Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Tjena...
Jag är en kille på nyfyllda 17 år (191 cm, 82 kg) som har tränat på gym sedan ungefär ett år tillbaka. Detta år har dessvärre varit något oseriöst och jag hade aldrig lagt upp något träningsprogram, utan jag bara körde alla muskelgrupper 3ggr / vecka. Detta har gett lite resultat, men ändå inte särskilt mycket. Det har även varit ett jätteuppehåll nu i sommar eftersom jag har varit bortrest en del...
Nu till min fråga, jag ska träna efter ett seriöst program (minst) ett år framöver nu. 3ggr / vecka på gymet + kondition 2ggr / vecka. Med andra ord, varje muskelgrupp tränas stenhårt en gång per vecka.
Efter träningen äter jag alltid en frukt, men har läst lite om gainers och undrar nu om det behövs. Och vilken sort ska man ta i så fall?? Det finns ju hundratals att välja på... Förslag på olika sorter man kan köpa hos tex gymgrossisten.com??
Jag tror att jag kan behöva det eftersom jag inte öter särskilt näringsrik mat, det mamma lagar åt mig är mest viktväktarnas käk. Sedan så äter jag såklart en massa skinkmackor och ägg och dricker mjölk, men jag vetefan om det räcker till.
Tacksam för svar!
//Björn Sp
Testa. Kan ju vara bra med ett tillskott direkt efter man tränat. Annars tror jag dock mest på proteinpulver eftersom musklerna består av protein.
/Axl
Förslag på just vilken sort jag ska ta då? Finns så jävla mkt att välja på...
Nja har ju märkt att man inte ska göra reklam här på forumet... Men... Det protein jag äter nu heter Whey 100 och finns att köpa på gymgrossisten. Funkar bra och är ganska god. (Jordgubb, men choklad är godare)
Som gainer hade jag tidigare "Super gainers fuel" Choklad. Otroligt god smak!
/Axl
Ja det blev lite reklam... :-)
Är d nåra biverkningar med gainers? Hörde att man kunde bli fet av typ sånthär, men ja vet inte om d va gainers eller kratin d va tal om, menmen..... Ger det någon effekt fast man bara tränar 3ggr / vecka på gymet?
Det finns inga mystiska ämnen i gainers som gör dig fet. Däremot ger ett kaloriöverskott kroppefett som resultat. Gainers är ju (och SKA vara) kaloririka. Det är liksom hela syftet, det är mat i flytande form. Får du i dig alldeles får många kalorier blir du fet. Så enkelt är det.
Hur många kalorier finns d i gainers ungefär då? Är det fortfarande att rekommendera, fast jag bara tränar på gymet 3ggr / vecka? Och tycker ni att jag ska ta det efter varje träning eller varje dag? Jag tränar ju inte bara styrketräning, utan springer 2ggr / vecka också..... Utöver det har jag också 4h gympa i skolan / vecka också.
Om du har jättesvårt att få i dig tillräckligt med mat kan ju gainers vara ett alternativ. Men om du kan äta mat så att du får ett kaloriöverskott så tycker jag inte att du behöver lägga pengar på gainers.
Nu har jag beställt Star Nutrition Whey80 hos GymGrossisten. E d bra grejer lr? D innehåller knappt fett o kolhydrater men en massa proteiner =D