Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Vilket är det bättre alternativet för att bränna fett? Att gå eller att jogga? Jag har hört att det är bättre att gå av någon anledning men det är ju jobbigare att jogga! :rolleyes:
Mvh
Martin
Kan nog vara till hjälp:
http://www.halso.info/visa/fettforbranning
(fan, jag läste igenom den och märkte att jag måste skriva om den delvis.. den är inte helt tydlig ;-) )
Under lågintensiv träning (typ promenader) bränner du rätt få kalorier men en stor del av dessa kommer från fett ("promenader bränner mycket fett") . Under mer högintensiv träning använder kroppen en större del kolhydrater / glykogen som bränsle men energiförbrukningen är också större. Och det är energiförbrukningen som avgör om du går upp eller ner i vikt.
Just nu när du läser det här kommer en relativt stor del av energin som din kropp använder från fett. Men eftersom du sitter framför datorn och därför inte förbrukar speciellt många kalorier spelar ingen större roll att du "bränner fett". Det som spelar roll är energiintag vs. energiförbrukning (och jogging kräver mer energi än promenader).
Kan nog vara till hjälp:
http://www.halso.info/visa/fettforbranning
(fan, jag läste igenom den och märkte att jag måste skriva om den delvis.. den är inte helt tydlig ;-) )
Under lågintensiv träning (typ promenader) bränner du rätt få kalorier men en stor del av dessa kommer från fett ("promenader bränner mycket fett") . Under mer högintensiv träning använder kroppen en större del kolhydrater / glykogen som bränsle men energiförbrukningen är också större. Och det är energiförbrukningen som avgör om du går upp eller ner i vikt.
Just nu när du läser det här kommer en relativt stor del av energin som din kropp använder från fett. Men eftersom du sitter framför datorn och därför inte förbrukar speciellt många kalorier spelar ingen större roll att du "bränner fett". Det som spelar roll är energiintag vs. energiförbrukning (och jogging kräver mer energi än promenader).
Så med andra ord är det jogging som gäller för att gå ner i vikt / bli av med fett?
/ Martin
Typ. Det är ingen mening med att begränsa hastigheten (gå istället för att jogga) bara för att någon idiot sagt att promenader "bränner mest fett". Om valet står mellan att gå och att jogga och du tycker om jogging så välj det. Men å andra sidan, om du föredrar promenader framför en joggingtur så går det lika bra. Det är liksom ingen idé att jag sitter här och säger att du ska göra x eller y om du ändå inte kommer att göra det på grund av att du inte tycker om jogging / promenader / cykling / simning / whatever.
I första hand bör du välja aktivitet efter hur roligt du tycker att det är.
Den aktivitet som i slutändan bränner mest fett är den aktivitet man orkar utöva dag efter dag, vecka efter vecka, år efter år. När man väljer att motionera bör man därför välja aktivitet efter vad som är kul och inte efter "vad som bränner mest fett".
You got a point! :-)
Tack för hjälpen!