Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

14-åring

Registrerad: 2003-10-31

Ja tycker han bara ska köra motion, och vill han inte spela fotboll,innebandy osv så är völl ända sättet att ta med han så han får trampa lite cykel eller köra lite rodmaskin eller något dyligt.
Att köra vikter är inte bra för skelletet, har inge utdrag som ni vissar men är vad ja läste mig till och fick höra av min mamma som är sjuksköterska när ja skulle börja träna vid 14 års ålder.
Ja körde i stället träning med kroppen så som armhävningar osv och så springa och köra olika motions övningar som "pip" övingen:)
Sen köra ja köra vikter vid 16 och en halft år då det är frit fram dom ska man inte köra tungt första året utan mer maskiner.
Det är vad ja fölt, sen om det är rätt vet ja inte eller om det hade blivit nån skillnad om ja gjort på nått annat sätt.

Från: degerfors
Registrerad: 2004-04-22

Jag börja träna när jag var 14 år å då träna ja HÅRT! nu är ja snart 15!
Och jag har inte märkt nåra negativa saker.. Och jag har inte sluta öka!
å inte därimot sluta växa häller ..

Från: Stockholm
Registrerad: 2004-03-18

Haha 1: Kul att en gammal tråd får liv av någon (skum) anledning

Haha 2: Hur gamla är folk på det här forumet egentligen? No offence grabbar men jag tror knappast jag får ut något av att diskutera styrketräning med barn.

Antar att det finns någon presentations tråd nånstans... nog dags att leta reda på den så man vet vem man lyssnar på ;)

Hmm nä det verkar det inte göra.. Och speciellt mycket info i presentationen får man ju inte heller....
Vad sägs om att antingen starta en kategori som heter "Annat" (som ej passar in på övriga kategorier)?

Alternativt utveckla presentationen med ålder, hur länge man tränat osv...?

Registrerad: 2004-04-27

Ärligt talat, vad har åldern med saken att göra? Det är ju erfarenheten som är viktig. Hur länge har du tränat?

Jag är 18. Om jag hade börjat när jag var 13 så skulle jag ha 5 år på nacken. Det är inte dåligt, helt klart bättre än att vara 25 och ha tränat i 6 månader.

Registrerad: 2004-04-15

overmannen: sök ska du finna. Både medlemmarnas ålder och hur länge de har tränat, deras mått och hur mycket de kan lyfta finns det trådar om. Dock så har vi inte presenterat oss för varandra ännu. Fråga oss på msn. Kolla gärna också i tråden angående andra forum.
Försök till att vara oförskämd och klyftig på samma gång som jag påvisar att jag har sett mycket egendomliga trådar på detta forum

Ärligt talat, vad har åldern med saken att göra? Det är ju erfarenheten som är viktig. Hur länge har du tränat?

Jag är 18. Om jag hade börjat när jag var 13 så skulle jag ha 5 år på nacken. Det är inte dåligt, helt klart bättre än att vara 25 och ha tränat i 6 månader.

Det beror naturligtvis på vad samtalet handlar om. Handlar det om ren fakta spelar självklart ålder ingen som helst roll, vem som helst kan ha läst vad som helst.

Där åldern spelar in är i erfarenheten, källkritiken, förståelsen. Det ger naturligtvis inte någon form av deduktiv slutledning som att bara för att man är äldre tolkar och förstår man bättre, men sannolikheten är högre!

Jag har styrketränat som komplement till simning sedan jag var 14-15, i den åldern lyssnade jag till min tränare och svalde allt han sade. Ända sedan dess har jag läst mycket om både näringslära och styrketräning. Men jämför jag vad jag lärt mig de senaste 2-3 åren med de första 6 är det natt och dag.

Vet inte om detta skapade så mycket klarhet som jag från början tänkt men men.. Ser heller ingen större anledning att rabbla på heller ;)

Och lyckegard: Ja visst går det säkert att söka reda på en del om de som skrivit här på forumet ett tag. Men jag då? Som registrerade mig i mars? Skulle vara betydligt bättre, smartare och enklare om man antingen hade med det i infon alternativt tvingades skriva ett presentations inlägg när man registrerar sig. (Föredrar själv det första alternativet)

Registrerad: 2003-07-29

det är ju bättre att killen tränar med sin pappa som ser till att han inte tränar på för tunga vikter (Så att han hinner stärka lederna osv). Än att han sticker dit med polarna om ett till två år å börjar maxa direkt.

Från: Kristianstad
Registrerad: 2004-06-14

Ovemannen jag förstår inte vart du vill komma!? Skulle inte en 15 åringa kunna vara erfaren och kunna mycket inom styrketräning? det finns nog många som kan mer än du gör. Jag fyller 15 i september somsagt och jag bänkar 110, det är ganska mycket när man är 14. Mer än vad du och din mamma tar tillsammans. Tror du att man kan gå in på ett gym och sen helt plötsligt bänkar man 110 när man bänkade 30 första gången man gick inte där. Nej, man måste såklart kunna en del med. Men det förstår väl inte du.

Från: Kristianstad
Registrerad: 2004-06-14

Chas, nu ÄR det en diskussion igen..

Ovemannen jag förstår inte vart du vill komma!? Skulle inte en 15 åringa kunna vara erfaren och kunna mycket inom styrketräning? det finns nog många som kan mer än du gör. Jag fyller 15 i september somsagt och jag bänkar 110, det är ganska mycket när man är 14. Mer än vad du och din mamma tar tillsammans. Tror du att man kan gå in på ett gym och sen helt plötsligt bänkar man 110 när man bänkade 30 första gången man gick inte där. Nej, man måste såklart kunna en del med. Men det förstår väl inte du.

....om du scrollar upp lite och kollar vad jag skrev
barn

barn

Hehe..kunde inte sakt det bättre själv :)
Blir ofta bråk på forumet och så fort man säger nått som inte passar så hugger  20, måste va att många är i tråtsåldern här eller att det knapras en del anabola..:D

Från: Helsingborg
Registrerad: 2004-01-31

Chas, nu ÄR det en diskussion igen..

gajvduld : chaas är det annars.

Registrerad: 2003-12-01

Såklart att det är ok att grabben tränar! Förr i tiden så hjälpte barnen till hemma på markerna, vad fick dom då? Jo, muskler och kondition. Nu är det nästan samma fast vi går till gymmet istället och sitter vid datorn hemma. Bara han inte tar i för kung och fosterland så är det lugnt!

Registrerad: 2003-12-11

Min son är 14 och har precis fått börja gå med pappa på gym. Han är lite småmullig så vi välkomnade intresset. Mest jobbar han i trappmaskin och roddmaskin men använder även en del av maskinerna. Får höra från olika håll att man inte ska "styrketräna" när man är så ung, men här handlar det inte om att bygga muskler utan mer att aktivera sig. Någon som vet om det finns negativa faktorer i att träna som 14-åring. Gymet har flera i den åldern och har även skolgrupper som kommer och tränar.

Som du säger han tränar för att aktivera sig och det är inget farligt med det. Men jag själv började i den åldern, och stannad jag. Kanske, har inte rört mig en millimeter på 3 år. Är snart 18. (Om 3 månader) Men är han där för att träna kondition och få en fin kropp utan att överbelasta musklerna för mycket så ska det nog gå bra. Men av mina erfarenheter så kommer jag aldrig tillåta mina barn att träna innan 16år åldern. Ser inget nyttigt att styrketräna innan den åldern är nådd.

Registrerad: 2004-04-15

Awe: det är väl ingen skada att röra på sig?
Är ingen fråga, mer en dumförklaring. Men det nämner jag inte i huvudtexten utan bara i varningstexten.....

Registrerad: 2004-06-07

När du är mycket ung skapas skelettet av bindväv och broskvävnad, som med tiden ersätts av benvävnad. Alltefter du växer växer också skelettbenen både på längden och på bredden. När benen växer på längden sker det i speciella tillväxtzoner i ytterändarna av brosk (cartilage). I unga år är skelettbenen mjuka och med stigande ålder förbenas de och blir starkare men stelare. Efter puberteten har man växt färdigt och då förbenas även tillväxtzonerna.
Du har växt färdigt.

Att styrketräning i unga år har en stimulerande effekt på muskelmotoriken och muskeltillväxten är som Grub påpekade helt vederlagt.
Vad som däremot är mer oklart och som jag tror var frågeställarens ursprungliga oro är om styrketräning på något sätt påverkar tillväxten och den framtida utformningen av framför allt rörbenen (de som har störst betydelse för din längd och hålllning).

Något utlöser ju att rörbenen slutar växa hos oss alla och ger oss vår slutliga längd i senare delen av tonåren?
Dessutom kan man ju föreställa sig att belastningen i sig skulle kunna vara av ondo för den betydligt mjukare benvävnaden hos en fjortonåring än för den färdigvuxne?

Vi härinne, vet ju sedan tidigare att intensivt fysiskt arbete (HIIT, Tung styrketräning etc.) gör att kroppen svarar med att sända ut och tillverka signalsubstanser - hormoner. De har till uppgift att superkompensera för det nedlagda arbetet och är vilan tillräckligt lång och näringhalten tillräckligt hög svarar kroppen på signalerna med att förbättra maskineriet. Vi får mer muskler, bättre kondition, klarare nervsignaler och tätare ben. Vi blir kort sagt starkare.

Men vänta, är inte de ämnena som vi "väcker till liv" med intensiv träning samma som en växande tonåring har ett överskott av? Jovisst. Kan det vara så att halten de ämnena då blir lika hög "mitt i" tillväxten som de skulle ha varit i slutet av tonåren, då rörbenen skulle varit längre? Och signalerar de då inte att "Nu är tonåren förbi - sluta väx!" till rörbenen?
Kanske.

Att tvärsäkert påstå att "styrketräning är bra" för en fjortonåring kan mot den bakgrunden te sig aningen aningslöst.

Att monitorera träningen (övervaka så att den är mer lek än allvar) tror jag ingen medicinare säger nej till.
Min egen, högst personliga uppfattning, är att teknikträning, att lära nervbanorna att göra rätt, är av betydligt mer värde i unga år än att få unga, icke färdigväxta individer, att maximera sin prestation.
Det brukar vara roligare för ungarna dessutom.

Lizard

Från: örebro
Registrerad: 2004-06-21

... när jag var 11 börja jag.. fast lite lätt sen när jag var 12 börja jag köra hårt och nu är jag 13 och tränar som en idiot och jag har växt som fan.......

Från: Västerbotten
Registrerad: 2004-06-24

Cardio är bara fint. Så länge grabben tycker det är kul så fins det inga hinder.
Roddmaskin, trappmaskin och cykel ger kondis och stärker kroppen.
Det är bara bra! Men du måste hålla honom inom sundhetens ramar förstås.

Registrerad: 2003-09-30
Webbsida

barn

Hehe..kunde inte sakt det bättre själv :)
Blir ofta bråk på forumet och så fort man säger nått som inte passar så hugger  20, måste va att många är i tråtsåldern här eller att det knapras en del anabola..:D

Sant! Läs alla inlägg av givduL så tror man seriöst att han bara driver.

Ps givduL ingen bryr sig om du bänkar 110 Ds!

... när jag var 11 börja jag.. fast lite lätt sen när jag var 12 börja jag köra hårt och nu är jag 13 och tränar som en idiot och jag har växt som fan.......

man växer utan att träna i den åldern..så det är inte så konstigt

Registrerad: 2008-01-23

Tjena, jag är en kille på 16 år som fortfarande växer. Många säger att om man tränar med för tunga vikter så kan man stanna i växten, men vad händer om man tränar med sin egen kroppsvikt ( ca 73 kg) och gör armhävningar, situps, pullups och liknande saker??

Från: Löddeköpinge
Registrerad: 2004-09-20

Coolman skrev:

började själv när jag var 14 fast gjorde 10-12 reps på grejorna.. har inte märkt något negativt än.. snart 16 år..

När jag var 14-15 så tävlade jag i tyngdlyftning.

Sami boy skrev:

Tjena, jag är en kille på 16 år som fortfarande växer. Många säger att om man tränar med för tunga vikter så kan man stanna i växten, men vad händer om man tränar med sin egen kroppsvikt ( ca 73 kg) och gör armhävningar, situps, pullups och liknande saker??

Självklart är det kvalificerad dynga. Kör styrketräning och kör hårt!

Lizard skrev:

När du är mycket ung skapas skelettet av bindväv och broskvävnad, som med tiden ersätts av benvävnad. Alltefter du växer växer också skelettbenen både på längden och på bredden. När benen växer på längden sker det i speciella tillväxtzoner i ytterändarna av brosk (cartilage). I unga år är skelettbenen mjuka och med stigande ålder förbenas de och blir starkare men stelare. Efter puberteten har man växt färdigt och då förbenas även tillväxtzonerna.
Du har växt färdigt.

Att styrketräning i unga år har en stimulerande effekt på muskelmotoriken och muskeltillväxten är som Grub påpekade helt vederlagt.
Vad som däremot är mer oklart och som jag tror var frågeställarens ursprungliga oro är om styrketräning på något sätt påverkar tillväxten och den framtida utformningen av framför allt rörbenen (de som har störst betydelse för din längd och hålllning).

Något utlöser ju att rörbenen slutar växa hos oss alla och ger oss vår slutliga längd i senare delen av tonåren?
Dessutom kan man ju föreställa sig att belastningen i sig skulle kunna vara av ondo för den betydligt mjukare benvävnaden hos en fjortonåring än för den färdigvuxne?

Vi härinne, vet ju sedan tidigare att intensivt fysiskt arbete (HIIT, Tung styrketräning etc.) gör att kroppen svarar med att sända ut och tillverka signalsubstanser - hormoner. De har till uppgift att superkompensera för det nedlagda arbetet och är vilan tillräckligt lång och näringhalten tillräckligt hög svarar kroppen på signalerna med att förbättra maskineriet. Vi får mer muskler, bättre kondition, klarare nervsignaler och tätare ben. Vi blir kort sagt starkare.

Men vänta, är inte de ämnena som vi "väcker till liv" med intensiv träning samma som en växande tonåring har ett överskott av? Jovisst. Kan det vara så att halten de ämnena då blir lika hög "mitt i" tillväxten som de skulle ha varit i slutet av tonåren, då rörbenen skulle varit längre? Och signalerar de då inte att "Nu är tonåren förbi - sluta väx!" till rörbenen?
Kanske.

Att tvärsäkert påstå att "styrketräning är bra" för en fjortonåring kan mot den bakgrunden te sig aningen aningslöst.

Att monitorera träningen (övervaka så att den är mer lek än allvar) tror jag ingen medicinare säger nej till.
Min egen, högst personliga uppfattning, är att teknikträning, att lära nervbanorna att göra rätt, är av betydligt mer värde i unga år än att få unga, icke färdigväxta individer, att maximera sin prestation.
Det brukar vara roligare för ungarna dessutom.

Lizard

Det är helt osannolikt att styrketräningen skulle stoppa tillväxten i epifyslinjerna. Det skulle ju innebära att vi skulle ha en massa personer med olika långa långa ben, armar, nyckelben osv. För det är ju knappast troligt att samtliga tillväxtzoner i kroppen skulle sluta sig samtidigt pga av tung styrketräning. Man kan ju fråga sig varför den betydligt mer skadliga, men socialt accepterade sporten "fotboll" inte skördar fler "epifysoffer" i tex distala femur?
Skelettet är ju inte färdigväxt förrän vid närmare 30 år ålder då den mycket viktiga mediala nyckelbensepifysen sluter sig som sista ben. Denna epifys är ju verkligen påverkad vid all tung styrketräning, speciellt alla typer av tunga pressar mm.

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB