Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
hejsan,
Jag sitter just nu i den sisten att jag inte har tillgang till ett gym sa jag har borjat springa men for att ga ner i vikt sa vill jag ju oxa ata ratt, min har lite svar for att bestamma mig, ska jag ata mkt protein eller mkt kolhydrater? Jag tankte jag skulle kopa pulver som jag kan dricka som maltid men vet inte vad jag ska kopa, ar det nagon som vet det effektivaste medlet att fa muskler och samtidigt ga ner i vikt.
Det låter som att det är protein-pulver du ska köpa.. Men tänk på att det är ett tillskott du köper, inte en måltidsersättare. Jag säger ät "rätt" fast inte så jättemycket och ta det lugnt med kolhydraterna samt ta 2-3 proteindrinkar. Kan rekomendera Whey-80, som är ett prisvärt protein som både blandar sig lätt och smakar ganska bra.
Jag förstår inte varför du ska ta proteinpulver? Det verkar vara standardsvaret här på detta forum på alla frågor, "köp proteinpulver, ta kosttillskott". Det är inte alls nödvändigt för många att använda sig av kosttillskott! Det är långt ifrån en genväg eller för den skulle enda vägen till framgång.
Du går inte på gym och styrketränar, utan löptranar istället för att gå ner i vikt. Det "enda" du behöver göra då är att äta riktig mat! Skär ner på kolhydraterna, men se till att få i dig en rikligt balanserad kost. De kolhydrater du äter bör vara med lågt GI. Att äta rätt ger dig garanterat bra resultat, och vad som är ännu bättre - du har lärt dig vad bra kosthållning ger. Det i sin tur är en värdefull kunskap du bär med dig genom hela livet vilket gör din viktminskning mer än bara "för stunden".
Jag kan berätta att jag själv äter kosttillskott, men jag har å andra sidan tränat i flera år och har en kosthållning som passar min kropp och mina mål.
mvh
Jo jag vet mighty att det basta ar att ata riktig kost for att ga ner i vikt. Jag har tranat i flera ar och da oxa pa gym, jag har aven anvant whey protein forut och det funkade men det var lange sedan. Anledningen till att jag vill kopa nagot tillskott ar for att jag ar dalig pa att ata, och jag ar student sa det blir inte att jag koper massa fisk och kott och tillagar det. Och anledningen till att kopa kosttillskott ar att jag vill fa i mig tillrackligt med naring nar jag tranar.
hejsan,
Jag sitter just nu i den sisten att jag inte har tillgang till ett gym sa jag har borjat springa men for att ga ner i vikt sa vill jag ju oxa ata ratt, min har lite svar for att bestamma mig, ska jag ata mkt protein eller mkt kolhydrater? Jag tankte jag skulle kopa pulver som jag kan dricka som maltid men vet inte vad jag ska kopa, ar det nagon som vet det effektivaste medlet att fa muskler och samtidigt ga ner i vikt.
Om du vill gå ner i vikt och samtidigt lägga på dig muskelmassa, ska du försöka öka intaget av protein, detta är bevisat.
Öka inte intaget av kolhydrat nämnvärt!
som alla vet hjälper protein till att förbränna fett.
kankse inte alla visste.
Precis vad jag menade i mitt inlägg... Det ska väldigt mycket till innan protein lagras som fett! Samt att det höjer fettförbränningen och mättar bättre än både fett och kolhydrater förhållande till näringsvärde. Att det gör att du inte tappar så mycket muskler är ju också ett +, även om jag kan hålla med om att kosthållningen är det viktigaste. Men det är inte alla gånger så lätt, framför allt om man är student. Ett råd är dock att frysa ner portionsförpackningar med t.ex. köttfärssås. Som ovan skrev kan det vara bra att tänka på vilket GI maten du äter har, kan då rekomendera paluns bok om ämnet...
som alla vet hjälper protein till att förbränna fett.
kankse inte alla visste.
På vilket sätt?
...
Tack for alla svar, det har varit till stor hjalp.
Jag har kopt protein pulver.
Ni sa minska pa kolhydraterna,
for det mesta brukar jag borja morgonen med special K och ett knacke brod med kalkon kott pa, eller morkt brod
lunch: en protein shake med frukt och yogurt
middag: pasta med spagetti sas eller kyckling eller fisk.
Sen ater jag ganska mkt frukt
Sen tar jag dessutom 1-2 protein shakes under dagen.
Ar detta bra maltider for att ga ner i vikt?
Jag vet att jag kanske later clueless men jag har hoppat fram och tillbaka och forsokt massa olika metoder och innan sa bodde jag pa student hem sa jag kunde inte laga min egen mat sa da blev det att man at vad man blev serverad.
Jag ar bosatt i USA oxa sa det gor ju saken inte lattare, det finns ju lite mer fetare mat har an hemma i sverige.
ap:
Hormonbalansen förändras när man äter protein, flera fettförbrännande hormoner ökar i mängd.
Fettförbränningen blir förhöjd under hela dygnet vid proteinintag.
När proteinet bryts ner i kroppen frigörs kväve vilket måste transporteras bort. Det kostar mycket energi.
Protein är mättande.