Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Finns det program enbart för marklyft och armar? Komplement kan väl tänkas vara midjan. Hur kan man lägga upp det då? Två pass i veckan? Borde man träna ben med? Tja, kort och gott ett program med ungefär bara marklyftsträning och lite armar och komplement?
Klart det finns program med bara de övningarna, bara att göra ett antar jag :) Personligen skulle jag tycka det var något snålt med övningar....du missar helt enkelt lite för många muskelgrupper enligt min uppfattning. Får man fråga varför du har tänkt just den kombinationen?
captainpicard skrev:
Klart det finns program med bara de övningarna, bara att göra ett antar jag :) Personligen skulle jag tycka det var något snålt med övningar....du missar helt enkelt lite för många muskelgrupper enligt min uppfattning. Får man fråga varför du har tänkt just den kombinationen?
Ja men jag tänkte hur man sätter ihop det på bästa vis?
Jo alltså eftersom jag står stilla i allting och kommer till en platå, backar, arbetar mig upp igen, backar, arbetar mig upp igen, och den platån har varit i ett par år nu eller så. Äter jag mer lägger jag bara på mig mer fett. Tränar jag mindre funkar det inte, tränar jag mer funkar det inte. Och så ont av bänkpress och annan skit, ostabilt och ont ibland av knäböj med. Känns som om marklyft är det enda jag kanske kan öka i lite grand. Varför ska man träna om man inte lägger på sig vare sig muskler eller styrka?
/Lizzu---Lissard---Ödlan.
trist att höra att det går trögt...men enligt min erfarenhet så är det just kosten du måste ändra på. Käkar du inte rätt så kommer det inte hända någonting, resultaten kommer att utebli, det är med största sannolikhet inte träningen det är fel på. Om du inte vill lägga på dig för mkt fett så kan du ju kanske prova att köra kortare perioder av bulk/deff.
captainpicard skrev:
trist att höra att det går trögt...men enligt min erfarenhet så är det just kosten du måste ändra på. Käkar du inte rätt så kommer det inte hända någonting, resultaten kommer att utebli, det är med största sannolikhet inte träningen det är fel på. Om du inte vill lägga på dig för mkt fett så kan du ju kanske prova att köra kortare perioder av bulk/deff.
Aha, det är alltså så noga med kosten att man måste tänka på VAD man äter och NÄR man äter? Jag ser bara till att äta mycket hehe. Ja, i så fall MÅSTE det vara min kost. Det där med bulk och deff är något jag inte fattar, jag fattar inte hur man lägger upp ett kostprogram och räknar kalorier och allt det där. Jag ser bara till att äta mycket.
Kan skador sätta stopp också för att det gör ont av gamla skador?
Nåja det känns i alla fall lite bättre nu, om det inte beror på min kropp, utan på kosten. Jag är ju inte så stark i övningarna jag gör och många övningar kan göra väldigt ont. Ändå har jag tränat en del år nu. Har jag redan nåt mitt max? Eller kan det vara så att jag är en non-responder i princip? Jag gick från väldigt smal till mycket kraftigare, men inte mer sedan.
Näringstajming är viktigt och är något du bör tänka på. Man behöver inte räkna kcal, men man kan göra grova uppskattningar så man har ett humm om hur mkt energi man stoppat i sig.
Gör övningen ont, gör den inte! Nej du har inte nått ditt max på 1år, inte ens i närheten.
Viktigt att käka MÖCKET direkt efter passet. Sen är det viktigt att du ser en jämn och ständig viktuppgång (bulkfas). Du måste alltså gå upp i vikt.
Keep_On_Pumpin skrev:
Viktigt att käka MÖCKET direkt efter passet. Sen är det viktigt att du ser en jämn och ständig viktuppgång (bulkfas). Du måste alltså gå upp i vikt.
Jag käkar mycket. Jag kan gå upp i vikt, men då är det fett jag lägger på mig. Dessutom måste jag ta ledigt enbart för att laga mat och äta och vila och laga mer mat och äta. Då går jag upp lite grand, enbart i fett.
Senast redigerat av Lizzu (2008-10-06 17:43)
high_school_boy skrev:
Näringstajming är viktigt och är något du bör tänka på. Man behöver inte räkna kcal, men man kan göra grova uppskattningar så man har ett humm om hur mkt energi man stoppat i sig.
Sådana koll har jag på ett ungefär.
high_school_boy skrev:
Gör övningen ont, gör den inte! Nej du har inte nått ditt max på 1år, inte ens i närheten.
Vad fick du 1 år ifrån? Jag har tränat en hel del år och inte gått framåt nästan någonting, bara gått från väldigt smal till mer normalviktigt. Är jag en non-responder kanske?
Lizzu skrev:
Keep_On_Pumpin skrev:
Jag käkar mycket. Jag kan gå upp i vikt, men då är det fett jag lägger på mig. Dessutom måste jag ta ledigt enbart för att laga mat och äta och vila och laga mer mat och äta. Då går jag upp lite grand, enbart i fett.
Sorry, men att du går upp en del i fettvikt är en smäll du får ta... du kommer att lägga på dig både muskler och fett om du käkar mycket...fettet gör du dig sedan av med under deffen. Sök på bulk/deff för mer info på forumet...finns säkerligen hundratals trådar som förklarar saken mer ingående
captainpicard skrev:
Lizzu skrev:
Keep_On_Pumpin skrev:
Sorry, men att du går upp en del i fettvikt är en smäll du får ta... du kommer att lägga på dig både muskler och fett om du käkar mycket...fettet gör du dig sedan av med under deffen. Sök på bulk/deff för mer info på forumet...finns säkerligen hundratals trådar som förklarar saken mer ingående
Hade jag lagt på mig både fett och muskler hade det varit helt okej! Men det är bara fett. Jag har läst massvis med bulk och defftrådar men jag fattar inte nåt av dem. Dessutom är det väl onödigt att deffa om man inte har några muskler att deffa fram? Är jag en non-responder kanske?
Lizzu skrev:
captainpicard skrev:
Lizzu skrev:
Jag käkar mycket. Jag kan gå upp i vikt, men då är det fett jag lägger på mig. Dessutom måste jag ta ledigt enbart för att laga mat och äta och vila och laga mer mat och äta. Då går jag upp lite grand, enbart i fett.Sorry, men att du går upp en del i fettvikt är en smäll du får ta... du kommer att lägga på dig både muskler och fett om du käkar mycket...fettet gör du dig sedan av med under deffen. Sök på bulk/deff för mer info på forumet...finns säkerligen hundratals trådar som förklarar saken mer ingående
Hade jag lagt på mig både fett och muskler hade det varit helt okej! Men det är bara fett. Jag har läst massvis med bulk och defftrådar men jag fattar inte nåt av dem. Dessutom är det väl onödigt att deffa om man inte har några muskler att deffa fram? Är jag en non-responder kanske?
Nja, klart man måste deffa lite ävenom man inte är någon hulk, om inte annat för att hålla fettprocenten i schack. Själv har jag gått upp 14 kg sen i februari och deffar nu...kanske inte främst för att ta fram alla muskler utan snarare för att inte bli allt för fet och för att kunna börja bulka igen utan att få ångest.
Det enklaste sättet att förklara varför det funkar att bulka är helt enkelt att man måste förse kroppen med ett överskott av energi och byggmaterial för att den ska kunna växa. Ligger du på kcal +- så kommer kroppsmassan ligga kvar på samma nivå som innan. För att uttrycka det extremt pedagogiskt så kan du föreställa dig att du ska bygga ett hus och du anställer snickare o rörmokare men skiter i att köpa något byggmaterial ;)
Visst kan du vara en non-responder men jag får faktiskt en känsla av att du bara slarvar med maten!
captainpicard skrev:
Nja, klart man måste deffa lite ävenom man inte är någon hulk, om inte annat för att hålla fettprocenten i schack. Själv har jag gått upp 14 kg sen i februari och deffar nu...kanske inte främst för att ta fram alla muskler utan snarare för att inte bli allt för fet och för att kunna börja bulka igen utan att få ångest.
Det enklaste sättet att förklara varför det funkar att bulka är helt enkelt att man måste förse kroppen med ett överskott av energi och byggmaterial för att den ska kunna växa. Ligger du på kcal +- så kommer kroppsmassan ligga kvar på samma nivå som innan. För att uttrycka det extremt pedagogiskt så kan du föreställa dig att du ska bygga ett hus och du anställer snickare o rörmokare men skiter i att köpa något byggmaterial ;)
Visst kan du vara en non-responder men jag får faktiskt en känsla av att du bara slarvar med maten!
När jag började träna vägde jag mellan 62 till max 65 kilo och jag har vägt 83, nu ligger jag på 78 ungefär. Allt är absolut inte fett. Men styrkan har inte blivit så mycket bättre. Visst kan jag reppa på 200% av min kroppsvikt i marklyft och strax över 100% av kroppsvikten i bänkpress om det inte gör ont i ena axeln. Jag kan rabbla en massa övningar, så helt jävla ute är jag väl inte? Kanske inte en non-responder? Ja alltså jag har inte ett hum om maten för jag är ointresserad av det, jag vill bli starkare och äter man mycket BORDE man bli det men nej då. Inte så muskulösare heller. Helt jävla sjukt. I perioder, utan undantag går jag tillbaka i utvecklingen med, får arbeta mig upp till samma platå igen, tillbaka igen, till samma platå igen, och så har det hållt på ett par år nu. Bänkpressen är väl främst för att smärtan sätter stopp vid vissa vikter. Mitt midjemått ligger runt 90 cm kanske. Nu ska jag äta fiskpinnar och pasta lite. Om jag är en non-responder är det väl meningslöst att träna? Eller träna bara för att vara normalviktig?! Hur vet man om man är en non-responder?
Lizzu--Lissard--Ödlan
Senast redigerat av Lizzu (2008-10-06 23:14)
Ah, vårt gamla troll är här igen. Välkommen tillbaka :)
Lajne skrev:
Vad har jag missat nu? Ska jag behöva plocka fram sprayburken igen?
coffe_aberg skrev:
Hur brukar du periodisera din träning?
Beror på. Det brukar jag göra utifrån smärtan ibland också, annars är det mest med intensitet, volym och frekvens som jag utgår från. Inräknat då repsantal givetvis.
/LizzuLissardÖdlan.
coffe_aberg skrev:
Lajne skrev:
Vad har jag missat nu? Ska jag behöva plocka fram sprayburken igen?
Samma snubbe som haft 10+ användare. Leif-Rune etc.
Det är lika genomskinligt varje gång.