Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

14-åring

Registrerad: 2004-01-11

Min son är 14 och har precis fått börja gå med pappa på gym. Han är lite småmullig så vi välkomnade intresset. Mest jobbar han i trappmaskin och roddmaskin men använder även en del av maskinerna. Får höra från olika håll att man inte ska "styrketräna" när man är så ung, men här handlar det inte om att bygga muskler utan mer att aktivera sig. Någon som vet om det finns negativa faktorer i att träna som 14-åring. Gymet har flera i den åldern och har även skolgrupper som kommer och tränar.

Registrerad: 2003-12-09

Förr i tiden (och fortfarande på vissa håll) arbetade man hårt som 14-åring.
Jag är övertygad om att det är bättre att träna som fjårtis än att aldrig börja träna.
Vad du absolut INTE skall göra som tonåring (hellst inte sen heller) är att ta sterioider - sånt får dig att stanna i växten.

Men träna på du - kör lungt och fint så skall du se att det blir bra

Registrerad: 2003-12-09

Hoppsan! Jag fick för mig att det var sonen som skrev - nåja, du kan ju modifiera svaret så förstår du vad jag menar.

Från: Visby
Registrerad: 2003-12-28

Jag skulle avråda din son att börja styrketräna nu med tanke på att hans kropp ej har växt färdigt. Vänta tills han är åtminstone 16 år. Det är den rekommenderade åldern att börja med, som tidigast!!! Han kan förstöra sin kropp om han börjar nu...

Registrerad: 2003-09-08

men snälla nån, klart man kan träna vid 14 års ålder till en måtlig grad. Att sitta på motionscykeln är ju bara fint skulle jag säga. men om man ska/kan lyfta "tungt" (vad nu tungt är) vet jag inte om det är vettigt. att banta är ju ingen höjdare precis vid 14 års ålder men kan du skulle kunna skriva lite info om honom, typ vikt och längd etc.

Men att cykla är ingen belastning, det är inte styrketräning... Det är kondition, precis som löpning, är det fel att löpa vid 8 års ålder då? Nej! Du är inne på fel spår...

Registrerad: 2003-09-08

men på tanke att han är mullig så är ju cykla och motion ett bra altrenativ men att träna hårt vet jag inte som jag skrev...han är där för att få fart på kroppen och inte bygga ju.

Registrerad: 2003-11-07

Richard 85: du är helt ute och cyklar och tror på gamla myter som borde blivit begravna för länge sedan. Korrekt och tung styrketräning går alldeles utmärkt att utöva i unga år.

Comparison of 1 and 2 days per week of strength training in children.

Faigenbaum AD, Milliken LA, Loud RL, Burak BT, Doherty CL, Westcott WL.

Department of Exercise Science and Physical Education, University of Massachusetts-Boston, 02125, USA. avery.faigenbaum@umb.edu

The purpose of this study was to compare the effects of 1 and 2 days per week of strength training on upper body strength, lower body strength, and motor performance ability in children. Twenty-one girls and 34 boys between the ages of 7.1 and 12.3 years volunteered to participate in this study. Participants strength trained either once per week (n = 22) or twice per week (n = 20) for 8 weeks at a community-based youth fitness center. Each training session consisted of a single set of 10-15 repetitions on 12 exercises using child-size weight machines. Thirteen children who did not strength train served as age-matched controls. One repetition maximum (1RM) strength on the chest press and leg press, handgrip strength, long jump, vertical jump, and flexibility were assessed at baseline and posttraining. Only participants who strength trained twice per week made significantly greater gains in 1RM chest press strength, compared to the control group (11.5 and 4.4% respectively, p < .05). Participants who trained once and twice per week made gains in 1RM leg press strength (14.2 and 24.7%, respectively) that were significantly greater than control group gains (2.4%). On average, participants who strength trained once per week achieved 67% of the 1RM strength gains. No significant differences between groups were observed on other outcome measures. These findings support the concept that muscular strength can be improved during the childhood years and favor a training frequency of twice per week for children participating in an introductory strength training program.

Maximal strength testing in healthy children.

Faigenbaum AD, Milliken LA, Westcott WL.

Department of Exercise Science and Physical Education, University of Massachusetts, Boston, Massachusetts 02125, USA. avery.faigenbaum@umb.edu

Strength training has become an accepted method of conditioning in children. However, there is concern among some observers that maximal strength testing may be inappropriate or potentially injurious to children. The purpose of this study was to evaluate the safety and efficacy of 1 repetition maximum (1RM) strength testing in healthy children. Thirty-two girls and 64 boys between 6.2 and 12.3 years of age (mean age 9.3 +/- 1.6 years) volunteered to participate in this study. All subjects were screened for medical conditions that could worsen during maximal strength testing. Under close supervision by qualified professionals, each subject performed a 1RM test on 1 upper-body (standing chest press or seated chest press) and 1 lower-body (leg press or leg extension) exercise using child-size weight training machines. No injuries occurred during the study period, and the testing protocol was well tolerated by the subjects. No gender differences were found for any upper- or lower-body strength test. These findings demonstrate that healthy children can safely perform 1RM strength tests, provided that appropriate procedures are followed.

Sports Med. 1993 Jun;15(6):389-407.  Related Articles, Links 

Resistance training during preadolescence. Issues and controversies.

Blimkie CJ.

Department of Physical Education, McMaster University, Hamilton, Ontario, Canada.

High intensity resistance training appears to be effective in increasing strength in preadolescents. Children make similar relative (percentage improvement), but smaller absolute, strength gains compared with adolescents and young adults in response to similar resistance training programmes. Resistance training appears to have little if any effect on muscle size, and strength gains during training have been associated with increases in levels of neuromuscular activation and changes in intrinsic contractile characteristics of muscle. Although unsubstantiated, improved motor coordination probably also contributes to the increase in strength, especially for more complex strength manoeuvres. On the basis of limited information, training-induced strength gains are lost during detraining, and the decay in strength has been associated with a reduction in neuromuscular activation. Short term resistance training appears to have no effect on somatic growth (height or weight) and body composition, and no proven positive influence on sports performance, injury rate or recovery from injury during preadolescence. The risk of injury from prudently prescribed and closely supervised resistance training appears to be low during preadolescence. Lastly, short term resistance training appears to have no detrimental effect during preadolescence on either cardiorespiratory fitness or resting blood pressure.

Registrerad: 2004-01-06

började själv när jag var 14 fast gjorde 10-12 reps på grejorna.. har inte märkt något negativt än.. snart 16 år..

Från: köping
Registrerad: 2003-06-13

Började också när ja var 14, funkade tydligen klockrent, körde dock rätt tungt redan från början, blev iaf av med mina ryggproblem ja hade på nått vis. . (är snart 16)

Så ja ser de som en bra sak om grabben börjar träna. .

Hm... Gamla myter? Tror inte så... Coolman, du är ännu för ung för att märka nåt... Och du kommer inte märka nåt direkt så, det är ett problem som uppstår senare...

Från: stockholm
Registrerad: 2003-11-14

Det är inte farligt för en 14-åring att styrketräna (ännu en svensk myt som ALLA känner till men som INGEN har belägg för, precis som att "ett livstidsstraff är 12 år" vilket också är en konstig myt) men däremot är det sannerligen viktigt att inte hårdträna med tunga vikter i den åldern eftersom man lätt sliter ut sig och skadar musklerna istället för att hjälpa dem att utvecklas.

Nej, jag tror att det är jättebra att han börjar med trappmaskinerna och vad det nu var och får en god och varierad träning. I den åldern utvecklas ju kroppen åt alla håll och det är naturligtvis viktigt att inte bryta det mönstret genom att t.ex börja hardcoreträna med stora vikter.

Det är vad jag tror.

Registrerad: 2003-09-01

Hm... Gamla myter? Tror inte så...

Och det baserar du på vad efter att (förhoppningsvis) ha läst det Grub hänvisade till?

Coolman, du är ännu för ung för att märka nåt... Och du kommer inte märka nåt direkt så, det är ett problem som uppstår senare...

Vad skulle hända senare?

Registrerad: 2004-01-17

Jag tror att det ar bra att borja vid den aldern, sa lange man inte kor far hart eller ofta. Det ar nog vettigast att kora manga reps och lara sig grunderna. Latt hant ar det ju att man borjar i for snabb takt och darmed skadar sig... Jag vet ju sjalv hur macho man var i 14-ars aldern. Mycket polare att impa pa med maxlyft och sant, det ska man nog undvika.

Hm... Gamla myter? Tror inte så... Coolman, du är ännu för ung för att märka nåt... Och du kommer inte märka nåt direkt så, det är ett problem som uppstår senare...

Det är tur att du vet bättre än vad de vetenskapliga studierna har visat. ;)

Vill bara säga vad jag vet... ni behöver inte kommentera allt jag skriver, eller? Att konditionsträna kallar jag inte styrketräning direkt, inget fel med att konditionsträna vid den åldern... Min kompis har fått men för lívet för att han började för tidigt...

Vill bara säga vad jag vet... ni behöver inte kommentera allt jag skriver, eller? Att konditionsträna kallar jag inte styrketräning direkt, inget fel med att konditionsträna vid den åldern... Min kompis har fått men för lívet för att han började för tidigt...

Vadå VET? Har studierna som gjorts fel då, eller? Det är klart felaktigt utförd eller okontrollerad tung styrketräning är skadlig, men i det fallet spelar åldern mindre roll.

Registrerad: 2003-09-01

Om man har "men för livet" på grund av träning i unga år måste det ju vara en kompination av okunskap och idiotiska maxningar som tidigare nämnt.

Är även lite nyfiken på vad det var för men han fick?

Registrerad: 2004-01-11

Tack alla för en livlig debatt. Att skaffa sig kondition som tonåring, det vet vi bara har positiva effekter, men vad jag fortfarande är fundersam på är den långsiktiga effekten på muskler som trännas i ung ålder. Visst kan tonåringar och barn bli starkare och det är ingen nackdel just då, men är det någon som VET om det gjorts studier på om musklerna på något vis tar skada för framtiden. Att man exv skulle få svårare att bygga muskelstyrka som vuxen eller att musklerna inte utvecklas på samma sätt som utan träning etc. Ser fram emot mer kunskap.
PS. Ni som refererat till "problem som uppstår senare" och "men för livet" får gärna utveckla vad det är som kan hända.

Registrerad: 2003-11-23
Webbsida

Hej annerica

Jag äger och driver www.aero.se vi tränar killar och tjejer redan från 10-års åldern. Vi har efterfrågat studier men hittade bara några få i USA har dem tyvärr inte kvar längre (hittade dem inte)

Leta på internet det finns..

Vi frågade läkare runt om i Sverige per telefon men ingen hade något dåligt att säga om det, i usa finns det barngym och med den stora risken om stämningar så är det nog kontrollerat noga innan de öppnade.

En av mina stora drömmar är att öppna barn gym som helst är gratis för barnen, min son är bara 9 år(han är oxå lite mullig trots hårda regler om mat o godis) och har tränat i snart ett år. Jag har kommit fram till att det bästa är hantlar samt mindre skivstänger. Maskinerna kan vara bökiga då de är gjorda för vuxna samt ibland lite farliga.

Grundläggande  basövningar för hela kroppen kan du få av en duktig PT

Från: Kristianstad
Registrerad: 2004-06-14

Jag är 14 och fyller 15 i september. Jag började styrketräna stenhårt när jag var 13. körde med 8 reps då, 6-8 nu. Jag har inte märkt nån negativ effekt alls. Jag är 1,84 väger 75 ripad. Jag har knappast stannat i växten. Visserligen va ja rätt gröv och ungefär 1.78-79 när ja börja träna men vafan ;) Så ja säger bara till dej å din son, KÖR PÅ! :P ´det är ingen fara.

Från: Helsingborg
Registrerad: 2004-01-31

givduL: Detta VAR en diskussion i februari, bara så du vet.
Inget illa menat.

Registrerad: 2004-04-15

tänkte att väldigt många hade skrivit i en tråd väldigt snabbt och tänkte hela tiden svara i den ända tills jag såg att chaas sa att det var en bumpad tråd. Lägger in en länk som fanns i mina bokmärken angående hälsoaspekter på styrketräning i alla fall.

Att styrketräning för ungdomar skulle vara farligt kommer ifrån det glada 70-talet då man intog Anabola Steorider på samma liberala sätt som exempelvis kreatin intas idag. Att ungdomarna stannade i växten trodde man berodde på träningsmängden och förstod aldrig sambandet med steorider förrän först senare. Dock så har myten levt kvar utan steroider.
Många maskiner är stora och otympliga för barn och barn ska dessutom (precis som alla andra) vara försiktiga med vikter och respektera att det finns andra som lyfter mer.
Nu ska jag säga vad min bror sa till mig
Första året när man styrketränar så växer musklerna otroligt snabbt. Detta utan att leder och skelett hinner anpassa sig i samma hastighet. Exempelvis kanske man kan bänka 100kilo men lederna skulle sagt ifrån redan vid 80 kilo.
Nu talar jag om vad jag har hört på andra ställen angeånde ämnet
Detta fenomen med att lederna inte hinner anpassa sig beror egentligen mer på sömn och mat. Äter man och sover tillräckligt så går inte lederna sönder.

Angående länken jag tänkte skicka: Den ligger på en annan dator, återkommer med den.

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB