Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Behöver hjälp med att lägga upp min träning!

Registrerad: 2008-07-10

Tjenare!

Jag har nu under ca en månad funderat på hur jag ska göra, jag hade svårt innan med att bestäma mig över om jag skulle prioritera kondis eller styrka, och eftersom jag prioriterade kondis förra året så ska jag prioritera stryka det här året. Jag har tränat styrka innan, men inte så mycket. För ca 3 veckor sen köpte jag in lite hantlar, en bänkpress-bänk, skivstång och lite vikter (till skivstången). Och nu tänker jag börja bygga på riktigt. Jag har haft svårt att lägga upp min träning så jag undrar om ni skulle kunna ge mig lite tips? Jag har tänkt ungefär såhär:

Måndag: Bröst, triceps, biceps
Tisdag: Axlar, rygg, mage, underarmar
Onsdag: Bröst, triceps, lår
Torsdag: Mage, biceps, vader
Fredag: Bröst, underarmar, axlar
Lördag: Biceps, rygg, mage
Söndag: Vila

Vad tycks? Jag vill först och främst träna biceps, mage och bröst (vilket kanske märks på sättet jag lags upp träningen :P).
Några tips? Är det för mycket/lite eller nåt?
Tacksam för alla svar :D

Registrerad: 2007-12-30
Webbsida

Känns lite overkill att köra både triceps och biceps tre gånger så mycket som ben... Tror tyvärr du kommer bränna ut dig.
Som nybörjare brukar tipsen vara att köra alla muskler tre dagar i veckan (Helkropspass).
Satsa på benövningar (Som knäböj och marklyft), rygg (Chins, stångrodd), bröst (Bänkpress, hantelpress) och axlar (Militärpress, hantelpress) måndag, onsdag fredag. Eller dela upp i halvdagar:
Måndag: Bröst, axlar (Triceps)
Tisdag: Ben, rygg (Biceps)
Onsdag: Vila
Torsdag: Bröst, axlar (Mage)
Fredag: Ben, rygg (Biceps)
Lördag: Vila
Söndag vila eller börja om.

3-6 set/stor muskelgrupp, ca 3 för små

Från: Malmö
Registrerad: 2008-04-16

Vad du än gör, ha inte underarmar efter biceps eller tvärtom. I stort sett alla bicepsövningar jag kört har tagit på underarmarna.

Vårdarjäveln skrev:

Känns lite overkill att köra både triceps och biceps tre gånger så mycket som ben... Tror tyvärr du kommer bränna ut dig.
Som nybörjare brukar tipsen vara att köra alla muskler tre dagar i veckan (Helkropspass).
Satsa på benövningar (Som knäböj och marklyft), rygg (Chins, stångrodd), bröst (Bänkpress, hantelpress) och axlar (Militärpress, hantelpress) måndag, onsdag fredag. Eller dela upp i halvdagar:
Måndag: Bröst, axlar (Triceps)
Tisdag: Ben, rygg (Biceps)
Onsdag: Vila
Torsdag: Bröst, axlar (Mage)
Fredag: Ben, rygg (Biceps)
Lördag: Vila
Söndag vila eller börja om.

3-6 set/stor muskelgrupp, ca 3 för små

Du har nog rätt, jag ska nog börja lite lättare och sen öka träningen gradvis efter nån månad. Men är det här ett bra schema då:

Måndag: Axlar, triceps, mage
Tisdag: Rygg, biceps
Onsdag:vila
Torsdag: Vader, Bröst
Fredag: Lår, biceps
Lördag: vila
Söndag: Mage, Underarmar,bröst

Är det bättre?

Registrerad: 2007-12-30
Webbsida

Bättre, men skippa biceps på fredag.

Tycker du ska läsa min tråd igen, helkropp är bäst för nybörare

Vårdarjäveln skrev:

Bättre, men skippa biceps på fredag.

Tycker du ska läsa min tråd igen, helkropp är bäst för nybörare

ja, helkropp är bäst för nybörjare, men då tränar man väl hela kroppen lika mycket, och det vill inte jag. För jag är mycket svagare i överkroppen än i fötterna.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB