Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Jag är en tjej på 180cm som är 28 år.
I sommar gick jag helt plötsligt, på ca tre veckor, upp 3kg till 70kg.
När jag upptäckte detta bestämde jag mig för att sätta igång med träningen igen, vilket ledde
till att jag gjorde en provvecka på ett gym, körde 5 pass på 7 dagar. (core, MRL, Body Combat, Bodypump, Box)
Resultatet av detta blev att jag gick upp ytterliggare två kilo.. :-(
Då fick jag panik och skulle gärna önska att gå ner till ca 66-67kg igen.
Jag har sedan provträningsveckan tränat 3-6 gånger i veckan i 4 veckor men ingenting händer.
Jag har alltid kunnat äta precis vad som helst utan att gå upp i vikt men de senaste veckorna har jag även tänkt på vad jag äter, men alltså utan resultat.
Normal dag: Frukost: Fil, flingor och banan + en macka med ost eller skinka
Lunch: ca 100-150g kött och sallad
Mellanmål: Fil, flingor och banan
Middag: Hushållskost enligt tallriksmodellen
Är detta för mycket eller vad är det som är fel?
Jag har tränat mycket enda sen jag var liten och räknas iaf av andra som vältränad. :-)
Jag har börjat gå på lite pass på Friskis, Medelpass, Boxpass och Bodypump. Men jag kör oxå styrketräning,
både med vikter och egen kroppsvikt.
Senaste veckan och på ett ungefär hur veckorna ser ut:
Måndag: 30minuter crosstrainer
ca 400 situps av olika former
ca 200 rygglyft av olika former
ca 50 armhävningar
ca 70 kissande hunden per ben
Tisdag: Medelgympa på Friskis 60 minuter
Onsdag: Samma styrka som på måndagen ungefär men ingen cross. :-)
Torsdag: Styrketräning 15 minuter på Löpbandet
9 set med 10 reps Biceps
9 set med 10 reps Triceps
Mage
Fredag: Ledig
Lördag: Ledig
Söndag: 15 minuter löpband
6 set med 10 reps rygg
3 set med 16 reps rygglyft med 10kg-vikt
6 set med 10 reps axlar
Mage
Någon som kan ge mig nåt tips på vad jag gör för fel?
Att du går upp i vikt när du börjar träna är inget konstigt. Du får ju mer muskler.
För att bli av med fett måste man göra av med mer kalorier än vad man äter.
Du kanske äter mer nu när du tränar mer? Du kanske äter för lite så kroppen går in på svält läge? Man får räkna ut hur mycket man bör äta och lägga sig på ca 500 kalorier mindre. Finns många deff guider både här och på internet. Läs en sådann.
Du får för lite vila mellan onsdagen och torsdagen för att mucklerna ska kunna återhämta sej ordentligt. Detta påverkar inte din viktnedgång dock, men kan vara bra att tånga på.mage och triceps som du kör på torsdagen kommer även in i armhävningar och situps som du kör på onsdagen. Mitt tips är att du flyttar torsdagspasset till fredagen istället.
Har dina kläder blivit trängre? Har du tagit kroppsmått? Hur vet du att de 2 sista kilona du gått inte är vätska och glykogen?
Jag kan äta upp min hatt på att de sista 2 kilona du gick upp INTE är fett. Det krävs att du i runda slängar äter 1Mcal extra per dag för att gå upp 1kg i veckan.
ripper500 skrev:
Att du går upp i vikt när du börjar träna är inget konstigt. Du får ju mer muskler.
För att bli av med fett måste man göra av med mer kalorier än vad man äter.
Du kanske äter mer nu när du tränar mer? Du kanske äter för lite så kroppen går in på svält läge? Man får räkna ut hur mycket man bör äta och lägga sig på ca 500 kalorier mindre. Finns många deff guider både här och på internet. Läs en sådann.
Äter oftare nu när jag tränar, innan åt jag bara 2ggr/dag, men åt väldigt mycket varje gång och emellan blev det en del godis och kakor.
Jag vet att man går upp i vikt när man börjar träna, tycker bara att det går lite väl snabbt att lägga på sig två kilo muskler på en vecka. Samma sak hände förra sommaren när jag började träna, gick då upp två kilo på direkten när jag började träna och de har jag inte blivit av med på hela året. Gjorde iofs inte så mycket då eftersom jag nästan såg mager ut innan dess. Nu känns det lite värre. Rutorna på magen går inte ens att skymta längre även om man kan känna dem.
Senast redigerat av Anna80 (2008-08-22 11:00)
Cybercowboy skrev:
Har dina kläder blivit trängre? Har du tagit kroppsmått? Hur vet du att de 2 sista kilona du gått inte är vätska och glykogen?
Jag kan äta upp min hatt på att de sista 2 kilona du gick upp INTE är fett. Det krävs att du i runda slängar äter 1Mcal extra per dag för att gå upp 1kg i veckan.
Mina byxor har blivit trängre, har mätt mig och har ökat ca 2cm över rumpa och lår sen innan sommaren.. Varför skulle det va vätska och glykogen, var kommer glykogen ifrån? (känner mig väldigt okunnig just nu..)
hugok skrev:
Du får för lite vila mellan onsdagen och torsdagen för att mucklerna ska kunna återhämta sej ordentligt. Detta påverkar inte din viktnedgång dock, men kan vara bra att tånga på.mage och triceps som du kör på torsdagen kommer även in i armhävningar och situps som du kör på onsdagen. Mitt tips är att du flyttar torsdagspasset till fredagen istället.
Tack för tipset! Har kännt att det varit väldigt tungt att köra triceps och att jag inte orkat med samma vikter som innan.
Glykogen är bränsle som lagras i dina muskler och varje gram glykogen binder 2.7g vatten. Därför när man börjar träna kommer man lägga på sig en del vikt då glykogenlagren fylls upp i muskeln.
I övrigt så spelar vätska en väldigt stor roll vid viktnedgång. Det kan gå flera veckor innan det händer något på vågen just pga att kroppen inte släpper ifrån sig vätska. En teori är att när fettcellen töms på sitt innehåll (dvs triglycerider) så fyller den sedan upp fettcellen med vätska. Därför kan man i praktiken tro att man inte gått ner något i fettvikt (viktigt att skilja på viktnedgång och fettnedgång) pga vågen står stilla.
Ge det tid och fuska inte med maten, så kommer du se resultat.
Det man första hand kanske inte tänker på är att magsäcken kan rymma mellan 1-6 liter, lägg på det du har i tarmarna samt all vätska lagrat i muskler och fettmassa. Det är inte speciellt konstigt att man pendlar några kilon. När jag av någon anledning haft en period med mindre träning och därav äter mindre går jag alltid ned några kilon p g a mindre mat/vätska i omlopp. När jag tar nya tag så kommer dessa kilon tillbaka direkt och enligt mina empiriska efterforskningar så påverkar de även midjemåttet. Tjejers vikt går nog mer upp och ner än killars p g a hormoner.
Som skrivit tidigare: Fortsätt kämpa på - det kommer ge resultat!
Jag är nog ganska otålig av mig... Har kommit in i en liten svacka nu och tycker det är jättetrist att jag inte går ner nåt.. :-(
Har haft lite problem innan med att jag i sådana här lägen nästan har slutat äta helt och tränat ganska mycket, då går det ju rätt snabbt att gå ner i vikt.. Men denna gången har jag tänkt göra på rätt sätt, men det var ju väldigt drygt...
Hur kan jag räkna ut hur mycket jag förbrukar? Då måste jag väl mäta fettprocent, hur mycket muskelmassa jag har osv??
http://halso.info/forum/t-6908.html i början av den tråden finns det en formel som ger ett ungefärligt värde. Utgå ifrån det och modifiera det om det visar sig vara för högt.
Fortsätt med kroppsmåtten också.
Gå ner i vikt alltså? Ska man tolka eller ska man läsa vad som står? I en MAD tidning en gång så var det en serie om en fet person som gick till doktorn och sa "snälla doktorn kan du inte hjälpa mig gå ner i vikt?". Så doktorn amputerade hans ena ben. Fast vill man vara mindre drastisk så kan man alltid sätta sig på en träningcykel i bastun. Det ger snabb viktnedgång på ett mycket effektivt sätt.
Fast ska jag tolka istället så kanske det hela handlar om att se bra ut. Tro det eller ej, men vi har faktiskt stött på liknande frågor här förr. Det betyder att det finns massa information redan som är mycket bra. Ta noggrann del av detta först så får vi se om du har fler frågor efter det.
Viktminskning och
Lajnes kompletta guide till sommarform
Och förresten, Bodypump ger betydligt sämre kondition än konditionsträning och betydligt sämre styrka än styrketräning men det är bättre än att sitta i soffan. Kolo-tråd om bodypump
Senast redigerat av Alltidxx (2008-08-26 15:06)
Skönt att det är någon som gillar den där guiden <3
Lajne skrev:
Skönt att det är någon som gillar den där guiden <3
Jag kom på att jag inte behöver länka till viktminskningen heller längre för den finns ju med i din guide också. Att inte fler sett fördelen och bekvämligheten med att hosta upp denna länk för alla noob-frågor är obegripligt för mig. Att inte din guide blivit en sticky har nog att göra med ett av följande alternativ
A) Den är för syrligt skriven
B) Varför är den inte sticky?
:)
Nu har jag tränat en månad ungefär, ligger fortfarande kvar på de (vad jag tycker) höga 72kg.
Jag har minskat ca 2cm på både rumpan och runt midjan, men däremot ökat ca 2cm över låren.
lDet känns ju lite trist för det var ju bland annat där jag kände redan från början att jag hade ökat. Jag har inte kört någon direkt benstyrka men har ju sprungit och hoppat lite mer än vanligt, känns lite väl att ha ökat 2cm muskler bara för att man börjar springa lite?
Vad jag undrar nu är: om jag skulle börja köra benstyrka nu, kommer jag då att öka mer i omfång om låren eller kan det bli så att de "stramar" upp sig istället? Om jag ska köra styrketräning på ben, är det då bättre att köra 16reps/set istället för 10 som jag kör på övriga muskelgrupper, för att undvika att bygga volym och istället bli mer uthållig?
Senast redigerat av Anna80 (2008-09-25 13:54)
Det är ju jättebra resultat! Hur vikten förändras spelar väl eg ingen roll om du inte skall bli tävlingslöpare eller dyligt..? Beroende på din tidigare muskelstyrka och aktivitetsgrad kan du absolut få ökad benmuskulatur av pass, löpning och hopp.
Tränar du benen hårdare är det troligt att du kommer få större muskler men i takt med att du går kommer ju underhudsfettet att minska även på benen. Vad resultatet blir kan man inte säga på förhand. Vill du undvika stora muskler skall du främst undvika spannet 8-12 repetitioner om du vill minska risken är det ju bara att undvika ett större spann, säg 5-18 repetitioner. Så säg att du istället tränar 2 x 20 repetioner när du tränar ben?