Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hej alla
Är ny när det gäller allt detta, har börjat styrketräna med en kompis sedan två veckor tillbaka och därav mitt nyfunna intresse för kost. Tidigare har jag knappast rört mig i någon högre grad annat än promenader.
Jag styrketränar för närvarande 3ggr/ veckan med den något diffusa målsättningen att i början få känna mig lite mer hälsosam, och förhoppningsvis att det i framtiden också kanske kan synas på mig.
Min första fråga : Vad bör man äta innan man ska träna? Vill gärna ha en så "nyttig" diet som möjligt, men när jag testade att äta en sallad innan träningspasset (ca 2tim innan) upplevde jag hur obehagligt det kändes att inte ha energi. Kändes som en fullständig punktering och jag orkade ingenting.
Min andra fråga : Min polare jag tränar med säger att det är väldigt viktigt att äta snabbt efter ett avslutat träningspass. Eftersom jag har cirka 30 min promenadväg hem från gymmet undrar jag om den tidsrymden har någon betydelse för muskeluppbyggnaden? Undrar även vad som är att rekommendera efter avslutat träningspass när det gäller huvudsaklig måltid.
Min sista fråga : De dagar man inte tränar, vad bör man avstå från som man annars kan anses behöva när man tränar? Är det en så fettsnål och kolhydratfattig måltid som möjligt?
Slutligen kan sägas att jag personligen har en god karaktär när det gäller att avstå från frestelser. Jag är främst intresserad av att balansera min kost så att jag kan få ut maximalt av min träning och att lägga grunden till ett framtida mer hälsomedvetet liv. Jag kan nog knappast sägas vara överviktig (22 i BMI) men har dessvärre generna emot mig då övervikt har varit vanligt förekommande i släkten vid 30-35 års åldern(Är därför mycket försiktig med fett/kolhydrater) hoppas att kunna motverka det med lite information, kanske från detta forum? =)
P.S. Alla typer av maträttsförslag är välkomna, dock har jag tummen mitt i handen i köket och tycker matlagning är allmänt trist. Så ju snabbare maträtten kan fixas, desto bättre.
Tack på förhand
precis samma frågor jag vill få reda på... :)
Min första fråga : Vad bör man äta innan man ska träna? Vill gärna ha en så "nyttig" diet som möjligt, men när jag testade att äta en sallad innan träningspasset (ca 2tim innan) upplevde jag hur obehagligt det kändes att inte ha energi.
Precis, man måste äta ett ordentligt mål mat innan träning för att orka med den, annars ger den ju inget resultat ändå. Ät pasta/ris/potatis med fettsnål proteinkälla såsom kycklingfilé/torsk/tonfisk/magert fläsk/nötkött och massor med grönsaker. Var inte rädd för nyttigt fett såsom oliv- eller rapsolja och nötter.
Eftersom jag har cirka 30 min promenadväg hem från gymmet undrar jag om den tidsrymden har någon betydelse för muskeluppbyggnaden? Undrar även vad som är att rekommendera efter avslutat träningspass när det gäller huvudsaklig måltid.
Ta med dig ett par bananer och ät under promenaden.
Se ovannämnda matförslag.
Det finns mängder av information och diskussioner kring detta på forumet. Använd sökfunktionen så kommer du garanterat hitta uttömmande svar, och dessutom lär du dig något genom att inte få svaren serverade på silverfat ;-)
Men jag kan iaf kort kommentera några av dina frågor..
Vad bör man äta innan man ska träna? Vill gärna ha en så "nyttig" diet som möjligt, men när jag testade att äta en sallad innan träningspasset (ca 2tim innan) upplevde jag hur obehagligt det kändes att inte ha energi. Kändes som en fullständig punktering och jag orkade ingenting.
Du ska ladda kroppen med långsamma kolhydrater. Kolhydrater lagras i kroppen i form av glykogen, vilket är kroppens primära energikälla. När de depåerna är tomma, kommer du vid styrketräning använda dig av kroppens muskelprotein istället, vilket inte ger önskad effekt. Bra mat innan träning tycker jag är ris, pasta eller potatis med t.ex. kyckling eller köttfärs.
Min polare jag tränar med säger att det är väldigt viktigt att äta snabbt efter ett avslutat träningspass. Eftersom jag har cirka 30 min promenadväg hem från gymmet undrar jag om den tidsrymden har någon betydelse för muskeluppbyggnaden?
Eftersom dina glykogendepåer är tomma skriker kroppen efter ny energi. Om det bara tar 30 min efter träningen tills du får ny energi är det ingen fara. Man bör stoppa i sig snabba kolhydrater och gärna något proteinrikt inom 1 timme efter avslutat pass. Ju förr desto bättre, men i ditt fall som nybörjare duger det alldeles utmärkt att tillföra kroppen energi 30 min efter avslutat pass :-)
Undrar även vad som är att rekommendera efter avslutat träningspass när det gäller huvudsaklig måltid.
Jag har en lättlagad måltid med protein och rel. snabba kolhydrater. Jag tärnar potatis och kokar den (att den är tärnad höjer dess GI och tas snabbare upp i kroppen). Jag hackar en lök och bryner den, i med köttfärs. Jag blandar ihop köttfärsen och potatisen till en röra och häller i ris jag kokat samtidigt med potatisen. Blandingen låter kanske inte så gott, men jag tycker det är riktigt smarrigt, och dessutom full av kolhydrater. Jag brukar laga dessa i portioner och frysa in, på så sätt är maten redan klar när jag kommer hem från träningen :-)
De dagar man inte tränar, vad bör man avstå från som man annars kan anses behöva när man tränar? Är det en så fettsnål och kolhydratfattig måltid som möjligt?
Du bör tänka på vad för slags energi du ger din kropp. Långsamma kolhydrater (lågt GI) och proteinrik kost kommer du långt med. Läs på vad som är nyttigt och bilda dig en egen uppfattning :-)
Lycka till!