Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hejsan, jag är en kille som är 19 år och väger 78 kg och är närmare 190 cm som sysslar med konditionsidrott. Jag Jag kör nu även en del styrke 3 pass /veckan försöker jag köra, splittar så det blir varje muskelgrupp 1 gång i veckan... Jag har kört styrke till och från nu i ca 1 år. Fast nu undrar jag hur mycket min konditionsträning drar ner min styrketräning? Jag kör i regel 3 * 6-8 i gymet men springer/cyklar/åker skidor ca 6 timmar i veckan, vilket betyder att det ibland blir 2 timmar löpning samma dag som jag kör styrka...
Jag kosttillskott. Gainer (efter träning), proteindrink (när jag känner att jag inte får i mig genom maten det jag borde), Mittval sport, omega 3.
Min andra fråga är: Vad tror ni om jag stackade detta med kreatin?
Konditionen är fortfarande i fokus, men jag skulle vilja lägga på mig några kilon på överkroppen innan jag rycker in i lumpen.
Min tredje fråga är om någon har något konkret förslag på att hålla sig frisk? Allt mitt tränande leder till att jag ofta är sjuk, och det är det värsta jag vet. Vet inte om det bara är jag som reagerar så, men jag blir väldigt lättirriterad då jag inte får träna så mycket som jag själv önskar...
Fjärde frågan: Jag har fått höra att C-brus, vilket jag förövrigt också sätter i mig bara är bluff.. Är det någon som har något att säga emot det? Jag tycker det vore konstigt om det nu var det eftersom det säljs på appotek, men frågan lyder: Hjälper det att äta (dricka) C-brus tabletter?
En femte fråga: Jag läste i paulún's bok "allt om glykemiskt index" där han rekomenderade personer som styrketränar att köra en 4v diet så att kroppen frigör mer insulin, vilket är ett mycket anabolt ämne. (genom att äta mat med ett GI kring 80-100 tror jag ungefär) Är det någon av er som provat på detta?
Jag tackar er för att ni tog er tid att läsa igenom mitt inlägg, vilket ni nu tydligen gjort eftersom ni läser detta... Och uppskattar Synpunkter och svar på mina frågor..
Eftersom du trivs med konditionstränig ska du hller inte ta ner på det speciellt mycket men kanske försöka att lägga om din träning så att det inte krockar med din styrketräning. Är det större du vill bli krävs det vila och återhämtning och då spelar det ingen roll hur mycket du stoppar i dig i form av vitaminer och tillskott, kroppen behöver tid att bygga det den brytit ner under träningen. Jag brukar rekomenera de som vill bygga muskler att köra tre timmars konditionsträning och tre t styrka i veckan, då hinner kroppen återhämta sig. Men jag förstår att det inte är så lätt att låta bli.. det är ju så skönt att träna!
Som det låter på dig tror jag att du tränar för intensivt och det är därför du lätt blir sjuk. Jag tycker att du ska sattsa på mer vila även om jag vet att det är svårt, du kännar på det i längden. Förövrigt så är C vitaminer det tipps jag kan ge dig, ät frukt!
Min tredje fråga är om någon har något konkret förslag på att hålla sig frisk? Allt mitt tränande leder till att jag ofta är sjuk, och det är det värsta jag vet. Vet inte om det bara är jag som reagerar så, men jag blir väldigt lättirriterad då jag inte får träna så mycket som jag själv önskar...
Ofta sjuk = Dåligt imunförsvar = För lite vila och/eller dålig kost...
Så "illa" är det. Verkar nog som du får lägga ett par vilodagar på ditt schema.
Tror då jag...
// Patrik
citat = Vet inte om det bara är jag som reagerar så, men jag blir väldigt lättirriterad då jag inte får träna så mycket som jag själv önskar...
hehe nej det är verkligen inte bara du som känner så :) det gör nog alla här man har ju satt upp sina mål och vill ju till varje pris uppnå dessa så....
men man måste ju tänka att vid sjukdom så kan man inte hjälpa det men utebliven träning pga av lathet eller liknande är något man kan ha ångest över
mvh Nilszon
Tack för alla synpunkter.. Har nog kommit fram till att jag behöver mer vila, brukar försöka hänga med i träningsmängd de som bara kör styrka och de som bara kör kondition på samma gång. Och då blir det som sagt lätt för mkt. Skall försöka börja träna smartare istället för hårdare och låta bli att slarva med sömnen, som det dock händer att jag gör.
annars kan glutamin var en idee