Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hej.
Jag kallar mig dr Krupp, är 26 år, och det här är mitt första inlägg här.
Jag började intressera mig för styrketräning för nån månad sedan, och försökte läsa på rätt mycket innan jag ens köpte några redskap. Nu har jag köpt och använt 10kg's hantlar i tre veckor, och det känns rätt bra. Men...
Jag har försökt följa Mattis hantelträningsprogram; http://www.halso.info/forum/viewtopic.php/t-505.html , men såhär i början har jag bara kört två pass i veckan (schema A på söndag, schema B på torsdag). Hittills har jag inte varit helt utan känningar två dagar efter ett pass, så jag har inte velat köra varannan dag ännu. Och min fråga är om jag ska göra det. Det verkar som de flesta bara kör en muskelgrupp en gång i veckan, och med hantelprogrammet körs varje muskelgrupp två gånger i veckan.
Jag är inte överviktig, mitt enda mål är ökad muskelmassa. Vad tror ni, ska jag fortsätta med söndag+torsdag, eller ska jag börja med varannan dag-schemat?
Hej.
Jag kallar mig dr Krupp, är 26 år, och det här är mitt första inlägg här.
Jag började intressera mig för styrketräning för nån månad sedan, och försökte läsa på rätt mycket innan jag ens köpte några redskap. Nu har jag köpt och använt 10kg's hantlar i tre veckor, och det känns rätt bra. Men...
Jag har försökt följa Mattis hantelträningsprogram; http://www.halso.info/forum/viewtopic.php/t-505.html , men såhär i början har jag bara kört två pass i veckan (schema A på söndag, schema B på torsdag). Hittills har jag inte varit helt utan känningar två dagar efter ett pass, så jag har inte velat köra varannan dag ännu. Och min fråga är om jag ska göra det. Det verkar som de flesta bara kör en muskelgrupp en gång i veckan, och med hantelprogrammet körs varje muskelgrupp två gånger i veckan.
Jag är inte överviktig, mitt enda mål är ökad muskelmassa. Vad tror ni, ska jag fortsätta med söndag+torsdag, eller ska jag börja med varannan dag-schemat?
Folk kör på väldigt olika sett..
Mitt schema ser ut som följer: (På gym då förstås)
Dag 1:Bröst, Biceps, Mage.
Dag 2:Rygg, Axlar.
Dag 3: Triceps, Ben.
Detta blandar jag lite i, alltså vart jag lägger vilodagar osv.
Dessutom Springer jag och motionscyklar en hel del med.
Som du du ser väljer jag att sära friskt på muskelgrupper, vissa tränar ex. rygg och biceps och/eller bröst och axlar ihop.
Styrketräning är ingen exakt vetenskap utan lär dig massor och anpassa sedan till dig själv...
Det kommer kännas ett bra tag i musklerna innan dom vänjer sig, sen är det inte farligt med lite känningar så länge det inte gör ont, det är så att säga skillnad på ont och ont.
Öka intesiteten succesivt och skynda långsamt för att låta ligament och sånt följa med musklerna, då dom utvecklas långsammare..
Sen så har du säkert läst att muskler växer vid överbelastning så det är det du skall eftersträva.. Färre reps, mer vikt..
Vila gärna lite mer än för lite, men då inom rimliga gränser..
Så Drkrupp, det var antagligen inte svar alls på dina frågor men men...
//Hultan - som inte kan slita sig idag.. :-)
Tack för svaret. Jag ska prova mig fram så får vi se. Erfarenhet lär ju vara det bästa sättet att läsa sig saker på, men man är nog alltid lite extra vetgirig precis i början. :)
Tack för svaret. Jag ska prova mig fram så får vi se. Erfarenhet lär ju vara det bästa sättet att läsa sig saker på, men man är nog alltid lite extra vetgirig precis i början. :)
Jo då det stämmer, och frågar man inget får man iget veta. Man måste vara nyfiken..
Lycka till med allt..