Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Lågintensiv träning före frukost?

Registrerad: 2003-08-04

Lågintensiv träning före frukost i mer än 30 minuter sägs ju vara bra ur fettförbränningssynpunkt. Ca 2 dagar i veckan promenerar jag ca 60 minuter på morgonen före frukost och det hade jag nog gjort även om det inte vore så bra för förbränningen för det är riktigt skönt. Men vilken annan lågintensiv träning kan också ge mycket för förbränningen? Om jag t ex simmar i "mellansnabb" motionstakt i 45 minuter, blir ca 1500 meter för mig, och först därefter äter frukost, kan de ge liknande effekt?

Vad är er syn på att inta koffein före för extra förbränning? Hjälper det? På vilket sätt? Hur långt före bör man max intaga koffeinet för att det ska ge effekt och hur stora mängder?

Från: Ståck Hålm
Registrerad: 2003-03-07

Koffeinet ökar frisättningen av fett från fettcellerna. Drick 1-2 koppar ca 20-30 min innan.

Visst är det härligt med att vara helt ensam i den tysta skogen 5-6 på morgonen! Vänta till hösten, då luktar det fantastiskt!

Lågintensiv träning innebär att du ska kunna tala obesvärat. kanske lite svårt av adnra orsaker när man simmar.

Medelintensivt, då ska du vara lätt ansträngd och med nöd å näppe kunna konversera. Runt där bör du ligga vid fettförbränning.

Från: Gbg
Registrerad: 2003-08-05

Lågintensiv träning före frukost i mer än 30 minuter sägs ju vara bra ur fettförbränningssynpunkt. Ca 2 dagar i veckan promenerar jag ca 60 minuter på morgonen före frukost och det hade jag nog gjort även om det inte vore så bra för förbränningen för det är riktigt skönt. Men vilken annan lågintensiv träning kan också ge mycket för förbränningen? Om jag t ex simmar i "mellansnabb" motionstakt i 45 minuter, blir ca 1500 meter för mig, och först därefter äter frukost, kan de ge liknande effekt?

Vad är er syn på att inta koffein före för extra förbränning? Hjälper det? På vilket sätt? Hur långt före bör man max intaga koffeinet för att det ska ge effekt och hur stora mängder?

En puls klocka kan vara intressant att införskaffa. För på morgonen innan frukost och efter kaffe eller koffeintabletter, då har man låga nivåer av glukos i blodet och koffeinet ökar lipolysen vilket gör att fettet lättare frisätts från fettcellerna. Lågintensiv träning är hemligheten alltså.
Då bränner man nämnligen procentuellt mest fett, och sparar på muskelmassan. Lågintensiv träning är när man ligger mellan 55-65 % av sin maxpuls. Om man inte vet sin maxpuls kan man gå efter andningen. Så länge du kan andas genom näsan ligger du på en lagom träningsnivå.

(Några rön säger dessvärre att kroppen är i katabol (nedbrytande) fas på morgonen och att man därför kan förlora en del muskelmassa. Kanske kan lite protein på mogonen innan promenaden förebygga detta...)

Dessutom verkar HIIT träning, vilket i princip är raka motsatsen vara jätte bra förbränning, men det kan du söka mer om på detta forum eller annan stans..

Registrerad: 2003-08-04

Tack för svaren!

Bruse. Ja jag är otroligt glad över förmånen att bo där jag bor med natursköna omgivningar och närhet till både hav och lite skogsaktig miljö.
Jag kan inte prata helt obesvärat, och är lite anfådd (det märker jag vid vändningarna ;)   ) så jag ligger väl mellan låg- och medelintensivt då.

Kim. En pulsklocka har jag varit inne på att skaffa ett tag, just nu känns det inte som om jag har råd men så småningom så...

Från: Ståck Hålm
Registrerad: 2003-03-07

Bruse. Ja jag är otroligt glad över förmånen att bo där jag bor med natursköna omgivningar och närhet till både hav och lite skogsaktig miljö.

Bor själv bara nåra tallar från Nacka reservatet. Har hittat en perfekt 60 minuterspromenadslinga förbi Björkhagens golfbana. Hm... va länge sen jag morgonpromenerade... blir mest cykling numera... Fast kanske jag ska gå in till stan till bion, det brukar ta 40-60 min. Ok, det är inte morgonpromenad - men bättre än inget (sen kan jag kosta på min en öl efteråt med gott samvete och gå hem sen också!

Kim. En pulsklocka har jag varit inne på att skaffa ett tag, just nu känns det inte som om jag har råd men så småningom så...

Jag köpte mig en Polar M61 i våras. Blev liiite besviken... på nåt... kom bara upp i runt 95-100 vid raska promenader.... Fel på min puls? Mätte upp 50 i vilopuls... det är väl hyfsat lågt har jag förstått.

Använde den vid cyklingen till å från jobbet, men belv så stressad av den, när jag stog vid rödljusen och såg hur pulsen dalade.... Fel användningsområde med andra ord!

Vid en cykling på 2x42 km cykling, tog 2x2 timmar, så jag brände, enligt klockan, ca 2x1000 kcal! Det var bra tyckte jag. Å det stämmer vid torrberäkningar, med ca 500 kcal/timme.

Men nu vilar den lite... Men köp en, klart kul statusleksakspryl!

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB