Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

konditionsträning

Registrerad: 2003-06-19

Yo man,
Har en fråga angående kondition. Vi har haft löpning i skolan nu ett par gånger och jag klarar nästan aldrig att springa hela fuckin sträckan innan ja måste stanna. Jag har inga problem med att andas, men det känns liksom konstigt i magen och benen, kan det bero på att jag är lång(195cm)?

Sen undrar jag om det finns bättre konditionsträning än löpning? Min farsa säger att det bryter ner musklerna och det är precís det jag inte vill att de ska göra. Vilken e bäst av simmning, bandy, cykling, boxning eller löpning och man ser muskelmässigt? asså så att musklerna inte bryts ner?

Registrerad: 2003-08-16

Intervallträning är bra för att öka konditionen. Spring så fort du kan i 30 sek, gå i 30 sek, spring 30, gå 30 osv. Man kan använda andra intervaller också, tex 15-15 eller 60-60. Kår så många cykler du orkar några ggr/vecka så ska du se att kondisen ökar.

Det där konstiga känslan låter som vanlig trötthet. Man kan bli lätt illamående, få mjölksyra i benen (de känns tunga och det "svider" i dem) och få svårt att andas. Kolla bara upp så att du inte har astma, det ger mycket stor svårighet att andas. Annars är det bara att köra på.

hej,
tack för ditt svar. nej jag har inte svårt att andas. men som du skrev, illamående och trött i benen. det är det jag får.

Registrerad: 2003-08-14

Tjo

Jag är också rätt lång, har hyfsat dålig kondition, och  orkar inte springa långt.  Om jag försöker brukar d göra ont som fan i halsen, börjar typ bränna+illamående i allmänhet. Är man rätt lång brukar även knän vara ett problem, och de är de också för mig, så jag har helt gett upp löpning. Jag kör bara cykling och sen styrketräning i ben + knän.

/M

Från: Gbg
Registrerad: 2003-08-05

Med risk för att vara lite hård så måste jag bara säga:
Det är ofta vekheten som vill ur kroppen, det är det som gör ont...

Det kostar på att träna och det är inte enkelt. Man har ont, ibland vill man spy, ibland lägga sig och dö..

Så tänk på att det är skillnad på smärta och smärta... (skada vs. lite otränad)
Menar inget illa, utan det är bara till att bita ihop, vänta tills ni ser ljuset i tunneln, då är det härligt och man kan inte få nog..

Och det där med att "är man lång får man problem med knän" osv är bara skrönor,man har inte dåliga knän bara för att man är lång. Det kan snarare vara ett plus att inte vara liten och satt vad gäller löpning. (längre distanser i alla fall..)
Skynda långsamt, låt kroppen vänja sig. Rom byggdes inte på en dag..

Lycka till boys..
//Hultan.

Från: Frenninge
Registrerad: 2003-06-22
Webbsida

Bara skrönor vet jag inte, är nämligen också lång (2.10) och har både problem med knän, rygg och fotleder... så nog verkar det lite konstigt när det är "så" många som är långa och har de problemen?

Men men, vi får väl se om min konditions- och styrketräning ger några resultat, har nu hållt på i ca 3 månader och har redan fått mindre problem med ryggen, så som du säger Kim, även om det kan vara svårt att komma över tröskeln, så är det bara positivt när man väl kommit över.. så som sagt, ge aldrig upp :)

Kämpa på där ute!!

Från: Boden
Registrerad: 2003-09-07

Hejsan, som det låter på dig verkar det som att du vill bli bättre på att springa. Och som sagt "övning ger färdighet". När det gäller knäproblem då råder jag dig (framför allt om du är ovan att springa) att springa på mjukt underlag (som t.ex. motionsspår). Jag är själv ganska lång 1.90 och jag springer en hel del. Det gör ont ibland, fast som det sades tidigare.. Tänk på vilket sätt det gör ont, för ibland ska det faktiskt göra ont!! Om du inte vill "bryta ner" kroppen så är intervaller exemplariska alt. A3-pass, fast tänk då på att värma upp ordäntligt (för er som inte vet vad A3 är så är det korta temopass), för löpning sliter faktiskt en del på kroppen.

Destå mer van löpare du blir destå mer kan du njuta av det, syftar då främst på löpteknik.

Måste tillägga att jag är orienterare och löpning är en stor del av min träning i olika former, men om du ska bibehålla motivationen att konditionsträna så råder jag till alternativ träning... Varva t.ex. löpning med cykel, simmning och rullskidor/inlines med stavar. Tack för mig och lycka till

tjena,
det är många som skrivit här om ont i knäna. jag sa aldrig att jag hade det. har aldrig haft det iheller när ja sprungit. problemet är att jag blir trött eller "matt" i benen. jag vill gärna bli bra på löpning och kunna springa långt, men saken är den att jag styrketränar och vill bli stor och inte bryta ner allt jag tränat under dessa 6månader eller va det är.

Registrerad: 2003-08-16

Du måste hitta en balans mellan muskelmassa och kondition. Det går inte att träna massor av konditionsträning och samtidigt lägga på sig mycket massa. Det ena motverkar det andra. Kolla in friidrottarnas kroppar så förstår du vad jag menar. Jämför 100-meters killarna med maratonlöparna....

Vill du ha mycket massa så får du nöja dig med att inte vara snabbast i löpning. Vill du bli snabbast i löpning får du finna dig i att inte ha mest massa.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB