Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

hur mycke protein behöver jag?

Registrerad: 2003-01-20

Läste på hemsidan att 1,5-2 gram protein per kg kroppsvikt är lagom om man vill gå ner i vikt och förlora så lite muskler som möjligt. Behövs det verkligen så mycket protein? Kommer ihåg från en undersökning vi gjorde när jag gick i skolan att jag fick ungefär 2-3 ggr så mycke protein som jag behöver. Har räcknat ut att jag får i mig 50-70 gram proteiner per dag. Det är en biff eller kycklingbröst o ben eller massa skinka + pålägg + allt annat. Väger just nu lite under 100 kg och försöker gå ner i vikt. Jag har styrketränat i snart 3 år och vill absolut förlora så lite muskler som möjligt. Men ska man verkligen käka typ 5 biffar om dan för att försäkra sig om det? :)

Har en massa små frågor också:

Hur mycket kalorier går åt per timme för o sitta o göra lätt arbete/studera/lira dataspel?

Spelar det nån roll när man käkar proteinet? Kompisarna säger att man ska käka efter styrketräningen, stämmer det?

Hur många timmar innan träningen bör man käka?

tack på förhand.

Administrator
Från: Stockholm
Registrerad: 2002-02-23

Läste på hemsidan att 1,5-2 gram protein per kg kroppsvikt är lagom om man vill gå ner i vikt och förlora så lite muskler som möjligt. Behövs det verkligen så mycket protein?

Ja. Fast det är inte så enormt mycket. Räkna med 1,5-2 g * fettfri kroppsvikt. Om du vill gå ner i vikt har du kanske en fettprocent på 15-25%, så du kan dra av kanske 20% från 100 kg. Så om du räknar med en fettfri kroppsvikt på 80 kg ska du äta 160 g protein per dag.

Har räcknat ut att jag får i mig 50-70 gram proteiner per dag

Ok, 70 g. Lägg till en liter mjölk i din kost, förslagvis lätt- elller minimjölk om du vill gå ner i vikt så är du uppe i 100 g. Det tar inte många minuter att dricka när man blivit van. :) En burk tonfisk eller makrill innehåller väl typ 25 g protein, nu är du uppe i 125 g. Sedan drar du i dig en proteindrink, eller äter keso/kesella med sylt eller dricker lite mer mjölk så är du uppe i 155 g.

Nu är det ingen större katastrof om du en dag bara får i dig t.ex. 100 eller 130 gram, men  det är inte så himla svårt att komma upp i 2 g / kg / dag. :)

Hur mycket kalorier går åt per timme för o sitta o göra lätt arbete/studera/lira dataspel?

Inte många, det är nog inte värt att räkna på sådant.

Spelar det nån roll när man käkar proteinet? Kompisarna säger att man ska käka efter styrketräningen, stämmer det?

Ja, efter träningen kan det vara bra att få i sig protein och snabba kolhydrater (snabba kolhydrater finns godis, vitt bröd, corn flakes, maltodextrin, riskakor etc). Annars spelar det ingen större roll när du äter men förslagvis så kan du försöka sprida ut måltiderna (ät gärna 5-6 st mindre måltider per dag om du kan) jämnt över dagen.

Hur många timmar innan träningen bör man käka?

Valfritt. Många äter 1-2 timmar före träningen, äter de senare än så blir de illamående under träning. Själv har jag inga problem med att äta en halvtimme före jag tränar, så jag brukar inte bry mig om några speciella tider. Ät när det passar dig.

Registrerad: 2003-01-20

Okej jag glömde o räkna med mjölken. Då räcker det nog ifall jag byter leverpastejen på smörgåsen till kalkon/skinka o sen käkar lite extra kalkon på kvällen. Annars äre väl bara o se själv i gymmet att man inte blir någe klenare?

Hur får jag då reda på hur mycket kcal jag gör av med per dag? Motionerar minst 30 min per dag. Enligt mätaren på maskinen där jag gör det skall det gå åt ungefär 1000 kcal. Sen så gör jag inte så mycket, går till bilen, lite hushållsarbete, styrketränar 3-4 ggr i veckan. Innan jag börja banta/tänka på vad jag äter, käka jag kanske 3000-3500 kcal per dag. Och jag låg stadigt på 100 kg. Äre rimligt att anta att det är så mycket jag gör av med då?  Har styrketränat i 3 år som sagt så mycket liten energi går åt till att bygga på musklerna eftersom det går så långsamt och händer så sällan.

Administrator
Från: Stockholm
Registrerad: 2002-02-23

Enligt mätaren på maskinen där jag gör det skall det gå åt ungefär 1000 kcal.

Mätarna på maskinerna suger, de överdriver alltid allt. Dela siffran med 2-3 så kommer du närmare verkligheten

Innan jag börja banta/tänka på vad jag äter, käka jag kanske 3000-3500 kcal per dag. Och jag låg stadigt på 100 kg. Äre rimligt att anta att det är så mycket jag gör av med då?

Jepp. :)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB