Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Käkar verkligen alla eller nästan alla som tränar kosttillskott i form av gainers och proteindrinkar och kreatin och allt möjligt?? Eller är det så att de som gör det syns mest och de övriga är mer tysta? Har aldrig stött på så mycket snack om divere pulver med konstiga namn som här inne, och jag undrar om det är representativt för tränande folk i allmänhet eller om det bara har råkat samlas ett visst klientel här på hälso.info.
Kosttillskott kan säkert vara bra, själv ökar jag mitt proteinintag något med hjälp av proteinpulver mest för enkelhetens skull (ligger på ca 1½ g protein/kilo kroppsvikt). Anstränger jag mig lite kan jag få i mig samma mängd i den vanliga kosten, men är man lat så är man ;0) och jag tycker det är smidigt med en smoothie med snabba kolhydrater och protein t ex efter träningen. Tillskottet känns alltså inte som något måste för mig, jag gör det mest för att förenkla matplaneringen.
Jag upplever bara ibland som om en del ser kosttillskott av olika slag som undermedel och ett måste för en tränande människa, i princip oavsett VAD eller HUR man tränar. Det första råd någon över huvud taget får är ofta: köp ditten och datten (kosttillskott då alltså), och det känns lite överdrivet.
Nån som får samma vibbar som jag eller är jag ett unikum? ;0)
Jag håller med dig att det kan verka lite överdrivet ibland. Det är ju trots allt vanlig mat som är basen.
Men jag tror att många nybörjare ofta vill ta till allt de kan för att få resultat. Många tror också att kosttillskott är nödvändigt för att få resultat. Då skriver de här och frågar vad de ska köpa för tillskott. Och då blir ju svaret därefter...
Jag själv använder mig att kosttillskott av samma anledning som du: det är smidigt. Men som sagt är ändå maten det viktigaste. Det tror jag att många får lite om bakfoten, att de tror att om de bara hittar det bästa proteinpulvret så löser sig resten. Så är det ju inte riktigt.
Jag instämmer med er båda! Skönt att upptäcka att det finns fler som tänker som jag :)) Det är allt för många nybörjare som tror att allt löser sig med kosttillskott, men genom att börja i den änden gör man sig själv en björntjänst. Maten är och förblir det viktigaste, tillskott kommer senare.
mvh
Att de får svar om kosttillskott då de frågar om det är ju ganska logiskt *ler* Men även allmäna frågor som "vad ska jag göra för att fastare kropp t ex" får ofta som snabbt svar: köp det och det kosttillskottet....
Skönt att du förstod vad jag menade, jag är kanske inget unikum då? ;0)
Mitt förra svar var till Kajsa. Tack för ditt svar också Mighty!
Det heter ju trotts allt kostTILLSKOTT och skall användas därefter tycker jag.
//Christian
Jag håller med om att många är för snabba att rekomendera kosttillskott, då tycker jag det är bättre att först lära sig äta bra. Känner man sen att det blir för jobbigt att hålla kan man köpa tillskott. Lära sig äta bra är nyttigt oavsett om man tränar eller inte, blir mycket enklare att hålla sig någorlunda form ifall man skulle bestämma sig för att sluta träna om man har lärt sig äta bra. Själv tränar jag helt utan kosttillskott med bra resultat. Att en kille som Magnus Samuelsson som käkar 8500 kcal om dagen använder sig av kosttillskott är ganska förståeligt, skulle bli väldigt jobbigt att få i sig de där 8500 kcal om dagen med hjälp av bara mat. Men hur många måste få i sig så mycket energi? Inte speciellt många..