Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Potatis och GI

Registrerad: 2003-05-11

Potatis har lägre GI än potatismos. Beror det på att potatismoset är potatis i finfördelad form och kolhydraterna därför tas upp snabbt? Kan jag då styra GI i vanlig kokt potatis genom att tugga lite eller mycket:) Svälj päran hel och uppnå målet lågt GI! Som synes skulle jag behöva lära lite mera om GI. Nån som har tips om bra artiklar här på nätet: svenska, engelska och ev. tyska går bra.

Registrerad: 2003-09-16

Läs boken "Allt om glykemiskt index" eller "Blodsockerblues" av Fredrik Paulun. Han är kanonduktig!

Lägst GI på potatis får du för övrigt om du kokar den, kyler ned den i kylen över natten eller så, och sedan värmer den igen.. fråga mig inte varför men så är det visst..

Jag tror förövrigt att pulvermos är snabbast och det kan man ju förstå då den ju är i princip redan färdigsmält!..

Vad som gör att maten får lågt respektive högt GI är hur lång tid det tar för magen att smälta maten, och därför hur snabbt - högt insulinpåslag du får. Ju längre du kokar potatisen ju högre blir det Glykemiska Indexetn på den, eftersom den blir mer lättsmält. Detta säger dock inte att det är bättre att äta pasta och liknande livsmedel råa (då kan nämligen kroppen inte tillgodogöra sig maten lika bra och du kan få näringsbrist som följd) men försök att koka pastan och andra kolhydratkällor så att de håller sig "al dente"...

Ett annat magiskt tips för att sänka matens GI är att blanda i psylliumfrön! Det finns både ljusa och mörka "loppfrön" som de kallas och det skall visst inte vara någon skillnad mellan dem rent effektmässigt. Dock är de mörka:
1. Lättare att hitta (finns i de flesta livsmedelsaffärer)
2. Godare
3. Bättre rensade (inga småstenar)
4. Dyrare (kostar ca 35 kr medan de ljusa säljs i dubbelt så stora förpackningar och kostar ca 19 kr.. Om någon fördjupat sig i vad detta beror på vill jag gärna veta!) 

MVH

/Keiko

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB