Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Läste en intressant artikel om fettförbränning och har nu några följdfrågor. Artikeln var denna: http://www.kolozzeum.com/artiklar/allt_ … anning.htm
Den faktor som påverkar leverns förbränningsförmåga mest är alkohol. Om du har alkohol i blodet väljer nämligen levern att använda detta som bränsle, istället för fett. Även om alkoholen i sig inte omvandlas till fett i någon större utsträckning, stänger den av fettför- bränningen så länge den finns i blodet.
Är det alltså den uteblivna fettförbränningen som gör att man lägger på sig fett? Jag antar att det finns någon sanning bakom uttrycket "ölmage" och att alkohol verkligen gör att man lägger på sig fett.
Nästa fråga är på vilket sätt påverkar alkoholen muskeluppbyggnaden? Jag vet att den påverkas negativt men varför? Levern har väl inget med muskelbyggnaden att göra, eller har den?
Om ni inte orkar läsa artikeln så var väl det här det mest intressanta stycket:
Ju bättre kondition du har, desto högre fettförbränning har du också. Detta faktum gäller också i vila, vilket betyder att en god kondition är ett mycket bra vapen mot övervikt.
Två, till synes likvärdiga, individer kan ha stor skillnad i förmågan att bränna fett, beroende på hur bra kondition de har. Det beror delvis på ett enzym, vilken har till uppgift att suga upp fettet från blodet in i dina celler.
Det heter LPL, som står för lipoprotein lipas, och det finns både i fettcellerna och i musklerna. En vältränad person har mycket mer LPL i musklerna än i fettväven, vilket gör att det går mer fett till förbränning än lagring. Oerhört bra läge för dig som vill hålla kroppsfettet nere. Dessutom innebär en bra kondition att musklerna har bra syretillförsel. Eftersom syre är nödvändigt för fettförbränning kommer denna goda syresättning att öka användandet av fett som bränsle. Ju sämre syresättning av musklerna under träning, desto mer måste du förlita dig på muskelglykogenet som bränsle, och desto sämre fettförbränning får du. En vältränad person har också fler mitokondrier, som ytterligare höjer förbränningen.
Utan att vara insatt så drar jag slutsatsen av artikeln att det är tämligen lugnt i "lägga-på-sig-fett"-hänseende att dricka lite sprit så länge man inte avslutar kvällen med flottig mat, vilket man tyvärr tenderar att göra...
Men dricker man en massa bärs så finns det ju kolhydrater i mängder som borde kunna omvandlas till fett. Det finns nog trots allt all anledning att dricka med måtta antar jag... men kul kan det vara...