Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

muskeltillväxt!

Registrerad: 2003-09-01

Tjena!
Jag är en kille på 22 år som styrketränat i ca 10 månader nu.
den första tiden tränade jag 2-3 ggr i veckan med samma övningar varje pass, men i våras satte jag ihop ett träningsschema där jag delade upp träningen på 3 dagar i veckan. Jag tränar hemma med bänkpress, hantlar, rygg och mag redskap.
jag började även äta ett proteintillskott som heter Star whey 80 för att få i mig tillräckligt mycket protein.
mitt träningsschema ser ut så här:
(jag är inte så bra på namn på övningar så jag förklarar så gott det går)

Dag 1:
Triceps 2 övningar:
1.liggandes på bänkpressen med två hantlar och böjer bakom huvudet.
2. sittandes, håller en hantel med båda händerna ovanför huvudet och böjer bakom.

Biceps 2 övningar:
1. ståendes med två hantlar och böjer båda uppåt, tror det kallas hantelcurl =)
2. sittandes med en hantel och lutar armen mot knät, böjer uppåt, sittande hantelcurl med andra ord.

Dag 2:
Rygg 2 övningar:
1. redskap som tränar nedre delen av ryggen, vid svanken typ
2. "enarmsrodd", lutar med ena armen och benet på bänkpressen och lyfter upp en hantel.

Mage 1 övning:
1. magredskap, liknande sit-ups

Axlar 2 övningar:
1. ståendes med två hantlar, lyftar båda på sidorna
2. sittandes med två hantlar och lyftar från axlarna och rakt upp.

Ben 3 övningar:
1. knäböj
2. liknande knäböj fast med ena benet framåt
3. tåhävningar

Dag 3:
Bröst 3 övningar:
1. vanlig bänkpress
2. lutande bänkpress
3. lutande flyes

jag kör 6 reps på nästan alla övningar utom rygg och mage där jag kör fler.

Jag vill alltså öka i muskler så mycket som möjligt, vill därför bara ha lite åsikter om min träning, ifall det ser bra ut eller om jag ska ändra på nåt?

undrar också om det går bra att köra triceps och biceps samma pass?

Registrerad: 2003-08-14

Tänkte bara lägga till en följdfråga:
Är det bra att köra flera olika övningar på samma muskel, t.ex. hantelcurls och preachercurls samma pass, fast kanske med 20 minuters paus emellan? Tänkte på hans curls/con. curls

/M

Registrerad: 2003-09-03

hur många set av varje övning kör du?

vart kommer vilo dagarna in i ditt program?

Varierar du övningarna något? jag menar kör du samma program vecka in och vecka ut kommer resultaten att hämmas. Du bör göra ändringar i programmet med ca 8 veckors mellanrum. Du bör också lägga in faser med lättare träning, att enbart köra tungt kommer med sannolikhet leda till skador framöver.

Om jag vore dig skulle jag leta upp ett gym så att du kan träna mer allsidigt.

jag kör 3-4 set på dom flesta övningarna.
och jag vilar alltid minst en dag mellan passen men ofta två eller till å med 3 dagar ibland.

jag har ju tre olika pass jag kör varje vecka men varje pass kör jag ju likadant varje gång, fast jag försöker att öka på tyngderna allteftersom jag blir starkare då.
menar du att jag ska köra övningarna i olika ordning ibland?
typ ena gången börja med biceps istället för triceps å andra gången tvärtom?

jo ett gym kanske e lite bättre men det kostar ju en del, å jag tycker det känns som att jag kan träna ganska bra och många övningar på det jag har hemma.

Från: Frenninge
Registrerad: 2003-06-22
Webbsida

Sen så kan man ju för en relativ "enkel" peng alltid bygga ut sin hemträningsutrustning, själv började jag med hantel/skivstång och ska nu på lördag hämta träningsbänk och en rejäl cykel i lund :) Förhoppningsvis ska också tilläggen visa sig på kroppen, styrkan och konditionen :)

Registrerad: 2003-09-03

Det jag menade var att du inte skall köra samma övningar i ett års tid utan efter exempelvis 8 veckor slänga bort och införa nya eller iallafall ändra på övningarna (kan vara ett annat grepp etc) så att inte kroppen vänjer sig vid övningarna.

jo det ska jag tänka på...
men ser programmet bra ut annars? har jag tänkt på det som behövs för muskeltillväxt?

Från: Linköping
Registrerad: 2003-02-20
Webbsida

Muskeltillväxten beror juh egentligen på hur tunga vikter du använder
använd så tunga vikter så du orkar 4 reps men inte orkar 6. och så kör du 3 set på varje övning så ska du se att det händer grejer sen =)

japp, jag kör alltid 6 reps, med så tungt som möjligt...
det borde ju ha hänt en del, men det kanske e svårt att se själv får jag hoppas...

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB