Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
http://www.ast-ss.se/f_s/cribb/december … r_2001.asp
stämmer detta matti? Kortfattat står det att efterförbränningen blir ungefär 40% mer ifall man delar upp tiden i två pass.
Det kan stämma. Det de inte nämner är att EPOC, efterförbränningen, efter vanlig konditionsträning är minimal, det handlar inte om mycket mer än 10-20 kcal. En 40% höjning skulle innebära att du istället för 20 kcal bränner 28 kcal vilket fortfarande är hur lite som helst och knappast värt att bry sig om. :)
Undantaget som höjer efterförbränningn rejält är högintensiv intervallträning (HIIT). Där kan det nog vara vettigt att kanske köra 2x15 min istället för 1x30 min eftersom intensiteten är så hög och man knappast orkar hålla på i 30 minuter.
han säger också att det du nämnde, högintensiv intervallträning är bättre för att bränna fett (pga efterförbränningen) än "vanlig" fettförbränning när man kör på låg intensivitet under lång tid. Och att man då dessutom löper mindre risk att förlora muskelmassa. Vad säger du om det?
Det låter vettigt. HIIT sparkar skiten ur vanlig konditionsträning. ;)
ok tack, en liten till fråga. Jag vet att det är väldigt lätt att styrketräna för ofta. Men hur är det med konditionsträning, är det samma sak där?
Njah, jag skulle nog säga att risken för överträning är mindre om man endast kör konditionsträning. Men som alltid så är det väldigt inviduellt, man bör själv känna efter hur man mår.