Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

löpning - 2 frågor

Registrerad: 2003-07-24

Jag har ett litet problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
Jag har löptränat under sommaren, ca 2-3ggr/v (och ökar). Jag har nästan aldrig träningsvärk i övrigt, men nästan alltid efter jag har sprungit så får jag ont fram på smalbenen och det känns när jag springer nästa gång. Är detta bara träningsvärk, eller kan det bero på för hårt underlag, mina skor el ngt annat? Finns det någon strech-övning så att jag slipper få ont?
En annan sak jag har funderat på är hur länge man ska vänta efter man har sprungit en löprunda (på 3-4 km) innan man springer igen. Kan man löpträna för ofta?
/Anna

Registrerad: 2003-06-23

Hej Anna!

Din första fråga angående smalbenen har jag inget svar på, jag har upplevt samma sak när jag har marscherat inom det militära. Jag vet inte vad det är, men kanske något med spänning att göra?

Hur länge du behöver vila är helt upp till dig, jag springer 6-8 km varje dag, och jag har ingen träningsvärk eller övriga problem. Jag tycker du ska (om du vill) antingen öka sträckan och springa var 3:dje eller varannan dag, (beror på målen, spring längre = uthålligare) eller om du vill bränna fett så räcker det med 3-4 km varannan/varje dag i lugnt tempo.

Registrerad: 2003-06-23

jag tycker det låter som en benhinneinflammation..jag fick det när jag köpte mitt löparband och trodde jag pallade att gå fortare än vad kunde.
Om det gör ont i smalbenen när du nickar foten upp och ner kan jag lova dig att det är det du har och det blir  inte bättre av att springa vidare utan vila tills det går över och sakta men säkert öka din springning så lederna hinner med att sträcka ut sig..

Registrerad: 2003-08-31

Japp, benhinneinflamation äre. hade jag för ett år sedan när jag spelade basket som mest. vila tills det är över, tar en vecka eller 2... det är farligt att belasta, det är en inflamation..

iofs hade jag förbannat ont.. och kunde inte springa :) såå.. kanske inte är så farligt, men råder dig till att ta det lugnt.. för gör det ont kan jag lova dig att det inte är nyttigt..

Tack för svaren!
Men benhinneinflammation är jag lite tveksam till... fast å andra sidan har jag knappt hört talas om det förut... Det gör endast ont när jag sätter fötterna i marken när jag springer (och går i trappor), inte när jag går, men också när jag tar på smalbenen... Jag har provat att vila tills det går bort, men det kommer alltid tillbaka när jag springer. Jag kanske bara är otränad :)
Sprang ikväll 2 km och då kändes det, men det är nog sant att det inte är bra att springa med smärta... Det är bara lite tråkigt att låta bli under så länge....

Från: Tyringe
Registrerad: 2003-08-07

klart det känns tråkigt att behöva ta det lugnt ett par dagar men men det vinner du på i längden genom, att du kan ge max sen och inte behöva sluta eller pina igenom ett pass

tror att alla som skriver här på detta forumet känner detsamma att det är ett he****e att behöva vänta pga sjukdom eller skada men så är det smällar man får ta :(

Mvh Johan

Registrerad: 2003-07-14

Benhinneinflammation är en överbelastningsskada, om du börjat löpa i sommar utan att ha gjort det tidigare så har du kanske gått för fort fram? För att undvika att få benhinneinflammation så är det några saker du kan tänka på:

Bra skor! Gå till en ordentlig skobutik och be om hjälp för att hitta ett par som passar dig.
Spring(om möjligt) på mjuka underlag såsom gräs/jord. Undvik asfalt och grus.

Om man byter underlag eller skor finns det en risk att få benhinneinflammation. Om du får återkommande problem kan det vara ide att skaffa formgjutna inlägg till skorna. För att bli av med en behinneinflammation är det vila som gäller. Se över punkterna och börja lätt och öka sakta träningsdosen igen när du blivit av med inflammationen så blir det nog bättre ska du se!

Registrerad: 2003-08-30

jag hade ett par basketskor som jag sprang med.. dessa skor var lite för stora och dem var väldigt slitna.. varje gång jag sprang.. fick jag ont i smalbenet och i knät. Jag stack till läkaren och de sa att jag lider av "hopparknä". hursomhelst.. så köpte jag nya skor eftersom dem basketskorna var slitna. Sen dess har jag aldrig känt av smärta i benet eller knät.

Byt skor :D

Registrerad: 2003-07-17

Hej Annajosefine

Jo jag måste också hålla med om att det du har är benhinneinflammation. Jag har själv ont exakt som du beskriver och det har jag haft nu i snart 4 år. Jag fick benhinneinflammation av just löpning på asfalt med dåliga skor och det var när jag var dum och inte visste bättre så jag struntade i att vila. Jag råder dig att absolut vila och inte träna när du känner att det smärtar för mycket för annars kan det bli kroniskt som för mig. Jag har fått salvor, tabletter, massage, akupunktur och annat men inget hjälpt. Verkar som sista utväg för mig skulle vara operation.

Nu för tiden om jag skulle ut och jogga(vilket inte blir så ofta) så joggar jag i skogen eller på motionspår där underlaget inte är så hårt och påfrestande.

Ta det lugnt o vila så går det över, försök att stretcha också.
Ps som dmighty skrev så kan det vara bra att byta skor,gå till en sportaffär där dom kan kolla på ett löpband vilken sko som passar för just din fot!

Mhv Li

Från: Stockholm
Registrerad: 2003-08-13

Helt klart är det som dom före mig skriver:
Benhinneinflamation!!!!
Om du har någon hemma eller flickvän/pojkvän som kan massera benhinnorna så är det perfekt, man "drar ut dom igen", det är så skönt!

När jag låg i d militära hade jag benhinneinflamation och hälseneinflamation sammtidigt, vilket inte var skönt! Jag åt naproxen sammtidigt som jag gick på massage när jag hämtade ut naproxenen!!!

Försök att springa på mjukare underlag och ha längre vila mellan passen!!
Det brukar gå över med vila å naproxen sa dom i lumpen!

Verkar som om detta är ett ganska vanligt problem...

Jag kollade i min träningsdagbok och det har varit så här hela sommaren, men när jag har vilat några dagar har det gått över, och sen kommit tillbaka igen...
Men grejen är den att jag aldrig springer på asfalt, jag springer alltid på gräs, och jag köpte nya skor för ett par månader sen, och de ska vara bra (kändes bäst, och var inga 'billiga' skor, om nu det spelar roll..)

Jag ska vila nu tills det känns helt bra igen, och sen får jag se om det blir bättre. Tack för alla svar!

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB