Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Ganska Off topic... Men ljussättning osv. vid kroppsbilder?

Från: Gbg
Registrerad: 2003-08-05

Vad är bra riktlinjer för att få schyssta bilder, jag har en digitalkamera i övre prisklassen så det är inget problem, men om korten blir bra hänger mest på slumpen, och jag får aldrig riktigt kläm på hur man bör belysa sig?

Har vi nån hobbyfotograf eller motsv. här, tacksam för hjälp..

(ett nog så viktigt samtalsämne vid kroppsbyggning och uppföljning i resultat anser jag ;-))

//Hultan.

Från: Uppsala
Registrerad: 2003-08-18

Har oxå det problemet..i vissa ljus kan jag see massa muskler medans i andra typ inga..men iaf..de är lite fuska att ha typ en liten lampa i taket för en sån ger "fina" skuggor..!men ta i vilket ljus du vill dock inte för mörkt..//dilated

Har oxå det problemet..i vissa ljus kan jag see massa muskler medans i andra typ inga..men iaf..de är lite fuska att ha typ en liten lampa i taket för en sån ger "fina" skuggor..!men ta i vilket ljus du vill dock inte för mörkt..//dilated

Hum, ok, vart är tipset?
En liten lampa i taket? Framifrån, bakifrån, rakt ovanför, med eller utan blixt?
Jag hängde inte riktigt med. :-)

Från: Uppsala
Registrerad: 2003-08-18

Om du kunde läsa mellan raderna hade du förstått att du inte skall ha en liten lamp i taket..

Om du kunde läsa mellan raderna hade du förstått att du inte skall ha en liten lamp i taket..

Humm, då var man där igen...

Nej det är inte det att jag inte fattar, det är ju bara det att hur kan man fuska? Man fipplar ju inte med bilderna i photoshop direkt utan försöker bara framhäva musklerna på bästa sätt..

Är AF eller Bodybuilding fusk när dom solar och eller smörjer in sig med brunkräm och olja samt har en bra ljussättning?

Ibland förstår jag inte mig på dig "Herr utvidgad"...

Men ta du dina kort blek och i lysrörsljus mot en vit vägg om du vill.. :-)
Använd direkt blixt med.. ;-)

Vill absolut inte kivas så ta det med glimten i ögat min trevliga gymfrände. :-)
Vi måste låta forumet ha den trevliga nivån det har haft som nån nämde i nån tidigare tråd..

//.......................

Från: Stockholm
Registrerad: 2003-08-08

Hultan//

Att sätta en belysning som man gör vid riktiga proffsfotograferingar gör att musklernas definitioner blir tydligare. Det blir således snyggare och bättre skuggor genom att ha en lampa ovanifrån, än en rakt framifrån.
Jag tror att dilated menade att detta sätt att trixa med belysningen är lite fusk.

Men om du ändå bara ska ha bilderna för att se hur du utvecklats spelar det väl ingen roll vilken belysning du har, bara du kör med samma varje gång? ;-)
Nej, skämt och sido. Jag är absolut ingen fotograf, utan bara tror en massa nu. Det borde ju vara så att korten blir bäst med ganska mycket ljus. Då ser du bäst hur du ser ut, inga falska skuggor osv. Men om du är rädd för att det blir för starkt ljus och platta konturer kanske du kan använda en mattare lampa eller så? Men som sagt, jag vet inte.. bara några funderingar :-)

mvh

Hultan//

Att sätta en belysning som man gör vid riktiga proffsfotograferingar gör att musklernas definitioner blir tydligare. Det blir således snyggare och bättre skuggor genom att ha en lampa ovanifrån, än en rakt framifrån.
Jag tror att dilated menade att detta sätt att trixa med belysningen är lite fusk.

Men om du ändå bara ska ha bilderna för att se hur du utvecklats spelar det väl ingen roll vilken belysning du har, bara du kör med samma varje gång? ;-)
Nej, skämt och sido. Jag är absolut ingen fotograf, utan bara tror en massa nu. Det borde ju vara så att korten blir bäst med ganska mycket ljus. Då ser du bäst hur du ser ut, inga falska skuggor osv. Men om du är rädd för att det blir för starkt ljus och platta konturer kanske du kan använda en mattare lampa eller så? Men som sagt, jag vet inte.. bara några funderingar :-)

mvh

Det låter väldigt vettigt, tackar..

Fördelen med digitalkamera är ju att du kan testa dig fram och se resultatet direkt.. det är inte illa :-)

Hoppas du lyckas, och sedan får du "posta" resultatet här ;-)

Fördelen med digitalkamera är ju att du kan testa dig fram och se resultatet direkt.. det är inte illa :-)

Hoppas du lyckas, och sedan får du "posta" resultatet här ;-)

Jo det kanske jag borde, men jag har ett litet dilemma, jag har definierat  ett bra tag nu, och tycker att allt fint "kött jag hade lagt på mig inte var så mycket nu när en del underhudsfett är borta, jag börjar liksom  få lite panik ;-) och måste defenitivt bygga mer snart, mer än jag trodde.. Life's a bitch.. :-)

Kanske ett kort skickas in om ett tag.. :-)

Jo det kanske jag borde, men jag har ett litet dilemma, jag har definierat  ett bra tag nu, och tycker att allt fint "kött jag hade lagt på mig inte var så mycket nu när en del underhudsfett är borta, jag börjar liksom  få lite panik ;-) och måste defenitivt bygga mer snart, mer än jag trodde.. Life's a bitch.. :-)

Kanske ett kort skickas in om ett tag.. :-)

Hehe.. jag känner igen det där. För att få riktigt fina definitioner försvinner alldeles för mycket.. Man känner sig alldeles platt och mager. Kläderna känns stora osv.. Jag har iofs ingen aning om hur mycket "extra" du hade innnan. Men jag försöker att ligga på ca 12% kroppsfett som mest. Då har man fortfarande rel. bra definitioner, och får inte samma panikkänsla när man ska deffa det sista för att t.ex. få snyggare mage.

Hehe.. jag känner igen det där. För att få riktigt fina definitioner försvinner alldeles för mycket.. Man känner sig alldeles platt och mager. Kläderna känns stora osv.. Jag har iofs ingen aning om hur mycket "extra" du hade innnan. Men jag försöker att ligga på ca 12% kroppsfett som mest. Då har man fortfarande rel. bra definitioner, och får inte samma panikkänsla när man ska deffa det sista för att t.ex. få snyggare mage.

Ok, det var ett bra tips faktiskt, för det känns avigt att fortfarande vara lika stark men se väldigt mycket mindre ut. Angående hur mycket jag gått ner så är det inte väldigt mycket men 3- 4 kilon med mycket andel kroppsfett (varit noga med protein och skyndat långsamt). Faktum är att jag till och med satte nytt bänkrkord under dieten, vilket måste betyda att jag inte förlorat så mycket muskler, om några..
Jag får nog ta och köpa mig en kaliper. är det det du använder föressten?
Och i så fall, funkar det något sådär eller?

//Hultan.. - Som sitter och förbereder upplägg av Bilder...

Ok, det var ett bra tips faktiskt, för det känns avigt att fortfarande vara lika stark men se väldigt mycket mindre ut. Angående hur mycket jag gått ner så är det inte väldigt mycket men 3- 4 kilon med mycket andel kroppsfett (varit noga med protein och skyndat långsamt). Faktum är att jag till och med satte nytt bänkrkord under dieten, vilket måste betyda att jag inte förlorat så mycket muskler, om några..
Jag får nog ta och köpa mig en kaliper. är det det du använder föressten?
Och i så fall, funkar det något sådär eller?

//Hultan.. - Som sitter och förbereder upplägg av Bilder...

Nej, jag använder ingen kaliper. Det är antagligen den bästa och mest trovärdiga mätmetoden. På mitt gym finns en impendansmätare. Dvs en elektronisk mätning. Den är inte på långa vägar lika träffsäker, men fungerar bra när man ska mäta sig mot sig själv, om du förstår vad jag menar :-)
Jag kan alltså se så jag inte går upp för mycket i fett, utan att det är muskler. Den fungerar sämre att ha som måttstock mellan två olika invidivder, eftersom den inte är lika trovärdig som en kaliper. Men som sagt, för att ha kontroll över sig själv tycker jag den underlättar :-)

Glömde ju säga att du har gjort ett bra jobb!! Att gå ner 3-4 kilo under kontrollerade former utan att tappa muskelmassa är inte gjort i en handvändning.. Dessutom sätta nytt rekord i bänken är ju ett bevis på att du har gjort det framgångsrikt. Bra jobbat!!

/Mighty

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB