Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Morgonpromenader

Registrerad: 2003-09-02

Tjena!

Jo, jag tänkte på det här med morgonpromenader och proteinintag. Man ska ju helst få i sig lite protein (och koffein) ca 30 min innan man går. Bäst är (väl?) att få i sig rent protein i form av tillskott, men jag tänkte på om man kan dricka minimjölk istället, eller man kanske får i sig för mycket kolhydrater då? 3,4 g protein och 5 g kolhydrater per 100 g mjölk. Hur mycket protein rekommenderar ni före en promenad? Proteinpulvret som jag i sådana fall skulle använda är protec+...

//Lucifer

Från: Umu
Registrerad: 2003-05-21

Får du i dig kolhydrater så kommer du inte längre att vara i det svältläge som du är i när du vaknar efter en natts sömn.
Tror det är bäst att skippa proteinpulvret också. Bäst förbränner du om du inte ätit något.

Från: Tyringe
Registrerad: 2003-08-07

kör med protein och 2 koppar kaffe en 30 min före det är det bästa...
tycker du ska köra med rent protein så du inte får i dig en massa annat..

Från: Linköping
Registrerad: 2003-02-20
Webbsida

jag körde 3-4 koffeintabletter och proteindrink när jag gick mina morgonpromenader =)

Numera käkar jag Havrefras och Yoghurt + proteindrink.

Från: Gbg
Registrerad: 2003-08-05

jag körde 3-4 koffeintabletter och proteindrink när jag gick mina morgonpromenader =)

Numera käkar jag Havrefras och Yoghurt + proteindrink.

Fan, 3-4 piller, blir det inte lite mycket? Eller är det ok?
Jag kör 2, blir lite nipprig av bara dom :-)

/seven.

Tjena!

Ok, tack.
För tillfället tar jag 3 glas vatten och 200 mg koffein innan jag går. Tyvärr tar jag dessa just innan jag går och inte en halvtimme innan, som man väl egentligen ska, men då måste man gå upp en halvtimme tidigare, och då måste man gå och lägga sig en halvtimme tidigare, vilket innebär mindre tid till läxor... men man får väl försöka... suck...
Kanske skulle prova med lite protein också...

//Lucifer

Webbsida

nja jag tycker inte man blir konstig =D,  konstig blir man nog först vid 800mg eller nåt =D

nja jag tycker inte man blir konstig =D,  konstig blir man nog först vid 800mg eller nåt =D

Ok :-)

Tjena!

Ok, tack.
För tillfället tar jag 3 glas vatten och 200 mg koffein innan jag går. Tyvärr tar jag dessa just innan jag går och inte en halvtimme innan, som man väl egentligen ska, men då måste man gå upp en halvtimme tidigare, och då måste man gå och lägga sig en halvtimme tidigare, vilket innebär mindre tid till läxor... men man får väl försöka... suck...
Kanske skulle prova med lite protein också...

Prova att bara ställa kl en halvtimme - timme innan du skall gå upp och ta pillerna och gå och lägg dig igen, det gör jag, dessutom vaknar man lite lättare när man väl skall upp då :-)
Men det är väl lite individuellt om man kan somna om lätt förstås, jag älskar att vakna till och veta att jag får sova en stund till.. :-)
Prova!
//Seven..

Tjena Seven Tenths!

Tack för tipset! Tanken har faktiskt aldrig slagit mig att jag kan gå och lägga mig igen =/ vet inte om det funkar eftersom jag inte har så lätt att somna om, men det är väl värt ett försök antar jag! Även om jag inte somnar så är det ju alltid skönt att bara "ligga och dra" en stund =)

//Lucifer

Protein ger ett visst insulinpåslag, däremot vet jag inte hur mycket. Alltså, tar du en proteindrink före morgonpromenaden minskar glukagon/insulin ration och det betyder att mindre fett kommer att frigöras ur fettväven.
Dessutom är det troligt att aminosyrorna i blodet i detta svältläge kommer att omvandlas till glukos. Då höjs blodsockret och mindre fett frigörs.

Protein ger ett visst insulinpåslag, däremot vet jag inte hur mycket. Alltså, tar du en proteindrink före morgonpromenaden minskar glukagon/insulin ration och det betyder att mindre fett kommer att frigöras ur fettväven.
Dessutom är det troligt att aminosyrorna i blodet i detta svältläge kommer att omvandlas till glukos. Då höjs blodsockret och mindre fett frigörs.

Gott att veta, jag har funderat på om man skall käka protein eller inte innan brännpasset..

Cheers.. :-)
//Seven..

Webbsida

Jag gick morgonpromenader före frukost hela första halvåret 2003 och
då tog jag 3 koffeintabletter samt en proteindrink med mjölk och det funkade kanon för mig fettet ramlade av mig!

Registrerad: 2003-09-16

Tror det är bäst att skippa proteinpulvret också. Bäst förbränner du om du inte ätit något.

Fel.
Anledningen till att man SKA få i sig proteinpulver är för att inte bryta ner kroppen. Kroppen befinner sig alltiså i ett väldigt villigt läge att bränna fett precis när du vaknar, men tränar du alltför tungt eller inte äter något kommer du att bryta
Innan du går (ca 30 min) skall du:

* Dricka ett stort glas vatten! det hindrar dig från att bli uttorkad eftersom man i regel är just uttorkad efter natten. Det gör även att blodet flyter lättare. (bättre blodflöde - snabbare fetttransport)

* Dricka två koppar kaffe (alternativt ta koffeintablett) Koffein hjälper till att frisätta fett från fettcellerna.

* Inta protein (ca 20g lite beroende på dig) Detta kan du få i dig i form av äggvita eller mager fisk eller så om du inte har proteinpulver! Detta gör du för att minska nedbrytningen av muskelmassa och hämmar inte fettförbränningen på något sätt! Alla vet vi ju dessutom att ju mer muskler desto högre fettförbränning - en positiv cirkel!

That's the way it is!

Okej, men förklara varför levern inte suger in aminosyrorna i blodet och omvandlar det till glukos vilket det normalt under normala "svältförhållanden".
Kroppen är i behov av energi, glykogenet är slut i levern, levern är i glukoneogenes läge. Klart är i alla fall att levern då kommer ta aminosyrorna du just knaprade i dig och omvandla till glukos för att höja blodsockret. Och höjer du blodsockret så vips är fettförbränningseffekten borta (den "speciella" som du vill åt alltså).
Det är nog sant att du sparar litegrann på musklerna men samtidigt blir då morgonpromenaden som vilken promenad som helst.

Alltså, sant att du tar protein för att kroppen inte ska bryta ner, precis som om du äter en vanlig frukost -> alltså inte det gynsamma läget för att bränna fett.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB