Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Ang, Styrketräning!

Registrerad: 2003-01-16

Jag har hört att man kan avstanna i växten om man styrketränar,,,
avstannar man då för en kort period elelr för alltid?
och vad för träning ska man undvika för att avstanna i växten?

tack för svar  :!:

Administrator
Från: Stockholm
Registrerad: 2002-02-23

Jag har hört att man kan avstanna i växten om man styrketränar,,,

Det stämmer inte. Folk verkar ha förväxlat bruk av anabola androgena steroider (som kan göra så att man stannar i växten) med styrketräning (som inte påverkar växten).

Du kan lugnt styrketräna utan att behöva oroa dig över din längd, det styrs av generna och det finns inget du kan göra för att påverka det.

Tack Matti...
Men om man äter mycket mat med mycket kolhydrater och vitaminer blir man väl längre...?

Administrator

Nä, så är det inte. Annars skulle alla elitidrottare som äter stora mängder kolhydrater vara jättelånga, men det är de inte. :)

ok.. så de e ENDAST gener som påverkar de då.!!?? Tack för hjälpen

Administrator

Jepp, man kan inte göra sig själv längre genom att äta eller träna på ett speciellt sätt.

Hej igen!

Nu har jag fått reda på av några stycken att träning stimulerar tillväxthormonerna som gör att man blir längre... är detta oxå en myt eller är det sanning?

Administrator

Tjena,

Här har du en artikel om tillväxthormon:

http://www.bk-sportsmag.se/tidningen/19 … _del_2.htm

. Tillväxthormon orsakar tillväxt överallt i kroppen, vilket kan ge skrämmande effekter hos vissa kroppsbyggare som använt det som dopning. Om du är uppmärksam kan du se att framför allt proffsen ofta är lika breda om midjan som de är långa. Samtidigt liknar vissa nära på neanderthalare, eftersom deras brosk i ansiktet (pannan, näsan och käkarna) börjat växa. Deras inre organ växer också vilket leder till att de ser ut att vara gravida i femte månaden när de inte håller in magen. Att stimulera sin kroppsegna produktion av tillväxthormon kan emellertid inte ge sådana effekter.

Så nä, man blir inte heller längre av att styrketräna.. :)

jag läste artikeln men jag förstår inte... växer man i längd av att träna eller i muskler?

Administrator

I muskler, inte i längd.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB