Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Upplägg med motionscykeln?

Från: Frenninge
Registrerad: 2003-06-22
Webbsida

Tjenare, ja, då har man fått hem sin motionscykel, och jag längtar efter att få börja trampa och få igång konditionen. Frågan som jag nu ställer till er som tränat med motionscykel är, vilket är då det ultimata träningsupplägget? Ska jag köra 60 min varje/varannan dag, morgoncykling, intervaller (30 sek max, 30 sek lugnt), intensivt och kort eller lugnt och länge?

Kort sagt, vilket ger mig någonting i gengäld, visst är det roligt att cykla, men man sitter ju inte gärna där 60 min om det räckt med 20 min och man kunnat ägna resterande 40 min åt styrketräning, ja ni förstår nog vad jag menar...

Tacksam för all hjälp, tills dess, en fortsatt trevlig helg! :)

Registrerad: 2003-08-16

Det beror på vad du vill ha för resultat. Om du är ute efter ökad kondition är intervallträning ett bra alternativ som ökar kondisen mycket på kort tid.

Vill du ha fettförbränning är det lågintensiva och 45-90 min innan frukost samt direkt efter styrkepasset som gäller.

Vill du kunna springa maraton är det bara att trampa på så länge du orkar :)

Som sagt, det beror på vad du har för mål.

Från: Gbg
Registrerad: 2003-08-05

Vill du ha fettförbränning är det lågintensiva och 45-90 min innan frukost samt direkt efter styrkepasset som gäller.

Så lågintensivträning efter styrketräningspass är att föredra för bra fettförbränning.
Alltså likvärdigt med morgon promenader/motionscykel och HIIT träning?

Från: Växjö
Registrerad: 2003-09-07

Vad jag har hört så ger själva styrketräingen inte lika mycket om man springer/cyklar efter... är det sant? kan ju vara bra att veta...

Från: Frenninge
Registrerad: 2003-06-22
Webbsida

Tack för svaren. Ska klura på vad det är jag vill uppnå och sen lägga upp träningsprogrammet efter det, finns ju ingenting som inte säger man kan ändra sig allt eftersom :)

Tack iaf

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB