Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Nån som tränar enligt H.I.I.T principen?

Från: Gbg
Registrerad: 2003-08-05

Var ute och rev att ett pass idag efter att inmundigat så mycket info som möjligt om ämnet och förfarandet.
Förfarandet är inga konstigheter igentligen, spring allt vad du orkar i förslagsvis 30sek ta det lungt i 30sek och fortsätt i runt 15 - 20 min.

Men saken är den att det var inte riktigt ett träningspass som jag brukar se det, visst var det jobbigt inget problem där, men även ifall jag har aldrig gjort precis den typen av träning direkt,  hade jag inga problem med att fullfölja 15 min, vilket torde varit en omöjlighet om man inte var väldigt vältränad enligt vad jag läst (ja, jag sprang max), jag är tränad, kanske på gränsen till vältränad, men inte väldigt vältränad.

Jag skulle vilja vara tröttare längre, som efter ett tungt Styrkepass eller långt löppass, 1mil+.....

Så det jag gnäller över: Skall det vara så? behöver man inte spotta blod? ;-)
Och ger det nåt endå? I så fall är det ju helt grymt, 15-30 min med uppvärming, och man har gjort ett väldigt värdigt förbränningspass (tillika konditionspass, enligt vissa källor..)

Kommentarer, rättelser, eller bara filosofering mottages tacksamt...

//Hultan..

Registrerad: 2003-09-02

Tjena!

Du verkar ha en extrem kondition!!! Jag kör själv enligt HIIT metoden, har dock inte hållit på så länge (började denna sommar), men jag tycker att den fungerar bra, jag har förbättrat min kondition avsevärt jämfört med tidigare år. Man kan lägga upp passen lite olika, beroende på tycke och kondition, men själv kör jag som du skrev: spring 30 sek, jogga 30 sek osv. jag kör till utmattning, vilket inte brukar vara mer än cirka 8 springcykler =( Personligen anser jag att denna träningsform är mycket bra, både för kondition och fettförbränning, men jag tror nog det kan vara bra att köra något lite längre lopp då och då, speciellt om man som jag inte orkar hålla på så jätte länge =/

//Lucifer

Tjena!

Du verkar ha en extrem kondition!!! Jag kör själv enligt HIIT metoden, har dock inte hållit på så länge (började denna sommar), men jag tycker att den fungerar bra, jag har förbättrat min kondition avsevärt jämfört med tidigare år. Man kan lägga upp passen lite olika, beroende på tycke och kondition, men själv kör jag som du skrev: spring 30 sek, jogga 30 sek osv. jag kör till utmattning, vilket inte brukar vara mer än cirka 8 springcykler =( Personligen anser jag att denna träningsform är mycket bra, både för kondition och fettförbränning, men jag tror nog det kan vara bra att köra något lite längre lopp då och då, speciellt om man som jag inte orkar hålla på så jätte länge =/

//Lucifer

Jo det verkar ju bra alltså.. Men jag har svårt att se det som ett träningspass när det tar 8-20 minuter.. Men men, antar att det är en vanesak, jag får se hur det är om nån månad och hur det känns då..

Jag kanske har bättre kondis än jag trodde?!
Men jag har löptränat i ett par år, mest längre sträckor men endå ganska varierat..
Jag skall traggla vidare med HIIT, men varva det med cykling, löpning och styrketräning förstås, vilket är det absolut roligaste..

:-)
//Hult

Registrerad: 2003-07-15

tjenare, jag har kört hiit nu sen början utav mars och eftersom jag hade en väldigt bra kondition innan jag började så valde jag att köra 30 sekunders intervaller i en backe...

så leta upp en, någorlunda, brant backe som det tar drygt 30 sek att springa uppför och ca 30-40 sek att gå ned för så ska du få se på enorm skillnad.. mjölksyran kommer redan efter 6-7:e intervallet och det bränner något enorm i benen efter 15 minuter :)

men se till så att det 'känns' rätt när du springer d.v.s backen får inte vara för brant och underlaget måste va ganska plant (inga stockar och stenar här inte).

för mig har detta funkat skitbra... visst det kan kännas tungt och tråkigt att springa samma jäkla backe upp och ner när regnet öser ner men det ger så grymt mycket mer än vanlig löpning

ps. jag kör löppassen nån timme efter att jag käkat en rejäl frukost annars så orkar man tyvärr inte igenom det intensiva passet med samma intensivitet..så se till så att din kropp har vad den behöver innan du sätter igång med försköningen :) ds.

lycka till!

Ja jag kör en vanlig runda som jag sprungit innan bara att jag gör det enligt HIIT, jag skall ta och ändra det till en backe istället..
Tack skall du ha kalle..

:-)

Registrerad: 2003-07-15

ja eller så kör du helt enkelt i mer kuperad terräng :)

lugnt, alla hjälper alla så gott man kan här :>

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB