Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Protein

Registrerad: 2003-09-06

Kan man få i sej för mkt protein ?

Om man inte har andvändning av all protein man får i sej av en drink vad gör då kroppen av det ?

Blir man piggare eller ökar det krafterna på något sätt med protein ?

lite frågor som jag funderat på :)

Läste att proteinet hjälper till bäst om man tar det inom 45 min efter träning ? Vad hjälper det till med ?

Från: Umu
Registrerad: 2003-05-21

Aminosyror bygger upp protein. När kroppen har mättat sitt behov av aminosyror som behövs för att bygga upp de många olika protein som behövs i kroppen kommer aminosyrorna att brytas ner i levern för att bilda glukos. Glukos höjer sen blodsockret, ger alltså energi.
Men sen är det en annan sak också, i aminosyror ingår kväve. Kväve i för stora halter är giftigt för kroppen och måste avlägsnas. Ammoniak bildas från aminosyrorna, sedan omvandlas det till urea som vi pissar ut. Det är det som gör pisset gult.
Äter man väldigt mycket protein, beroende på hur stor man är, så kan halterna av ammoniak i kroppen bli höga och detta kan vara skadligt. Man kan förmodligen känna detta i andedräkten.

Registrerad: 2003-07-27

Mn kan ju få riktigt illaluktande svett också

Registrerad: 2003-07-14

Jag är inte säker men jag tror att det är ammoniak som utsöndras med svetten. Någon annan som vet?

ja det är ammoniak

Registrerad: 2003-09-06

ok..man luktar illa..Men det blir inte till fett eller nått sådant när dey inte andvänds ? :) Jag har som sagt ingen koll än så :)

När aminosyrorna omvandlas till energi kan man säga att de delas i två delar, en del som går till energi och en som blir ammoniak och sen urea.
Alltså bildas det fortfarande energi trots att det även bildas ammoniak.
Aminosyror brukar delas in i två kategorier, de som kan omvandlas till glukos och de som kan omvandlas till fett. Men kategoriserandet är svårt och de överlappar varann. Men man kan säga att de flesta bildar glukos och blir då blodsocker eller glykogen. Men en del kan även bli fett. Men inte i någon större omfattning.

Registrerad: 2003-08-21

Dålig andedräkt? Äcklig svettlukt? Vart har ni fått det ifrån, och kan ni kanske förklara varför man får d? =/

O allt d här gäller väl bara om man käkar för mkt protein hoppas jag...

Det är ju redan förklarat, läs ovan...
Ja det är om man äter mer protein än vad kroppen behöver,
ganska mycket mer för att det ska vara påtagligt.
(obs, även andra faktorer kan utlösa nedbrytning av aminosyror)

Förresten, såg i första posten här:
"Läste att proteinet hjälper till bäst om man tar det inom 45 min efter träning ? Vad hjälper det till med ?"

Ju snabbare efter träning, ju bättre,
finns t.o.m. rapporter som säger att det ger ännu bättre effekt om man tar det före. Eftersom det då finns i blodet när man tränar och förs till musklerna via ökat blodflöde.
Vad proteinet (eller egentligen aminosyrorna) gör är att bygga nytt muskelprotein.

Registrerad: 2003-09-08

menar du att man ska/bör dricka sin proteindrink innan man tränar istället för efter?

Från: köping
Registrerad: 2003-06-13

menar du att man ska/bör dricka sin proteindrink innan man tränar istället för efter?

eller kanske en typ WHEY MASS före, med mycke rena proteiner.

O köra, o sen en T.EX. Peptipower efter träningen? Med proteiner,o snabba ,o långsamma kolhydrater?

Oftast har man ätit ganska stadigt kanske en timme innan man tränar, då har man hursomhelst aminosyror i omlopp under träningen.
Men har man kanske inte ätit proteinrikt så kan det väl vara en idé.
Jag gör det ibland, tar runt 20g protein innan jag tränar och sen en normal dos sen, runt 40g protein + kolhydrater.
Jag garderar mig :)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB