Söndagen blev sämre, ca 1800 kcal, varav 140 g protein. Blev mycket nyttig mat men lite onödiga snabba kolisar slank ner också, men det tycker jag att jag var värd :-)

Idag har varit en härlig dag, träningen har varit superkul och gått riktigt bra. Jag var hur pigg som helst imorse under morgonpromenaden, så jag gick en timme + en timme extra (efter frukosten för att hindra muskelnedbrytningen).

På styrketräningen fick jag en ordentlig kick, kändes som jag hade hur mycket energi som helst! Koncentrerade mig på magen och axlarna, körde i ca 50 min ganska intensivt. Härligt! Ser fram emot träningsverken imorgon =)

Jag cyklade i stenhård motvind hem, ganska jobbigt. Men det blev ändå 20 min på motionscykeln i intervaller, det kändes som jag hade energi över. Och musiken jag lyssnade på satte verkligen igång adrenalinet =)

Maten idag har varit ok, lunchen blev väldigt proteinrik, 50 g protein. Knappt några kolhydrater och lite fett. Borde varit tröttare, men energin från helgen satt väl kvar :)
Middagen blev lite "sådär", tonfisk med sallad och lite fläskpannkaka (som jag tvingades och äta, suck. Både äckligt och onyttigt, ingen bra kombination. Men jag behövde väl kolhydraterna antar jag.)

Nu känner jag mig iallaafall härligt utpumpad i kroppen, har bara stretchningen kvar. Jag kommer nog sova riktigt gott i natt!

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB