Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Om vi säger såhär då, den teoretiska anledningen till att det ska vara bra att inta protein före promenaden (det är ju svårt att säga med säkerhet att det ÄR såhär, vilken teori man än pratar om eftersom det fortfarande forskas så mkt i ämnet) är att protein ger bränsle till citronsyracykeln, som kommer att stimulera fettförbränningen. Samtidigt ökar proteinet utsöndringen av glukagon, vilken kommer att frigöra extra fett från fettcellerna. den tredje effekten som jag skrev förra gången är att proteinet verkar antikatabolt, motverkar alltså nedbrytning av muskelmassa.
Det är ju faktiskt inte så att kroppen verkligen befinner sig i ett extremt "svältläge" utan det är bara så att ditt blodsocker är lågt och insulinnivåerna nästan obefintliga. Därför kommer energin du förbrukar inte att kunna tas från någon mat (det är ju faktiskt socker och kolhydrater som i första hand ger ett högt insulinpåslag - inte proteiner) utan från fettcellerna.
En annan aspekt är "tillväxthormonerna" som är ett ämne som kraftigt stimulerar fettförbränningen. För att öka utsöndringen av detta hormon är det bra att träna och att äta tillräckligt med protein. Alltså är skulle ett perfekt sätt att maxa den utsöndringen vara att inta protein i samband med ansträgning. Detta ger dock ett ännu tydligare resultat i samband med styrketräning!
Men som sagt.. forskningen i ämnet pågår och är under ständig utveckling...
/Keiko
Jag antar att det här inlägget skulle vara ett svar i den här tråden. Använd "Besvara" när du vill svara på ett inlägg i en redan befintlig tråd.
"Nytt inlägg" skapar en ny tråd.
(lite förvirrande, jag vet, det kommer att fixas)