Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Aftonbladet idag ( GI )

Registrerad: 2003-09-08

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/sto … 28,00.html

tänkte kan ju vara bra / kul / intressant

Registrerad: 2003-05-11

Lägg till Glycogen Load å allt blir ännu mera intressant! Jämför t.ex. potatismos GI och GL!!! Vattenmelon ger också nåt att tänka på! Ju mer fakta jag läser desto större blir övertygelsen om vikten av att ta det säkra före det osäkra och lite fegt äta en allsidig kost med lagom mycket nyttigt av allt möjligt. Genom att inte satsa allt på ett kort mår jag bra även när nya rön publiceras om ett år. Jag kör bara vidare – aldrig helt rätt och aldrig helt fel – utan svensk lagom:)

Administrator
Från: Stockholm
Registrerad: 2002-02-23

Det som kan vara värt att notera är att de använder glukos som referens-livsmedel. I många svenska tabeller är det vanligare med vitt bröd som referens.

Från: Stockholm
Registrerad: 2003-08-08

Ser att dom har en något annorlunda uppdelning mellan vad som anses vara lågt, mellan och högt GI än vad Paulun gör.

Registrerad: 2003-09-05

Om man bortser från kalorier så verkar det ju som att jordnötter är rätt nyttigt ur GI perspektiv... kan Aftonbladets siffror verkligen stämma.
Dessutom så undrar jag varför de ofta inte har med Fullkornsbröd.

Registrerad: 2003-05-11

Madigan du sätter fingret precis på den springande punkten när du nämner NYTTIGT UR GI PERSPEKTIV! Det knepiga är att se helthetsbilden i alla teorier om vad som är nyttigt och inte nyttigt. Jordnötter har lågt GI. Ur GI perspektiv är jordnötter nyttiga. Men det finns säkert dom som ur fettperspektiv vill sätta frågetecken för samma jordnötter.

Registrerad: 2003-09-05

Tycker de skulle skriva GI direkt på alla varor. Har inte det blivit en tillräckligt beprövad metod för att den skall få nämnas på matvaror.
Ofta kan det vara mer intressant än kalorier. Sedan undrar jag vad jag skall äta :) Äter mkt potatis men det skall ju inte vara så bra. Undviker vanlig pasta (och vitt bröd) linser och böner har jag alldrig provat så jag vet inte vad jag skulle göra med dem, och ris blir det inte ofta. Fullkornsbröd och potatis är mina basvaror förutom grönsaker äpplen och kött i olika former. Skall jag fortsätta med min potatis? Vill deffa, men då skall man ju inte äta för mkt kolhydrater.... tips någon?

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB