Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hej!
Jag skulle vilja lägga om mitt schema snart efter att ha kört helkroppspass ett par veckor...är sugen på halvkropp.
Hur kan man kombinera detta effektivt med att även köra konditionsträning (löpning/simning/spinning) utan att bli övertränad?
Jag vill också gå upp några kilo i vikt men det behöver inte gå så snabbt
Ideas?
Styrketräna, konditionsträna och gå upp i vikt - vad är syftet med det hela?
Att lyckas överträna tror jag du kommer du ha svårt för om du kombinerar styrka och kondition, risken är ju att du slår ut delar av hypertrofin dock.
Syftet är att få en välbalanserad och stark kropp. Jag har inte enbart som syfte att få större muskler med andra ord.
Jag är sugen på att ställa upp i mini-triathlon också
Ska man köra styrka varannan dag och kondition varannan eller hur?
Jag kör ungefär som du skriver, styrka varannan och kondition varannan, men vill du ha någorlunda muskeltillväxt och du redan har tränat ett tag skulle jag råda dig till något annat. Med ett antagande om att du kommer köra lite tuffare konditionsträning tror jag att du skulle behöva för mycket vila för att styrketräningen skall få rätt effekt. Jag skulle råda dig att periodisera träningen 2-3 veckor med fokus på styrka och hypertrofi för att sedan köra 1-2 veckor med fokus på kondition. Under styrkeperioden kör du medellånga låg-medelintensiva konditionspass och skiljer dessa så mycket som möjligt från din benträning. Under konditionsperioden kan du köra lite tuffare konditionspass och hanterar styrketräningen ungefär som en deffperiod. Efter konditionsperioden börjar du om med fokus på styrka. Tror inte det finns någon exakt vetenskap i hur man bäst sköter detta och det enda rådet som är säkert är aldrig kondition före styrka!
Är muskeltillväxten inte så viktigt är det mycket enklare.. :)
EDIT: Glömde ett inte i sista meningen.
Senast redigerat av therunningman (2008-09-29 13:33)
Hmm intressant...
Kanske skulle satsa på att träna i perioder då. Kanske rätt bra också då man aldrig hinner bli fet, eftersom man "deffar" bort det efter några veckor ;)
Långtsamt framåt med andra ord, I like it
Hur många konditionspass kan man köra per vecka då om man styrketränar?
Svårt att säga, jag hade testat med två-tre-fyra stycken minst halvtimmas pass men gärna upp till en timma. Då kommer du få god utveckling men glöm inte att det är lågintensiv träning så du skall inte flåsa direkt utan kunna hålla en konversation utan att det känns för ansträngt.
Känn efter lite o berätta gärna hur det går.
Så med andra ord är HIIT ouf of the question? Har kört det efter styrkepassen (helkropp) nu c:a 15-20 min
Syftar du till intervallträning nu eller? Jag hade personligen inte tränat så under en styrkeperiod eftersom det sliter mycket och det är svårt att få ut bra kvalitet ur både styrketräningen och konditionen. Under konditionsperioden är det inga problem. Men som jag nyligen skrev i någon annan tråd har det egentligen inget med din kondition (syreupptagningsförmåga) att göra. Simningen blir ju ett specialfall eftersom du troligtvis inte kan hålla en låg intensitet när du börjar simträna om du inte redan är väldigt duktig.
Japp. HIIT = High intensity interval training
Men alltså jag har förstått det som att HIIT faktiskt är ett ganska bra sätt att träna när man styrketränar, just för att det är korta, intensiva pass och inte låååånga, som sliter på musklerna liksom?
Du säger tvärtom nu så jag blir en aning förvirrad.
Speaking of simning så var jag först på gymmet i eftermiddags och simmade kanske 400 m ikväll, jag vill ju både lägga på mig lite i vikt, ett par kilo typ och samtidigt köra kondition för jag mår bra av kombinationen.
Jag kompenserar dock för träningen genom att äta rätt mycket och får i mig mellan 150-200 gr protein/dag. Jag är 187 cm lång och väger 75 kg
Senast redigerat av Madball (2008-09-29 22:13)
Madball skrev:
Men alltså jag har förstått det som att HIIT faktiskt är ett ganska bra sätt att träna när man styrketränar, just för att det är korta, intensiva pass och inte låååånga, som sliter på musklerna liksom?
Du säger tvärtom nu så jag blir en aning förvirrad.
Säger vem? Öppna valfri konditionsbok så kommer du troligtvis att kunna läsa om återhämtningstiden efter högintensiv resp. lågintensiv träning. All träning stänger av energiinlagringen i musklerna och intensiv löpning är excentrisk träning precis som styrketräning dvs medför ett ganska högt slitage i muskeln. Så genom att träna två pass i rad får du en negativ effekt på hypertrofin. Har du möjlighet att separera passen är det mycket bättre.
Dessutom är högintensiv träning ingen konditionshöjande träning, det kommer inte ge dig några stora fördelar för ex. triathlonloppet du pratade om. Högintensiv träning lär kroppen bränna mycket energi väldigt fort och är det har ingenting med aerob (konditionshöjande) träning.
Madball skrev:
Speaking of simning så var jag först på gymmet i eftermiddags och simmade kanske 400 m ikväll, jag vill ju både lägga på mig lite i vikt, ett par kilo typ och samtidigt köra kondition för jag mår bra av kombinationen.
Bra jobbat! Det är väl ofta den distansen som krävs för ett minitriathlon?
therunningman skrev:
Madball skrev:
Du säger tvärtom nu så jag blir en aning förvirrad.Säger vem? Öppna valfri konditionsbok så kommer du troligtvis att kunna läsa om återhämtningstiden efter högintensiv resp. lågintensiv träning. All träning stänger av energiinlagringen i musklerna och intensiv löpning är excentrisk träning precis som styrketräning dvs medför ett ganska högt slitage i muskeln. Så genom att träna två pass i rad får du en negativ effekt på hypertrofin. Har du möjlighet att separera passen är det mycket bättre.
Dessutom är högintensiv träning ingen konditionshöjande träning, det kommer inte ge dig några stora fördelar för ex. triathlonloppet du pratade om. Högintensiv träning lär kroppen bränna mycket energi väldigt fort och är det har ingenting med aerob (konditionshöjande) träning.Madball skrev:
Bra jobbat! Det är väl ofta den distansen som krävs för ett minitriathlon?
När du säger två pass i rad, menar du då direkt efter varandra? Så om jag gymmar på eftermiddagen och simmar på kvällen är det bättre än att t ex simma/springa direkt när jag gymmat?
Dessutom funderar jag på att köra lite på varannan dag gym, varannan dag kondition kan det vara något? Hade tänkt mig en långsam viktuppgång som sagt.
Dock funderar jag på om det kan bli för mycket träning om jag kör typ 3 gympass och 3 konditionspass i veckan, t ex:
Mån: Gym (helkropp) + simma
Tis: Löpning 5 km (eller whatever) i medel tempo
Ons: Gym (helkropp)
Tor: Löpning/spinning
Fre: Gym (helkropp)
Alltså jag resonerar lite som så att det är nyttigt att röra på sig liksom? Så om jag löper 5 km på en "off"-dag från gymmet, vad gör det egentligen? Jag kör då inga rusher eller liknande utan bara lunkar fram
Högintensiv träning är väl visst konditionshöjande? Hur kommer det sig att HIIT/backintervaller whatever brukar rekommenderas för kondition?
När jag säger högintensiv träning menar jag då intervallsträning obviously
Hmm ja, jag tror simsträckan ligger på 500 m eller något. Dock kan jag inte crawla ordentligt, kör med huvudet ovanför vattnet, fuskcrawl. Men nästa gång ska jag försöka på med huvudet under vattnet. Dessutom vilade jag mellan var och varannan 25-metare ;)
Senast redigerat av Madball (2008-09-30 13:04)
Madball skrev:
När du säger två pass i rad, menar du då direkt efter varandra? Så om jag gymmar på eftermiddagen och simmar på kvällen är det bättre än att t ex simma/springa direkt när jag gymmat?
Precis, ju längre du kan dela upp passen desto bättre för styrketräningen.
Madball skrev:
Mån: Gym (helkropp) + simma
Tis: Löpning 5 km (eller whatever) i medel tempo
Ons: Gym (helkropp)
Tor: Löpning/spinning
Fre: Gym (helkropp)
Alltså jag resonerar lite som så att det är nyttigt att röra på sig liksom? Så om jag löper 5 km på en "off"-dag från gymmet, vad gör det egentligen? Jag kör då inga rusher eller liknande utan bara lunkar fram
Tycker det ser vettigt ut, ungefär så hade jag själv lagt upp det. Försöka att skilja benpasset från det tuffaste konditionspasset så mycket som möjligt för optimal effekt.
Madball skrev:
Högintensiv träning är väl visst konditionshöjande? Hur kommer det sig att HIIT/backintervaller whatever brukar rekommenderas för kondition?
När jag säger högintensiv träning menar jag då intervallsträning obviously
Här kommer en kort förenklad omskrivning av sanningen: Anledning till att du kör högintensiv intervall är för att du presterar över din kapacitet och behöver vila för att kunna hålla på ett längre tag. Detta gynnar inte din kondition, precis som få reps på gymmet inte gör dig uthålligare. Vill du få bättre kondition skall du hålla ett tempo du klarar länge annars stimulerar du fel energisystem i kroppen. Visst får du något bättre kondition av HIIT men inte bättre än vid medelintensiv träning och du orkar bara hålla på ett kortare tag så totalt sett blir effekten mycket mindre. Dessutom blir slitaget mycket högre och därav kommer du kunna träna ännu mindre och det kommer kanske gå ut över din styrketräning.
En välplanerad konditionshöjande träning innehåller givetvis medelintensiv träning, intervaller och högintensiva intervaller/backträning men det är mest betoning på medelintensiv (ca 70-85% för en elit skidåkare/cyklist/löpare - utslaget på hela året). Vill du köra HIIT/backträning skulle jag rekommendera det under de perioder du inte styrketränar. Men du vet ju bäst själv vad du vill prioritera och det är ju skillnad på individnivå hur mycket man klarar och hur fort man återhämtar sig. Jag är själv rätt långsam och kan inte träna så hårt.
Madball skrev:
Hmm ja, jag tror simsträckan ligger på 500 m eller något. Dock kan jag inte crawla ordentligt, kör med huvudet ovanför vattnet, fuskcrawl. Men nästa gång ska jag försöka på med huvudet under vattnet. Dessutom vilade jag mellan var och varannan 25-metare ;)
Simning är lite speciellt för här behöver man mycket mer intervallträning för att orka med träningen. Att ha ett hyggligt vattenläge kräver ganska hög energiutveckling så du blir du tvingad till mycket intervallträning för att kunna hålla uppe distansen på passen. Försök lära dig riktigt frisim, du har grymt mycket att hämta på det! :)
Tack för dina svar therunningman!
Funderade över en sak till, hur mycket blir egentligen styrketräningen lidande av 3 konditionspass i veckan enligt exempelschemat ovan?
Iofs spelar det inte jättestor roll men jag försöker ligga på kcal + också vilket borde göra att mucklerna ändå växer fast inte lika mycket som om jag bara styrketränade såklart.
Jag har aldrig sett några siffror på hur mycket kondition hämmar styrketräning men baserat på det jag sett så beror det mycket på hur länge du har tränat och din genetiska träningspotential. Om du inte styrketränat så länge så tror jag inte att du hämmas speciellt mycket men ju längre du tränat desto mer kommer konditionen att påverka din styrketräning. Sköter du din kost och vila så tror jag att ditt träningsprogram kommer funka bra! Jag hade själv inte kört helkropp så pass i veckan men du kan ju din kropp bäst och vet vad som passar dig bäst. Kör så det ryker.. ;)
therunningman skrev:
Jag har aldrig sett några siffror på hur mycket kondition hämmar styrketräning men baserat på det jag sett så beror det mycket på hur länge du har tränat och din genetiska träningspotential. Om du inte styrketränat så länge så tror jag inte att du hämmas speciellt mycket men ju längre du tränat desto mer kommer konditionen att påverka din styrketräning. Sköter du din kost och vila så tror jag att ditt träningsprogram kommer funka bra! Jag hade själv inte kört helkropp så pass i veckan men du kan ju din kropp bäst och vet vad som passar dig bäst. Kör så det ryker.. ;)
Okej, tänkte mest på att det inte finns någon vilodag mitt i veckan men jag är av den åsikten att man inte nödvändigtvis ska stirra sig blind på olika dagar som 24-timmars block där man tvunget "måste" ha vissa vilodagar.
Dessutom är inte 5 km löpning särskilt ansträngande för mig och kroppen gillar att röra på sig. Med andra ord är vilodagar kanske först och främst till för dem som är muskelfixerade och de som kör intensiva konditionspass?
På tal om mina helkroppspass så kör jag enligt följande: (3-4 set varje övning)
Måndag: Helkropp (tungt, c:a 6 reps)
Onsdag: Helkropp (lätt, c:a 12 reps)
Fredag: Helkropp (medel, c:a 8-10 reps
Med andra ord försöker jag pusha gains och lägga på vikter på det tunga passet på Måndagarna, göra fler reps på Onsdagarna och lägga till ett extra set/göra 8 reps (istället för 6) i övningen jag höjde i på Måndagen, på Fredagarna.
Detta kör jag på eftersom man inte kan köra helkropp tungt 3 dagar i veckan utan stor risk att överarbeta CSN och musklerna.
Faktum är att jag trivs riktigt bra med helkropp för tillfället och det är skönt och varierande att köra igenom hela kroppen varje pass.
Senast redigerat av Madball (2008-10-01 19:40)